رفتن به محتوای اصلی

"تو در تویی نهادی، بودجه‌‌ریزی ضد انباشت اجتماعی‌گرا و تداوم بحران‌ها"
20.12.2020 - 01:44
فایل های صوتی جلسه پرسش و پاسخ تلگرامی این جمعه ۲۸ آذر ۹۹
موضوع جلسه: 

تو در تویی نهادی، بودجه‌‌ریزی ضد انباشت اجتماعی‌گرا و تداوم بحران‌ها

میهمان برنامه: دکتر علی دینی ترکمانی، اقتصاددان و عضو هیأت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

زمان گفتگو: ساعت ۹ شب به وقت ایران - ۶ و نیم عصر اروپا - ۱۲ و نیم بعد از ظهر شرق آمریکا و کانادا

و لینک:به یاد رفیق رئیسِ دانا، برای اتحاد عدالتخواهان

سؤالات طرح شده در جلسه

- درود و خوشامد برای حضورتان برابر توضیحات شما از بودجه انتظار می‌رود که سه اصل را برآورده کند:

۱. نداشتن کسری یا داشتن کسری در حد معقول؛

۲. تخصیص منابع به‌سوی انباشت سرمایه مولد؛

۳. توزیع عادلانه منابع و امکانات، چه میان گروه‌های اجتماعی و چه میان مناطق مختلف یک کشور. ولی دولت روحانی در تامین بودجه به منابع دیگری دست اندازی می کند که با این سه مورد مغایر است مثلا در سال ۹۷ به میزان یک بیست و هفتم از حق بیمه ی سازمان تامین اجتماعی را برداشت و در این بودجه نیز بخشی از بودجه را از محل واگذاری منابع ملی به بخش حصوصی می خواهد تامین کند . این دست انداری تاچه حد مغایر اصول بودجه ریزی از یک طرف و تا چه اندازه ضد ملی و ضد توسعه ای است؟

- بعد از ادغام شورای عالی مدیریت و برنامه و بودجه آیا گامی به سوی دولت حداقل گرا رفتن حاکمیت کاملا متناقض با دیدگاه شما در سیاستگذاری در حوزه ی توسعه نیست؟

- شکست در هماهنگ سازی سیاستی در ایران بسته به منافع جناح هاست و ربطی به برنامه ی توسعه و پیشرفت ندارد . ایا نظام برنامه و برنامه ریزی قابلیت اصلاح دارد ؟

- جناب دکتر دینی گرامی. همه می دانیم که کسر بودجه معظلی فقط مختص ایران نیست. به عنوان نزدیکترین مثال کسر بودجه امسال آمریکا ۳ تریلیون دلار است. و این پدیده ای تقریبا نمونه وار در آمریکا ست. چرا این پدیده در آمریکا چنین فاجعه بار نیست؟

- درود؛ بودجه ریزی در یک نظام نیو لیبرال چه ویژگی های دارد آیا بودجه ریزی خوب در نظام سر مایه داری معضل نظام یعنی بی عدالتی اقتصادی را حل می کند و ارزش افزوده را به حداقل می رساند و صرفن یک کار سیاسی مربوط به رژیم ها است.

- لطفاً تحلیل تان از بخش های مختلف سرمایه داری در ایران را بیان نمایید و بفرمایید که کدام بخش از این جریانات در تصمیم گیریهای اقتصادی کشور نقش عمده را دارد.

- بخش عمده ای از بودجه امسال از درآمد های ناپایدار خواهد بود. لطفا تاثیرات این در آمدها بر اقتصاد ایران را توضیح دهید.

- با درود؛ نقش سوداگری در اقتصاد های سرمایه داری مخصوصا سرمایه داری انگلی ایران چگونه است؟ با سپاس.

- آیا طرح آمایش سرزمین که یک طرح بالاتر از طرح تفضیلی است در نظام های توتالیتر و ناهمگونی بمانند ایران اصلن قابل اجرا است؟

- آیا به نظر شما با رفع احتمالی تحریم ها امکان باز گشت قیمت کالاها به سال‌های آغازین دولت روحانی ممکن و موجب تقویت ارزش پول ملی خواهد شد و یا مسائل کلان سیاسی حکومت نقش عمده را بر اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟

- فرمودید تضاد کنونی در ایران بین سنت گرایی تجدد ستیز و مدرنیته و مدرنیسم است. هرکدام از این دو از چه پشتوانه اقتصادی و طبقه اقتصادی اجتماعی برخوردارند و بر چه نظام وساختار اقتصادی متکی هستند؟ بعبارتی قدرتمند حاکم در ایران متکی به چه مناسبات اقتصادی و تولید ثروت است و منافع حکومتیش چگونه حاصل می شود؟

- سهم اقتصاد تجاری مالی و دلال از یک طرف و اقتصاد تولیدی در نظام اقتصادی ایران هر کدام چقدر است و اینها آیا در تعامل بدون تعارض با یکدیگر هستند؟

- میتوان تضاد بین سنت گرایی و مدرنیته را تضاد بین سرمایه تجاری و تولید نامید ؟ دراینصورت نمایندگان آنها در نظام سیاسی ایران چه گروهایی هستند؟ ضمن اینکه حمایت از سرمایه تولید عدالت گرایانه نخواهد بود اگر چنین باشد حرف شما در اولیت مبارزه و تحولخواهی نقض نمیشود ؟

- فروش نفت و خام فروشی تا زمان احمدی نژاد در ایران تامین کننده اصلی ثروت در ایران بود و واردات و تجارات کالاهای مصرفی این در آمدهای خام فروشی را می بلعید و بصورت ذخیره ارزی در سیستمهای مالی جهانی برای اشخاص در میاورد.

- آیا بعد از برجام از یک طرف این منبع درآمد از دست دلالان تاجر ایرانی خارج شد و از طرف دیگر ارزی به سیستم های مالی غربی منتقل نشد، سبب نشده که از هر دو طرف با برجام مخالفت شود؟ و وظیفه ایجاب نمی کند از آن بخش از حاکمیت ایران که خواهان برجام است مصرانه حمایت شود؟

- آیا اصولاً بودجه ریزی بدون داشتن نقشه راه رادیکال و سمت گیری ضد سر مایه داری مشگلات اقتصادی جامعه را ریشه ای حل می کند و یا فقط مسکنی است که مبتکر آن در عرصه اقتصاد کینز و فرید من و دیگر مکاتب ساخته غرب بودند و تجربه تاریخی نشان داد که سرنوشت آنها جز شکست چیز دیگری نبوده.؛ نیست؟

- با درود جناب دکتردینی، آیااولاَ موضوع برنامه که تاحدی اکادمیک طرح شده که برای اقتصاد دانها قابل فهم و برای دیگر شرکت کنندگان ثقیل بنظر میرسد، نمیشد ساده ترطرح میشد؟ درثانی آیا با وجود ادامه حیات نظام حاکم که تمام نابسامانی های موجود ازجمله: مشکلات اقتصادی ،سیاسی و اجتماعی قابل حل است؟

 

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.