رفتن به محتوای اصلی

وزیر خارجه قطر: دوحه تغییری در روابط خود با ایران و ترکیه ایجاد نخواهد کرد
07.01.2021 - 17:10

شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی روز پنج شنبه ۱۸ دی ماه در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز اظهار داشت: «دوحه توافق کرده تا در زمینه مبارزه با تروریسم و امنیت فراملی با عربستان سعودی و سه کشور دیگر که تحریم منطقه‌ای را علیه قطر اعمال کرده‌اند، همکاری کند. اما روابط دوجانبه توسط تصمیم حاکمیت این کشور و در راستای منافع ملی آن هدایت می‌شود.»

عربستان سعودی و سه کشور متحد آن شامل مصر، امارات متحده عربی و بحرین در سال ۲۰۱۷ با متهم کردن قطر به نزدیک شدن به حکومت ایران، حمایت از تروریسم و پشتیبانی از گروه‌های افراطی از جمله داعش و القاعده، روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با این کشور قطع کردند و تمامی راه‌های زمینی، هوایی و دریایی خود را با قطر بستند.

قطر همواره اتهامات مربوط به نزدیک شدن به جمهوری اسلامی را رد کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، این گروه چهار جانبه فهرستی از ۱۳ خواسته خود را به دوحه ارائه كرد كه پایان دادن به فعالیت الجزیره شبكه تلویزیونی ماهواره‌ای با بودجه قطر، مهار روابط این کشور با ایران، بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر و متوقف كردن همه نظامیان از جمله آنها بود.

اما بر اساس اظهارات الثانی به نظر می‌رسد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با قطر به توافق قابل توجهی دست پیدا نکرده‌اند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۶ دی ماه هم‌زمان با آغاز اجلاس سالانه شورای همکاری خلیج فارس، اعلام کرد که سران کشورهای عضو این شورا با قطر بر سر تفاهم‌نامه «همبستگی و ثبات» موسوم به «العُلا» (شهر محل برگزاری اجلاس) به توافق رسیدند.

این تفاهم‌نامه میان سران شش کشور عضو شورای خلیج فارس، با هدف پایان دادن به مناقشات دیپلماتیک سه سال اخیر با قطر، روز سه‌شنبه ۱۶ دی در شهر العلا در شمال غربی عربستان امضا شد.

ولیعهد سعودی پس از امضای این تفاهم‌نامه بر «ضرورت» دستیابی به چنین توافقی به منظور حفظ اتحاد میان کشورهای حوزه خلیج فارس برای مقابله با تهدیدها در منطقه به‌ویژه از سوی برنامه هسته‌ای و موشکی حکومت ایران تاکید کرد.

برخی کارشناسان بر این باورند که اگرچه تصمیم سعودی برای حل مناقشه قطر، گامی بزرگ در مسیر برطرف کردن بحران خلیج فارس محسوب می‌شود اما تا آشتی کامل میان این کشورها همچنان راهی طولانی باقی است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.