رفتن به محتوای اصلی

افشاگری‌های بی‌سابقه شهردار تهران علیه فساد مالی سپاه پاسداران و محمدباقر قالیباف
13.12.2020 - 17:50

پیروز حناچی، شهردار تهران در اقدامی بی‌سابقه درباره پرونده فساد مالی سپاه پاسداران و محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین پایتخت ایران افشاگری کرد. حناچی گفت: «سالها پیش که قالیباف می‌خواست پل صدر را احداث کند، اعلام کرد بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده، اما عملا ساخت این پل بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه برده است که اگر تملکات اراضی اطراف برای احداث پل را نیز به آن اضافه کنید، بیش از این رقم است.»

در پروژه عظیم ساخت پل صدر در تهران، بابک زنجانی سرمایه گذار و وارد کننده تجهیزات بود و پیمانکار پروژه قرارگاه خاتم انبیا سپاه پاسداران و شهرداری تهران به مدیریت قالیباف بود.

حناچی که مخالف ساخت این پل بوده، به خبرگزاری ایلنا گفت: «بعد از اینکه این همه هزینه شده است، منطقی نیست که نسبت به جمع آوری اقدام کنیم، اما خیلی از کشورهای دنیا این کار را کردند؛ آن‌هایی که زودتر از ما شروع به احداث پل اقدام کردند. زمانی که نقد می‌کردیم حداقل به ۲۰ مورد پل در حال جمع آوری در دنیا که عمدتا در کشورهای اروپایی و آمریکایی اتفاق افتاد، اشاره کردم. یک مورد هم در شهر سئول بود و شهردارش اعلام کرد، اگر رای بیاورم این پروژه را در اینچئون اجرا می‌کنم و واقعا این کار را کرد و من مرتب به آن پروژه اشاره می‌کردم. انتقاد من هم این بود، زمانی که همه دارند این سازه‌ها را بر می‌چینند، چرا شما آن را اجرا می‌کنید.»

او با این حال ادامه داد: «الان طبیعتا باید اجازه دهیم دوره بهره‌برداری از آن تمام شود و همانطور که گفتم منطقی نیست که بعد از این همه هزینه، این اتفاق رخ دهد.»

 

شهردار تهران همچنین گفت: «هفت سنگان قزوین، کلاک لواسان و پدیده شاندیز پروژه‌هایی بودند که در دبیرخانه شورای عالی به دلیل تخلفات ساختمانی و فیزیکی اولین بار ما پیگیری کردیم. اگر جلوی پدیده شاندیز را نمی‌گرفتیم، ده‌ها پدیده شاندیز در سطح کشور ظهور می‌کرد و یا اتفاقاتی در تهران رخ می‌داد.»

او اضافه کرد: در سال‌های۹۰ ،۹۱ و ۹۲ سالی ۳۰ میلیون متر مربع پروانه در تهران صادر شده است و این پروانه های به خالص مسکونی تقریبا معادل شهری با ۶۰۰-۷۰۰ هزار نفر جمعیت است. آیا زیرساخت‌ها به این نسبت افزایش یافته است؟ فضای سبز، مراکز خرید و مراکز آموزشی متناسب دیده شده است؟ وقتی این کار را نکردیم به مانند آدم ناقص الخلقه‌ای می‌ماند که دستش بیش از حد بلند می‌شود. ما در آن زمان در آن موضع بودیم و اکنون در موضع اجرا هستیم. اینکه محبوبیت من کاهش یافته و یا افزایش را نمی‌دانم، اما تلاش می‌کنیم دوره متفاوتی را در شهر به مردم نشان دهیم که می‌شود شهر را آرام‌تر، کم هزینه تر، کم عارضه‌تر و سالم‌تر اداره کرد و کاری کرد که مشکلات شهر اگر بهتر از این نشود بدتر از این هم نشود.

همزمان غلامحسین محمدی، مشاور شهردار تهران، در توضیحی درباره مصاحبه پیروز حناچی در مورد املاک بازپس‌گرفته شده‌ی شهرداری، در توییتر نوشت: ‌آقای ‎شهردار در پاسخ به خبرنگار گفته‌اند املاکی که در اختیار مدیران سابق بوده است و الان این تسلط موضوعیتی ندارد تحویل گرفته شده؛ از جمله املاکی که در اختیار همکاران آقای ‎قالیباف بوده است.

در روزهای اخیر اظهارات شهردار تهران درباره املاک تحت تصرف تیم قالیباف واکنشهای زیادی به دنبال داشته اشت.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران روز یکشنبه ظهار کرد: درباره سوءتفاهماتی که در پی مصاحبه شهردار پیش آمد و صحبت‌های شهردار و جواب‌هایی که داده بودند توضیح داده شد و قرار شد هر دو طرف آرامش خود را حفظ کنند.

هاشمی گفت: اینگونه بحث‌ها در فضای فعلی کشور زیاد مطرح می‌شود و هیچ کس هدف تخریبی نسبت به دیگران ندارد. خبرنگاران سوالاتی را می‌پرسند و جواب‌هایی داده می‌شود و هدف تخریب هیچکس نیست؛ بلکه هدف این است که کار اجرائی را انجام دهند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ادیو بین المللی فرانسه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.