رفتن به محتوای اصلی

تاکید ولیعهد عربستان بر لزوم «اقدام جدی» جامعه جهانی در برابر تهدید ایران
06.01.2021 - 08:14

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی چهل و یکمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس را روز سه‌شنبه با سخنانی آغاز کرد که تهدیدهای ناشی از فعالیت‌های اتمی و موشکی ایران و پایان دادن به اختلاف‌های شورا با قطر محور اصلی آن بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولیعهد سعودی در بخشی از سخنرانی افتتاحیه خود گفت تهدید ناشی از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی بالستیک ایران و «طرح‌های توطئه‌گرانه و مخرب» آن کشور مستلزم «اقدامات جدی» از سوی جامعه جهانی است.

نشست امسال سران شورای همکاری خلیج فارس در شهر العلا در غرب عربستان برگزار شد و سران کشورهای عضو – عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان و قطر – سندی را امضا کردند که جزئیات آن هنوز منتشر نشده است.

شاهزاده محمد پیش از امضای سند در مورد حل اختلاف‌ها با قطر گفت، تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفت به توافق العلا انجامید، که در نشست امروز امضا خواهد و تاییدی است بر وحدت و ثبات کشورهای عرب و مسلمان حوزه خلیج فارس.

وی پیش از آغاز نشست، در استقبال از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در فرودگاه العلا وی را به آغوش کشید که نشانه مهمی از امیدواری و تمایل طرفین به رفع اختلاف‌های بین این متحدان واشنگتن در منطقه، پیش از آغاز کار دولت جدید آمریکا بود.

عربستان، امارات متحده عربی، مصر و بحرین از بهار ۱۳۹۶ روابط خود را با قطر قطع کردند. دلیل این اقدام حمایت قطر از سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بود که با ماجراجویی‌های خود در منطقه منافع این کشورها را به خطر انداخته بود.

توافق امروز برای تحکیم روابط اعضای شورای همکاری خلیج فارس، جدیدترین تحولی است که واشنگتن به منظور تقویت اتحاد بین کشورهای هم‌پیمان خود در خاورمیانه در برابر تهدیدهای ناشی از فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه به دنبال آن است.

جرد کوشنر داماد و از مشاوران دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی ایالات متحده، که در چند سال اخیر مامور پیشبرد طرح صلح ترامپ برای خاورمیانه بود و سفرهای متعددی به منطقه داشت، نیز در نشست امروز سران شورای همکاری حضور داشت.

آقای کوشنر در سفر اخیر خود به منطقه دستور کار بهبود روابط قطر با عربستان سعودی را دنبال کرد. او با تجربه موفق شکل‌گیری توافق ابراهیم بین امارات متحده عربی و اسرائیل در جهت از میان برداشتن یکی دیگر از مشکلات جاری در منطقه گام برداشت.

مواجهه با یک تهدید مشترک به نام «جمهوری اسلامی» کشورهای عربی منطقه را بر آن داشته است تا با تقویت اتحاد‌ها از منافع خود در برابر این تهدید محافظت کنند. تهدیدهای ناشی از ایران همچنین باعث شده است کشورهای عرب به اسرائیل نزدیک‌تر شوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپند نت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.