رفتن به محتوای اصلی

" گفتگو با جاودانه ها" : بیژن میثمی آهنگساز و نوازنده سنتور
06.01.2021 - 08:18
بیژن عزیز پنج ساله بود وقتی پدرش را در اوین کشتند ...
 
از ۶ سالگی با نوای سنتور خود با پدر گفتگو کرد و بالاخره قطعه زیبای "گفتگو با پدر" را برای او (زنده یاد مرتضی میثمی) ساخت ...
 و بعد "جاودانگی" را برای زنده یاد شهرام فرج زاده طارانی ...
 

فایل صوتی جلسه تلگرامی جمعه ۱۲ دی ۹۹ برابر با اول ژانویه ۲۰۲۱

موضوع : " گفتگو با جاودانه ها
میهمان : بیژن میثمی ، آهنگساز ، نوازنده سنتور
 
زمان گفتگو: ساعت ۹ شب به وقت ایران - ۶ و نیم عصر اروپا - ۱۲ و نیم بعد از ظهر شرق آمریکا و کانادا
در کانال و گروههای مختلف تلگرامی از جمله در گروه به یاد رفیق رئیس دانا، برای اتحاد عدالت خواهان - لینک زیر:
 
سوالات مطرح شده در جلسه: 
  • با  درود ،  هنر  و سنتور تا چه حد توانسته است رنجها و زخمهای  شما را تسکین و التیام بخشد؟
  • تا چه حد هنرمندان و احزاب چپ با هم درپروژه ی تحول خواهی رابطه ی ارگانیک دارند. اگر هم نقصی به این مناسبات دو سویه بین هنرمند و احزاب چپ است عامل اصلی را کدام میدانید و راهکار پیشنهادی تان برای توسعه ی مناسبات بین هنرمندان و چپ گرایان را در چه میدانید؟
  • تا چه حد سلیقه ی هنری جامعه بعد از انبوهی شبکه های اجتماعی راستگرایانه شده  و وظیفه ی هنرمندان با گرایش چپ گرایانه در عصر شبکه های اجتماعی در فضای راستگرایانه کی سلیقه ی هنری جامعه چیست؟
  • تا چه حد موسیقی را جهانی و تا چه حد محلی گرا میدانید ؟ آیا برای مصاف و مضاف الیه موسیقی ایرانی مبنایی تئوریک و نظری دارید و یا نه ؟ نوعا کلمه ی اصیل را هم در کنار آن استفاده میکنند.  شخصا با این دو کلید واژه یعنی موسیقی ایرانی و اصیل آیا هیچ زاویه ای ندارید؟
  • اگر هر امر اصیل به حسب هم گرایی با اصیلترین امر یعنی اندیشه و هنر چپ می‌باشد
  • هنر اصیل ایرانی را در کجای نظام معنایی اندیشه ی یک چپ گرا قرار می دهید؟ موسیقی اصیل ایرانی چه معنا و مصداقی برای یک چپ گرا دارد؟
  • با توجه با مطالبی که فرمودید و اینکه موسیقی و موسیقی ایرانی بازتاب احساس و اندیشه انسانی است، ضدیت با آن از سمت حاکمان مخالف مردم تا چه حد در ایجاد نارضایتی موثر است و بنظر شما چرا دست به اینکار می زنند؟
  • تجربه زیبای شما از دوره آزادی نسبی در دوره دولت اصلاحات شنیدنی بود. بنظر شما می شد کاری کرد که آن دوره تداوم داشته باشد و سرکوب نمی شد؟
  • تفاوت موسیقی شرق و غرب در چیست و چرا موسیقی شرق از جایگاه و اقبال کمتری  نسبت به موسیقی غرب در بین طرفداران موسیقی دارد؟ در حالیکه  آغاز تمدن ها از شرق بوده  است و طبیعتا موسیقی شرق نیز از  قدمت طولانی تری نسبت به موسیقی غرب دارد؟
  • درودرفیق بیژن عزیز باتوجه به نقش زنده یاد استاد شجریان درعرصه موسیقی اصیل ایرانی ،که درعین جان بخشیدن به اشعار شعرای بزرگ ازحافظ،سعدی،مولاناو... ساخت چندین ساز که در واقع خلاء برخی اصوات موسیقی را پر کرد، آثار ایشان تاچه اندازه تاثیر انقلابی بمفهوم انگیزش اعتراضی نقش داشته ویادار؟، در حالیکه در ملاقاتی با ایشان  دربرابر سئوالم درمورددیدگاه سیاسی شان ، بیان کردند که من عضو هیچ گروه یاحزب سیاسی نیستم اما تعداد زیادی ازدوستانم از نیروهای چپ هستند ،باتجلیل ازایشان بعنوان جواهری درقله هنرایران ،بسیار متواضعانه فرمودند "من هدفم پاک نگهداشتن موسیقی ایران است" نطرتون درمورد نقش این شخصیت اسطوره ای درجهت کمک به  اهداف چپ چیست؟
  • با سلام به بیژن عزیز، بدون شک هنرمند و هر اثر هنری جانبدار هستند. در عین حال گفته میشود  که  هنرمند باید بتواند با زبان دیگری حرف بزند  زبانی که فقط متعلق به یک دوره مشخص و یک جهت گیری مشخص نباشد.  شما این دو مفهوم را چگونه در کار هنری خود  تلفیق و عرضه می کنید؟- با مهر مهدی
  • بِیزن میثمی عزیز اولا ممنون از صحبتها و زحماتی که در عرصه موسیقی انجام می دهید و از اینکه امشب در این برنامه پر محتوایی که دوست عزیز راحله طارانی بصورت هفتگی انجام می دهد شرکت کردید و ما را از فعالیتها و کارهایتان خوشحال کردید. سوال کوچکی دارم. در صحبت قبلی خودتان در یک پاسخ گفتید گه چپ ها باید از امکانات ممکنه استفاده کنند. لطفا توضیح دهید چپ ها چگونه می توانند به موضوع موسیقی یا هنر بیشتر توجه نشان دهند تا بلکه از این طریق این پیوندها میان فعالین عرصه های مدنی و اجتماعی بوجود آید. و سمتگیری ها برای استفاده از امکانات فراهم شود؟
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.