رفتن به محتوای اصلی

روز سیاه!
07.01.2021 - 14:31

١- ششم ژانویه سال ۲۰۲۱ به عنوان یکی از سیاه ترین روزها ، در تاریخ آمریکا  ثبت خواهد شد ؛ روز یورش به دموکراسی آمریکا و ایجاد شورش - یا به ادعای پاره ای از صاحب نظران شبه کودتای مضحك - به رهبری ترامپ  .  ساختار قدرت و زیر بنای دموکراسی  در ایالت متحده استوارتر از ان است که اوباشان آسیب جدی بدان بزنند . اما هشداری بود به قانون گذاران که باید قوانین انتخاباتی آمریکا را ترمیم و آسیب ناپذیر کنند که ششم ژانویه دیگری تکرار نشود . یورش به پارلمان توسط مخالفان دموکراسی ، میراث ترامپ است . ششم ژانویه یکی از سیاهترین روزهای آمریکا بود, 

یورش و تسخیر  ساختمان کنگره امریکا نخستین واقعه در نوع خود پس از حمله ارتش بریتانیا به کنگره در سال ۱۸۱۲ است. 
 
٢- برخی  از زمزمه شکل گیری بحث خلع ید از دونالد ترامپ در۱۳  روز باقی مانده از ریاست جمهوری او به میان اورده اند.
مطابق متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، چنانچه معاون ریاست جمهوری و اعضای کابینه تشخیص دهند که رئیس جمهور به لحاظ جسمی یا روانی دیگر قادر به هدایت امور نیست ، می توانند با استناد به این متمم، امور را به معاون ریاست جمهوری بسپا رند. البته از لحاظ قانوني سه را ه وجود دارد : خلع يد ، استيضاح و محدود كردن اختيارات. هر سه ، پروسه طولاني خواهد داشت  و با توجه به ١٣ روز مانده به پايان زمامداري ترامپ - و احتمالن نبود اجماع - ، گمان نمي كنم هيچ يك از اين سه شيوه انجام شود . 
 
٣- در ششم ژانويه ترامب رهبري شورش را داشت ، وي شورشگران را نه تنها محكوم نكرد  بلكه بشتيباني هم كرد . حاصل حركت ديروز ، كشته شدن حداقل ٤ نفر و تخريب پارلمان ، جلوه يافتن  بي اعتباري  دموكراسي امريكا در جهان ، ايجاد شكاف بيشتر بين امريكاييها و مرافعه شديد تر بين اپوزسيون ايراني ، نهادينه كردن خشونت و قانون ستبرئ و ..... بود . 
(هواداران ايراني ترامپ در واشنكتن در ششم ژانويه در این شورش  حضور داشتند .)
 
٤- ترامپ به حزب جمهوري خواه اسيب بسيار جدي زد . قانون گریزی , خودشیفتگی و راهكارهاي نابخردانه وي سبب شد كه  جمهوري  خواهان ، سنا ، محلس و كاخ سفيد را از دست بدهند . آثار شکاف برداشتن در حزب جمهوري خواه مشاهده می شود .
ترامپ به  ٨٢ قاضي و ٦٣ دادگاه  و ١٠٠ سناتور و ٤٣٥ نماينده مجلس (كه اكثر انان هم حزبي هايش بودند ) متوسل شد  ، كه نتیجه انتخابات را دستكاري كنند  ، اما ناكام شد . و در ساعت ٣:٣٠ سحر گاه هفتم ژانويه ، سنا و محلس پيروزي بايدن را تكرار  كردند .
 
هفتم ژانویه ۲۰۲۱ 
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.