رفتن به محتوای اصلی

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: ما سرباز نظام هستیم و دستمان روی ماشه است
02.01.2021 - 12:37

آقای صالحی درباره روند این فرآیند گفته: "نامه‌ای به نماینده جمهوری اسلامی در وین داده‌ایم که تسلیم آژانس بشود. بازرسان بیایند فک پلمپ کنند. تحت نظارت آژانس در آینده نزدیک باید کپسول گاز اورانیوم را تعویض کنیم. "

این اظهارات به نامه اخیر ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برمی‌گردد؛ که این کشور از برنامه خود برای "غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد" خبر داده بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است: "ما باید مصوبه مجلس را اجرا کنیم اما دولت آیین نامه‌ای در خصوص چگونگی اجرای آن باید ابلاغ کند و رئیس جمهور باید دستور اقدام صادر کند."

 

تصویب کلیات طرح کاهش تعهدات هسته‌ای ایران: بازرسی‌های آژانس محدود می‌شود

رویترز با استناد به متن اطلاعیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز جمعه اول ژانویه ۲۰۲۱ گزارش داد: "ایران به آژانس اطلاع داده که بر اساس مصوبه قانونی اخیر مجلس کشور سازمان انرژی اتمی ایران قصد دارد در سایت غنی‌سازی فردو اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد تولید کند."

مجلس ایران یک ماه پیش و بعد از تروری محسن فخری زاده کلیات طرح "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران" را به تصویب رساند که بر اساس آن، برخی تعهدات هسته‌ای ایران کاهش و افزایش غنی‌سازی اورانیوم افزایش می‌یابد.

از جمله مواردی که دولت در این طرح به آن ملزم می‌شود از سرگیری تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد است که پیش از توافق هسته ای مورد نگرانی جامعه جهانی قرار داشته است.

ایران اوایل دسامبر گذشته و قبل از مصوبه مجلس هم به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که قصد دارد سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری را در تاسیسات هسته‌ای نطنز نصب کند.

دونالد ترامپ در اردیبهشت ۱۳۹۷ یک‌جانبه از توافق هسته‌ای که در سال ۱۳۹۴ حاصل شده بود کنار کشید و سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفت؛ ایران یک سال بعد اعلام کرد تعهدهای برجامی خود را در پنج مرحله کنار می‌گذارد و تقریبا یک سال بعد بسیاری از آنها را کنار گذاشت.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.