رفتن به محتوای اصلی

موج دستگیری های فعالان مدنی اهواز در میان امواج سیلاب بنیان کن
12.12.2020 - 21:29

طMissing media item.ی هفته گذشته به موازات ویرانی شهر های جنوبی و خانه خرابی ساکنان اهواز بر اثر بارن و سیل های ویرانگر، ماموران جمهوری اسلامی نیز با تهاجم به فعالان مدنی در این مناطق موجی از دستگیری ها و سرکوب در این مناطق را آغاز کرده اند. با گستردگی دستگیر ها  به اسانی می توان درک کرد که علت تهاجم و سرکوب شهروندان این استان، تنها نتیجه ترس مسئولان جمهوری اسلامی از عواقب بی کفایتی و سوء مدیریت خود در اداره امور منطقه و ناکامی در ترمیم زیر ساخت های این استان است که زندگی مردم را در زیر سیلاب ها فرو برده و اندک داشته های آنها را ویران کرده است.  سراسیمگی جمهوری اسلامی در دستگیری فعالان مدنی، حقق بشری و فرهنگی در اهواز با ذهنیت کاذب  جلوگیری از تشدید اعتراضات مردمی و ابراز تنفر از مسئولان بی کفایت حکومت صورت گرفته است در حالیکه نارضایتی و نفرت مردم این منطقه سالها است که در جانشان ریشه دوانیده است. آنها ویرانی های زندگی خود را در کنار ثروت های غصب شده زیر پایشان که نصیبی از آن نبرده اند، می بینند. 

 اما دستگیری ها دیر زمانی است که آشکار و پنهان انجام می گیرد تنها تفاوت آن در گستردگی و موجی بودن آن در شرایط مختلف است . در این دوره  شاهد به بند کشیدن نازنین محمدنژاد، فعال دانشجویی سابق هستیم که در شب سه‌شنبه مورخ ۱۸ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود در اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.در این رابطه نیروهای امنیتی چهارشنبه ۱۹ آذرماه در تماس با خانواده نازنین از آنها خواسته‌اند تا از اطلاع‌رسانی در خصوص بازداشت وی خودداری کنند. آنان در این تماس مدعی شده‌اند  که طی ۱۰ روز آینده از وضعیت او به خانواده اش خبر خواهند داد. فاطمه تمیمی، اهل شهر جراحي از توابع شهرستان بندر معشور نیز روز چهارشنبه ۱۹ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است که از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری وی نیز اطلاعی در دست نیست. به گفته یک منبع مطلع خانم تمیمی قصه‌ها، لالایی‌ها و ترانه‌ها به زبان عربی را جهت ثبت تاریخ شفاهی روستا به روستا جمع آوری می‌کرد. فاطمه تمیمی، شهروند ۳۹ ساله، متاهل و مادر دو فرزند است. در خبری دیگر گفته شده است مریم عامری، شهروند اهل اهواز نیز روز چهارشنبه ۱۹ آذرماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بازداشت خانم عامری توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز صورت گرفته است. به گفته یک منبع مطلع خانم عامری از دوستان نزدیک فاطمه تمیمی است که همراه با هم قصه‌ها، لالایی‌ها و ترانه‌ها به زبان عربی را جهت ثبت تاریخ شفاهی روستا به روستا جمع آوری می‌کردند. مریم عامری، شهروند اهل اهواز و مجرد است.

همچنين در فلاحية ( شادگان) نيروهاي امنيتي سه خواهر و برادر بنامهاي ازهار البوغبيش،  رضا آلبوغبيش و عباس آلبوغبيش را دستگير و به مكان نامعلومي منتقل نموده اند دو برادر ازهار البوغبيش زير سن قانوني هستند.

از سوی دیگراقاي عدنان بيات فعال مدني در اهواز ناپديد شده و دستگاههاي اطلاعاتي استان از دادن پاسخ به خانواده اقاي بيات طفره ميروند.  خانم زینب سوارى معلم عرب ساكن شهر رُفیع همراه برادرش حمزه و خواهر كوچك خود جمعه ، در 21 آذرماه 1399 بازداشت شده‌اند. زینب سوارى يك فعال مدنى و در سازماندهی کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان این شهر فعالیت داشته است. 

شورای دموکراسی خواهان ایران بازداشت های کور و بی هدف مردم اهواز را که موجب آزار و وحشت حانواده های آنها  شده است بشدت محکوم می کند و توجه سازمانهای بین المللی و حقوق بشری را به نقض گسترده حقوق مردم این منطقه جلب می کند. جمهوری اسلامی باید بداند که با دستگیری ها و شکنجه و اعدام قادر نخواهد بود از سرانجام سرنگونی نظام فاسدش جلوگیری نماید. جمهوری اسلامی محکوم به سرنگونی است.

دبیرخانه شورای دموکراسی خواهان ایران

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

طاهره صادقی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.