رفتن به محتوای اصلی

بازجو به زم پیشنهاد داده که اسلحه را بردارد و به او شلیک کند و از ایران فرار کند!
15.12.2020 - 07:49

«حسن فرشتیان» وکیل و دوست روح‌الله زم شنبه شب در بی بی سی فارسی فاش کرد بازجویان سازمان اطلاعات سپاه آقای زم را با لباس شخصی به یک رستوران برده‌اند، بازجویی که سعی می‌کرده نقش پلیس خوب را بازی کند، اسلحه‌اش را روی میز گذاشته و به زم پیشنهاد داده که اسلحه را بردارد و به او شلیک کند و از ایران فرار کند. به گفته فرشتیان، بازجویان سپاه قصد داشته‌اند با این روش روح‌الله زم را بکشند و بعداً ادعا کنند که او هنگام فرار کشته شده است!

هر چه می‌گذرد ابعاد بیشتری از واقعیات پرونده روح‌الله زم روشن می‌شود. حالا دیگر با قاطعیت می‌توان گفت که صرفنظر از ابعاد سیاسی، حقوقی و حقوق بشری این پرونده پر سر و صدا، ربودن و اعدام مدیر کانال آمدنیوز یکی از بزرگترین پروژه‌های پروپاگاندای جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بوده است.

بخش‌های بزرگی از اخباری که حکومت در این پرونده پخش کرد، به وضوح نادرست و مصداق واضح جنگ روانی بوده‌اند. حکومت تبلیغات فراوانی کرد که زم میلیون‌ها دلار از دولت‌های مختلف برای براندازی نظام جمهوری اسلامی بودجه گرفته است، با این حال کیفرخواست زم که توسط همین قوه قضاییه صادر شد نهایتاً نشان کرد که از سال ۱۳۹۰ کلاً ۹۷ هزار یورو پول وارد حساب او شده است که برابر با اعانه بیکاری دولت فرانسه برای یک خانواده سه نفره است. این یعنی آقای زم بر خلاف همه تبلیغات عملاً در این سالها فقط با اعانه بیکاری دولت فرانسه، همان کشوری است که آیت‌الله خمینی هم مهرماه ۱۳۵۷ به آن پناهنده شد، زندگی کرده است.

 

حکومت تبلیغات فراوانی کرد که زم برای اسرائیل، آمریکا و عربستان جاسوسی کرده است. اما حتی در کیفرخواست قوه قضاییه هم او به رابطه با سیا یا موساد متهم نشد، چون ظاهراً چنین چیزی وجود خارجی نداشت. قوه قضاییه او را صرفاً به رابطه با یکی از کشورهای منطقه (ظاهراً ترکیه) متهم کرد.

در جریان دادگاه آقای زم، قاضی صلواتی ادعا کرد که زم می‌خواسته برای زدن هر پایگاه بسیج با موشک دست‌ساز ۲ میلیون دلار بپردازد! ویدیوی این بخش از دادگاه در تمام رسانه های حکومتی منتشر شد. با این حال بعداً فاش شد کسی که در دادگاه شهادت داد که قرار بوده بابت هر کدام از موشک های دست سازش دو میلیون دلار از زم دریافت کند، قبلاً بابت همین موشک از بسیج جایزه گرفته است!

حکومت تبلیغات فراوانی کرد که اعتراضات ملی و خونین دی ۹۶ توسط زم راه‌اندازی شد، اما اعتراضات آبان ۹۸ که به مراتب بزرگتر بود و کشته های بسیار بیشتری داشت زمانی رخ داد که زم در زندان بود.

روح‌الله زم «بازداشت» نشد، طبق تعاریف بین‌المللی «ربوده» شد. به دار مجازات هم آویخته نشد، بلکه عجولانه کشته شد. اعدام او صفحه آخر از پروژه تبلیغاتی بزرگی بود که تقریباً تمام صفحات آن دروغ است.

 

 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
پلی گراف

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.