رفتن به محتوای اصلی

درسی آموزنده از برونرفت دامی که سپاه برای حسن اعتمادی و علی جوانمردی گسترده بود!
06.01.2021 - 13:39

سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه ۱۶ دی‌، در سی و هفتمین نشست خبری خود در ارتباط با «پرونده روح‌الله زم» و برخی افراد مرتبط با این پرونده در داخل کشور از جمله «شیرین نجفی»، گفت او در ایران است و از طرف دادگاه برایش حکم صادر شده که این حکم در مرحله تجدیدنظر خواهی است.

شیرین نجفی پس از بازداشت زم چند نوبت با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران گفت‌و‌گو داشت اما پس از مدتی ناپدید شد و امکان دسترسی به او از بین رفت.

غلامحسین اسماعیلی در این نشست خبری همچنین از صدور احکام حبس «دو تا ۱۰ سال» برای شش نفر دیگر از متهمان پرونده روح‌الله زم، مؤسس و مدیر سایت و کانال تلگرامی «آمدنیوز» خبر داد و گفت:

«این پرونده به اتمام نرسیده و اخیرا از ناحیه دادگاه بعد از صدور کیفرخواست در مورد شش نفر دیگر از متهمان این پرونده حکم صادر شده است.»

به‌ گفته سخنگوی قوه قضاییه، جلسه دادگاه یکی دیگر از متهمان پرونده روح‌الله زم، هفته آینده برگزار خواهد شد.

 

روح‌الله زم، خبرنگار، فعال سیاسی و مؤسس سایت و کانال تلگرامی آمدنیوز بود که روز ۲۲ مهر ۱۳۹۸ توسط نیروهای سپاه پاسداران از عراق ربوده شد و به‌ دنبال برگزاری چند جلسه دادگاه و در یک روند دادرسی ناعادلانه، به اعدام محکوم شد.

حکم اعدام صادر شده علیه این زندانی سیاسی سحرگاه روز شنبه ۲۲ آذر ماه به اجرا درآمد.

در روزهای پس از ربوده شدن زم در عراق برخی از دوستان و همکاران او، شیرین نجفی را به همکاری با نهادهای امنیتی ایران در پروسه ربایش او متهم کرده بودند.

با وجود اینکه شیرین نجفی در ماه‌های پس از ربوده شدن زم، مدعی شد در دعوت کردن مدیر آمدنیوز به عراق و زمینه‌چینی برای ربایش او توسط مأموران سپاه پاسداران هیچ نقشی نداشته، یکی از دوستان خانوادگی و همکاران نزدیک روح‌الله زم که در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها، «مازیار» معرفی می‌شود، معتقد است نجفی یکی از مهره‌های اصلی برای ربایش زم بوده است.

شیرین نجفی پس از بازداشت زم چند نوبت با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران گفت‌و‌گو داشت. او اما پس از چند روز ناپدید شد.

مازیار پیشتر در همین زمینه گفته بود:

«[شیرین نجفی] تصویر میلیون‌ها یورو پول نقد در قطعات ۵۰۰ یورویی را از طریق واتس‌اپ به روح‌الله زم نشان داده و گفته بود خودش قادر به انتقال آن نیست و آقای زم باید شخصا به عراق برود و انتقال پول را بر عهده بگیرد.»

مازیار همچنین گفته بود شیرین نجفی خود از عراق برای روح‌الله زم بلیت «فرست کلاس» هواپیما گرفته و ظاهرا هتل بسیار مجللی را هم در نجف برای او رزرو کرده بودند و قرار بوده با «مشاوران نزدیک آیت‌الله علی سیستانی برای برپایی یک تلویزیون قرارداد ببندد.»

از سوی دیگر تنها چند روز پس از ربایش زم در عراق، وقتی شیرین نجفی در یک برنامه تلویزیونی به‌صورت زنده حضور پیدا کرد، علی‌رغم اینکه کارشناس برنامه از او خواست دوربین را بچرخاند تا ببیندگان درباره مکان او مطمئن شوند، نجفی از انجام این درخواست خودداری کرد.

نجفی که در سال‌های گذشته در ترکیه به‌ سر برده بود، در روزهای پس از ربایش زم ادعا کرده بود از این کشور به کشور دیگری رفته است.

اواسط شهریور ماه امسال اما اخبار ضد و نقیضی از بازداشت او توسط پلیس ترکیه در آنکارا، پایتخت این کشور منتشر شد.

در خبرها آمده بود که او به اتهام «کلاهبرداری مالی» و «جاسوسی» بازداشت شده است.

همکاران روح‌الله زم گفته‌اند که شیرین نجفی در زمان همکاری با آمدنیوز و هنگامی که در مقام ادمین فعالیت می‌کرده نیز چند روزی ناپدید شده است اما به محض اینکه آنان امکان دسترسی را از او گرفته‌اند، بازگشته و غیبت خود را توجیه کرده است.

برخی این گمان را مطرح کرده‌اند که او در همین زمان توسط نهادهای امنیتی ربوده و بازداشت شده و برای همکاری در به دام انداختن روح‌الله زم تحت فشار قرار گرفته است.

شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی روز ۱۱ آبان ‌ماه در یک گزارش تلویزیونی، به‌ نقل از یک منبع آگاه خبر داد که شیرین نجفی در ایران بازداشت است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.