رفتن به محتوای اصلی

گزارش پایانی ! در مسیر وحدت
12.12.2020 - 16:26

حاصل کوشش های   چند ماهه  که بر ضرورت وحدت و همراهی اعضاء « جبهه ملی ایران » تاکید  و  با بکار گیری وسایل ارتباط جمعی رسانه ای شد ،حضور محترمتان گزارش میشود ، به این امید که پیگیر این هدف  بوده و به انجامی برسانید ش  ؟!

& عکس العمل ها ، تذکرات و توصیه ها ی مطرح شده طی مدت فعالیت که بسیار ارزنده بایدش دانست - بدون فصل بندی  حتی الامکان بطور خلاصه ، شامل نکات زیر بوده است :

* انسجامی نسبی که هر یک از دو جریان طی دو سال اخیرالبته بصورت علنی  با برنامه ریزی تدارک دیده و بکار خود مشغولند  را تضعیف نباید کرد  .

 * نقد را فدای نسیه نکنید ، این دو جریان مرتبا با نشست  های خود سامانی آنهم نسبی به کارشان داده اند    .

* از این مهم غافل نباید بود  که همین کوشش نسبی «با برون افتادن حرف ما به محفلی دیگر»  تضعیف میشود .

* گفتگوها ، صدور اطلاعیه ها حسب مورد ، تفاسیر ،موضع گیری ها و مصاحبه های مختلف در همان مسیری است که منافع ملی وهمزمان  فعالیت تشکیلات سیاسی منقاد در درون کشور ،با همه محدودیتها میطلبد  .

* حکومت با وقوف به اختلافات درونی «اعضا ءجبهه ملی ایران » زیرکانه «فعالیت محدود دو جریان را «در درون مرزها » آزاد گذاشته و چنانچه به یک صدائی آنهم اثر گذار بینجامد به راحتی و بسرعت ، ممانعت خواهد کرد  .

* اگر   وحدت مدیریت و همراهی امکان پذیر بود ، دیگر بزرگواران  که با توجه به سابقه و احساس تکلیف «بیشتر با وظاف این جبهه آشنا میباشند و علاقه مند » اقدامی بایسته در این مسیر مبذول میداشتند .

* اتلاف وقت و انرژی در این باب بیهوده ، یگانگی و همراهی میان این دو جریان با توجه به سوابق امر، عملکردها و ذهنیتها با این گونه تمهیدات برآمده از حسن نیت و سهل پنداری ، میسور و  ممکن نیست .

* سیستم عملا با هشیاری ماموریتی  را در این باب البته نا خود آگاه ! تفویض نموده و با کنترل دائم چگونگی ، برادامه آن با بهره بردا ری های خاص خود ، اصرار دارد !

*  تاکید بر یگانگی با  ندیده گرفتن  گذشته ، مشکلاتی  برای همه اطرافیان حرکت انشعاب گرایانه ! « با وجود مریدانی گزینش شده ، تابع و احساسی» همراه می اورد  .

* عملکرد  این تشکیلات سیاسی با همه شهرت ، نقش آفرینی ! و محبوبیت در   آغازانقلاب - هر چند قابل توجیه ، تقریبا در سطح وسیعی - قشر جوان و میان سالان زیر 50 سال را دچار پرسش وتردید جدی  نموده ، بنابراین : در تضعیف بیشتر  این یادگار ارزنده نباید کوشید ودر انتظار  فرصت  مناسبتری باید نشست  .

* عریان نمودن   رقابت  درون سازمانی ! خارج از عرف سیاستمداری میباشد و با توجه به فرهنگ اجتماعی - سیاسی ، غیر معمول !نباید تعبیر شود .

*   تجربه چندین دهه نشان میدهد همراهی و وحدت رویه در درون تشکیلات سیاسی وطن دوست پاک دست (البته با معیارهای رایج ) دست  یافتنی نبوده ! هر چند  میدانیم که منطبق با   خواست سیستم غیر مردمی * و بالاخره   بایستی در درون خودمان چند گانه اندیشی منجر به جدانی رسمی حل و فصل میشد و علنی شدن این انشعاب ، با اعتبار جبهه منافات دارد .

& عرض میشود : همه گفته ها  قابل تامل و مورد وقوف  ،اما ادامه این وضع  در این شرایط ویژه اجتماعی – فرهنگی و رسالتی که بر عهده داریم «همچنانکه  در مانیفست منتشر شده اخیر بصراحت آمد » نمیتواند  مطلوب باشد .

* بزرگواران  نگارنده را به تضعیف « مغایر اصول تحزب ! » متهم ساخته و در حد امکان مورد نوازش ! قرار داده اند ، در حالیکه  بیقین   از بازتاب های اجتماعی خلاف مصلحت و اعتبار تشکیلات سیاسی 72 ساله ، که امانتی در دست ماست غافل  و به دور مانده اند ، هر چند «در پندار» این ضرورت « بسادگی  دست نیافتنی !را » تائید میفر مایند  .

* لازمه فعالیت اجتماعی ، فرهنگی که سیاسی نام گرفته  در درون یک تشکیلات ، کنار گذاردن اختلافات  با هر تعریفی میباشد _ البته  تفاوت اندیشه و سلیقه ،  میتواند سازنده و موجه تغبیر و پویائی بیشتری را باعث گردد .

 * سابقه ندارد همزمان  دو جریان موازی ، در درون یک تشکیلات آنهم هم با نامی مشابه  ،فعال باشند و از اعتبار مجموعه نکاهند !

* فراموش کردن گذشته ها و پرهیز از طرح آنچه باز دارنده وحدت و همراهی بنظر میرسد ، آنهم در این برهه در شان و صلاحیت تمامی دوستان اندیشمند هزینه پرداز ، میباشد  و  غلبه «حاشیه بر متن » با فرهنگ رایج ، نبایستی این مهم را تحت الشعاع قرار دهد .

* بنا بر مصالح ملی «تبعیت از  هیجانات زود گذر»  و «نا سنجیده قضاوت و حکم کرد ن  » در شان دوستان نیست .

*   در رابطه با شرایط  و مقتضای روز ،  جامعه جوان وطن خواه ،کنجکاو و پویای تحصیل کرده میلیونی ، استدلالی بدینگونه را در مسیر جدائی  بر نمی تابد .

* میتوان ادعا نمود که حاصل کوشش به مراتب بیش از حد تصور  بود و در درون جلسات رسمی  ،دیدارها و محافل  بر استفهام افزود که  نتیجه بخش بودن را دور از دسترس وانتظار نباید انگا شت   .

* تاکیدات مکرر در زمینه همراه بودن و کنار گذاردن آزردگی ها با هر تعریفی - آغازی مبارک بر همگامی و همراهی  خواهد بود و با این سرگشاده حجت را بر خود تمام شده میبیند / چه کند بینوا ندارد بیش !! /  با ادب فراوان            23  آذر  99

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.