رفتن به محتوای اصلی

هشدار ایران دربارۀ حضور زیردریایی اسرائیل در خلیج فارس و احتمال اقدام نظامی آمریکا
29.12.2020 - 05:55

حرکت زیردریایی اسرائیل به سمت خلیج فارس

بنا بر گزارش ایسنا، او در پاسخ به پرسشی دربارۀ خبر حرکت زیردریایی اسرائیل به سمت خلیج فارس، ضمن اعلام تردید دربارۀ درستی این خبر گفت: «همه می‌دانند خلیج فارس برای ایران چه معنایی دارد، آنها می‌دانند که ایران در حوزه امنیت ملی و دفاعی خود چه سیاستی دارد و می‌دانند که رعایت نکردن خطوط قرمز ایران چه ریسک بالایی را برای آنها به همراه دارد.»

 
 

احتمال وقوع جنگ در خلیج فارس

آقای خطیب زاده در پاسخ به سوالی دربارۀ احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران در آخرین روزهای ریاست جمهوری دونالد ترامپ گفت: «ما به عنوان یک دولت برای هر سناریویی آمادگی داریم و به همه سناریوها فکر می‌کنیم و برای هر سناریویی، پاسخ آماده داریم. امیدواریم ایشان دست از تنش‌آفرینی در آخرین روزهای خود در کاخ سفید دست بردارند و میراث بدتری از خود به جای نگذارند.»

او همچنین خطاب به همسایگان ایران در منطقه خلیج فارس گفت: «ما به صورت روشن گفته‌ایم و هشدار داده‌ایم که مسئولیت عواقب هر گونه توطئه چینی و اقدام شیطنت آمیزی بر عهده آمریکاست و برخی از این شیطنت‌ها و اخبار مرتبط با آن را شنیده‌ایم. به آمریکا و کشورهای همسایه خلیج فارس در این زمینه پیام داده‌ایم که رژیم فعلی آمریکا در روزهای پایانی خود دست به ماجراجویی جدیدی نزند. ما به دنبال تنش در منطقه نبوده و نیستیم اما در دفاع از منافع کشور و منافع خود ذره‌ای تردید نداریم و امیدواریم که در این روزها عقلایی که در واشنگتن وجود دارند بتوانند وضعیت را کنترل کنند و تنش‌زدایی کنند.»

حملات راکتی به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اتهامات وارد شده از سوی مقامات آمریکا به ایران در قبال حملات راکتی صورت گرفته به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد گفت: «از نظر ما حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی امر مردودی است. متاسفانه در گذشته اماکن دیپلماتیک ایران در عراق [نیز] مورد حمله قرار گرفته است.... اظهارات رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور در ارتباط با ایران محکوم و مردود است و همانطور که پیش از این گفتیم نوع و محتوای این بیانیه‌ها و توئیت‌ها و همچنین زمان آن مشکوک و شیطنت آمیز است.»

او افزود: «ما به دنبال تنش نیستیم ولی از منافع و امنیت ملی ایران دفاع می کنیم و این خط قرمز ماست. پیام‌ها از طرف مختلف منتقل شده است که مسئولیت عواقب هرگونه شیطنت و اقدام تحریک آمیزی در منطقه بر عهده آمریکا و کسانی است که این توطئه‌ها را انجام می‌دهند.»

 

واکنش به سخنان مقتدی صدر

آقای خطیب زاده همچنین درباره صحبت‌های اخیر مقتدی صدر، از روحانیون برجسته شیعه در عراق و رهبر جریان صدر که از تهران و واشنگتن خواسته بود عراق را به زمین منازعات خود تبدیل نکنند، گفت: «ایران همواره سیاست حسن همجواری را در پیش گرفته و در هیچ مقطعی حاضر نشده است که اختلافاتش را در منطقه دیگری حل کند و به منطقه دیگری بکشاند. ولی متاسفانه برعکس آن صادق نیست و آمریکا با اقدامات سرکشانه و شیطنت آمیز خود کشورهای مجاور ما را به پایگاه‌های ناامنی علیه ایران تبدیل کرده است. ما به کشورهای همسایه خود در این زمینه اعلام کرده‌ایم که به مسئولیت حاکمیتی خود در برابر این سرکشی‌ها و اقدامات شیطنت آمیز آمریکا عمل کند. ما در چارچوب یک دولت مسئول و در راستای قوانین بین‌الملل در دفاع از خود و منافع ملی‌مان هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهیم.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
یورو نیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.