رفتن به محتوای اصلی

پرستوهای جمهوری اسلامی و زیپ های شل مردانه!
22.12.2020 - 00:35

نمیشود سرمان را زیر برف بکنیم و از یک مشکل مهم در مواجهه با جمهوری اسلامی صحبت نکنیم. طی چند سال اخیر جمهوری اسلامی با سازماندهی پرستوهای اطلاعاتی و کشاندن مردان فعال سیاسی به دام، به کل اپوزیسیون ضربه زده است. یک مورد و دو مورد هم نیست. در اینکه این یک اقدام تروریستی و جنایتکارانه هست همه ما متفق النظریم. صحبت این است چگونه باید جلو بهره برداری حکومت را از این نقطه ضعف گرفت؟ سوای همه توصیه های امنیتی، یک نکته بسیار حائز اهمیت، جارو کردن یک عنصر فرهنگ مردسالار در محیط سیاسی مردانه است. یکی از این عناصر، مسئولیت ناپذیری و عدم وجود جو انتقادی در این زمینه است. دیوار چین اپوزیسیون ایران را از جامعه و فرهنگ مردسالارانه، مذهبی، ضد زن حاکم جدا نمیکند. بطور مثال برخوردی که به یک زن در زمینه همین مسائل صورت میگیرد، بلکل با مردها متفاوت است. من به شما قول میدهم اگر چند سال پیش به جای نوریزاده، یک زن را پای ویدئو، اینجوری خفت کرده بودند، که در زیرزمین خانه اش، با وجود داشتن همسر خواهان سکس چت با زنی بشود، آبرو و حیثیت و همه چیزش بر باد میرفت. یادتان هست چند سال پیش بعد از لو رفتن ویدئوی شخصی زهرا امیر ابراهیمی با او چکار کردند؟ تازه رابطه او با پرستو هم نبود، با پارتنر یا دوست خودش بود.
همین جو و همین فضا باعث شده، جمهوری اسلامی رسوخ کند. زمینه این شیوه کار اطلاعات سپاه بیحقوقی زن است. از سویی وسیله و ابژه سکسی است، از سویی وجاهت دادن به زیپ شل مردانه و عدم مسئولیت سیاسی و اجتماعی است. اینکه حریم خصوصی افراد مربوط به خودشان هست درست. اما به اعتقاد من وقتی حریم خصوصی، شد لانه زنبور و وسیله ایی برای مسخره کردن اقتدار اپوزیسیون مخالف نظام، انوقت باید در این باره صحبت کرد. چون چطور ممکن است که در اپوزیسیون ایران از چپ گرفته تا راست، اینهمه انشعاب و انشقاق و رقابت بر سر رهبری و قدرت صورت بگیرد، ولی وقتی پای مسئولیت این مقام ها در جامعه می رسد، خیلیها پایشان به ترکیه و امارات نرسیده، پشت کامپیوترشان با چت سکسی با پرستوی جمهوری اسلامی هک میشوند. تا مدتها میشوند موضوع مسخره و تضعیف همین اپوزیسیون!
سئوال من این است مسئولیت کجا رفت؟ چون این نقطه ضعف مثل خور و پف کردن کسی در اتاق خواب شخصی اش نیست. ده تا مورد پیدا بشود که فعالین سیاسی را میکشانند به این کشور و آن کشور، ضربه به کل اپوزیسیون خورده است. مسئله فقط زیپ شل شلوار آقایان نیست. سیاسی است. شما وقتی فعال سیاسی هستید در مقابل یک حکومت جنایتکار، مسئولی! موظفی تمام اعمال خودت را با میزان الحراره منفعت سیاسی مردم تنظیم کنی. نمیتوانی شانه بالا بیندازی، صبح در جلسه سازمانی ات شرکت کنی، شب پای چت سکسی با یک ادمی بنشینی که اصلن نمیدانی، کی هست و چی هست. این یک رفتار مردسالارانه است که مسئولیت نمی شناسد. وگرنه به همین ادم اگر انتقادی از مواضع سیاسی قومی اش بشود، فوری و به صورت حاد موضع میگیرد.
ما واقعن دور و بر خودمان با تعدادی مردان فعال سیاسی طرفیم که پرنسیپ نمی شناسند. البته باید تاکید کرد، تعداد دیگری هم داریم، فعالین سیاسی و دوستان و همسنگرانی که به شدت متعهد هستند. طی چهل سال فعالیت سیاسی، تا الان مداومن آن وجه کاراکتر سیاسی خودشان را مرکز همه تصمیم گیریهایشان قرار داده اند. اما متاسفانه کم نداریم مردانی که با ارسال یک لبخند زنانه از طرف جمهوری اسلامی طعمه میشوند. به اعتقاد من اگر بافت رهبری اپوزیسیون تا این حد مردانه نبود، اگر این فرهنگ مردسالارانه در محیط اپوزیسیون دست بالا نداشت که با ثمن بخس هر اشتباهی را به هم ببخشند، تلفات ما کمتر بود. ما الان آدم سیاسی میشناسیم که اطرافیان به او تذکر میدهند که استاپ! کجا با این شتاب به سوی رابطه با یک زن مشکوک می روید. جوابش این است که خوشگل است!
مقابله با یک حکومت جنایتکار، یک اپوزیسیون مسئول، قرص و محکم میخواهد که قدرت دیالوگ سر ضعفهایش را دارد. زیر فرش کردن مشکل، راه حل نیست. باید راجع به آن صحبت کرد.
یک وجه دیگر این فرهنگ مردسالار این است که پرستو بودن زن یعنی باز هم وسیله ارضای مرد. در ثانی همین که یک زن راحتتر میتواند اعتماد مردی سیاسی را جلب و نقشه جمهوری اسلامی را عملی کند، یعنی اینکه لااقل این دسته از مردان سیاسی زن را قابل آدم و قابل انجام چنین ماموریتهایی نمی بینند. اگر همین پیشنهاد را مردی بدهد که برای ملاقاتش به ترکیه بروند، شک میکنند. اما زن را چون ناتوان می بینند گول میخورند. پارادوکس این هست که دست برقضا همینها با شدت و حدت تمام در محیط های سیاسی جلو ابراز وجود زنان را میگیرند. کافی است جایی ببینند چند زن قدرتمند عروج میکنند، هر جور شده سعی میکنند عقب بزنند. به اعتقاد من ما به این احتیاج داریم از حتی یک ذره رفتار و منش مردسالارانه چه تجلی مردانه یا حتی زنانه داشته باشد نگذریم. چون سنگری که سوراخ شد قابل جنگ با یک دشمن تا دندان مسلح نیست

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.