رفتن به محتوای اصلی

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: طرح استیضاح ترامپ آماده است
09.01.2021 - 03:18

کاخ‌سفید در واکنش به این خبر گفته که استیضاح مجدد رئیس‌جمهوری «موجب نفاق بیشتر در کشور» خواهد شد.

در متن لایحه تهیه شده یکی از اتهاماتی که به موجب آن آقای ترامپ مستحق استیضاح شناخته شده «تشویق آگاهانه به شورش علیه حکومت» عنوان شده و همچنین او متهم به «خیانت به سوگند ریاست جمهوری» شده است.

این دومین بار است که مجلس نمایندگان لایحه استیضاح دونالد ترامپ را تهیه می‌کند. بار نخست نمایندگان کنگره آقای ترامپ را به علت «تحت فشار گذاشتن دولت اوکراین با مقاصد سیاسی» استیضاح کردند اما سنا که در کنترل جمهوری‌خواهان است این استیضاح را رد کرد و به آن رسیدگی نکرد.

همزمان جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب، بدون واکنش به خبر استیضاح احتمالی آقای ترامپ گفته تمرکز او در ۱۲ روز آینده بر این خواهد بود که زودتر کار خود را شروع و به اوضاع نابسامان اقتصاد و مبارزه با کرونا سامان دهد.

لایحه استیضاح را چه کسانی تهیه کرده‌اند و محتوای آن چیست؟

تد لیو، دیوید سیسیلین و جیم راسکین سه نماینده دموکرات مجلس نمایندگان هستند که متن لایحه استیضاح را تهیه کرده‌اند.

ماده استیضاح در قانون اساسی آمریکا به مجلس نمایندگان اجازه می‌دهد که رئیس‌جمهوری را به علت آنچه «رفتار نابهنجار و مجرمانه» خوانده شده بازخواست کند. در صورت رای آوردن طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، این مجلس فورا درخواست استیضاح خود را به مجلس سنا تقدیم خواهد کرد و مجلس سنا هم باید فورا به آن رسیدگی کند.

در طرح استیضاح آقای ترامپ آمده او «عامدانه شورش و حمله به حکومت را ترغیب کرده» است.

نمایندگان دموکرات تهیه کننده این طرح همچنین مدعی شده‌اند که رئیس جمهور با اظهارات خود موجب تشویش و تشویق مهاجمان شده و زمینه را برای «اقدام فوری و بدون وجاهت قانونی آنها علیه ساختمان کنگره» را فراهم کرده است. در پیش‌نویس طرح استیضاح آمده: «این اظهارات همسو با تلاش‌های قبلی دونالد ترامپ برای تغییر نتیجه انتخابات و ایجاد مانع» بر سر تایید نتایج انتخابات است.

«بر این اساس او اعتماد و سوگند ریاست جمهوری خود را زیر پا گذاشته» است.

 

Protesters seen all over Capitol building where pro-Trump supporters riot and breached the Capitol

 

یک رکورد دیگر برای دونالد ترامپ

امیر پیام - بی‌بی‌سی

دونالد ترامپ بارها مدعی شده بود که اگر منصفانه به کارنامه او نگاه شود بعد از آبراهام لینکلن، برترین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکاست. بسیاری به این اظهارات با تلخند واکنش نشان دادند. اما او دست کم در چند زمینه رکوردهای جدیدی در تاریخ آمریکا برجای خواهد گذاشت.

نخست این که او در جریان انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ توانست بیشترین رای یک نامزد جمهوری‌خواه در تاریخ آمریکا را به خود اختصاص دهد. هر چند رکورد شکنی او در سایه آرای جو بایدن قرار گرفت که با ۷ میلیون رای بیشتر، رتبه اول را به خود اختصاص داد. اما در واشنگتن تقریبا کسی شک ندارد که جو بایدن باید ثبت نام خود در تاریخ به عنوان کسب بیشترین آرای مردم کشورش را مدیون دونالد ترامپ بداند.

در حقیقت، دونالد ترامپ قدرت جادویی برای داغ کردن تنور انتخابات دارد اما متاسفانه قدرت او به همان اندازه که حامیانش را پرشور می‌کند مخالفانش را -بسیار بیشتر- مصمم می‌کند.

رکورد دوم آقای ترامپ این است که در صورت تصویب طرح استیضاح او در روز دوشنبه، او نخستین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا خواهد شد که دو بار استیضاح شده است.

رکورد سوم هم احتمالا این خواهد بود که دونالد ترامپ تنها رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکا خواهد بود که کمتر از ۱۰ روز مانده به پایان حضورش در کاخ‌سفید استیضاح می‌شود. استیضاحی که دموکرات‌ها هم از نمادین بودن آگاهند اما امیدوارند با طرح آن و پیغام تندی که به کاخ سفید خواهد فرستاد از وقوع هرگونه «اقدام خطرناکی» در ۱۲ روز باقی مانده از ریاست‌جمهوری آقای ترامپ پیشگیری کنند.

fencing outside capitol

 

ابراز نگرانی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره اقدام نظامی ترامپ

همزمان روز جمعه، هشتم ژانویه گزارش شد نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا با رئیس ستاد مشترک ارتش درباره نگرانی از اقدامات "یک رئیس جمهوری بی ثبات" و "دسترسی نامحدود او به دستور پرتاب سلاح‌های هسته‌ای صحبت کرده است.

نانسی پلوسی در نامه به اعضای مجلس نمایندگان گفته موضوع گفت‌وگوی او با ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا "اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از این‌‌که یک رئیس‌جمهور بی‌ثبات دست به اقدامات نظامی بزند یا به رمز پرتاب و دستور سلاح‌های هسته‌‌ای دست‌رسی داشته باشد" بوده است.

سخنگوی رئیس ستاد مشترک این تماس را تأیید کرد و گفت که ژنرال مارک میلی به سوالات خانم پلوسی در مورد روند صدور فرمان هسته‌ای پاسخ داد.

 

حمایت جمهوری‌خواهان از برکناری ترامپ

در تحولی دیگر، یک سناتور جمهوری‌خواه خواستار استعفای دونالد ترامپ شده و گفته او قادر به ارایه «رفتار مناسب» نیست و زمان آن فرا رسیده که کاخ‌سفید را ترک کند.

لیزا مورکوسکی، سناتور ایالت آلاسکا در اظهاراتی که در تضاد با رویکرد حزبش عنوان شده گفته: «او (دونالد ترامپ) به اندازه کافی خرابی به بار آورده... اکنون هم که گفته قصد حضور در مراسم سوگند و انتقال رسمی قدرت را ندارد. بروی تحولات مربوط به کرونا هم که متمرکز نیست... او فقط و فقط می‌خواهد آنجا (کاخ‌سفید) بماند تا ایگو (تکبر و خودخواهی) خود را تغذیه کند».

خانم مورکوسکی آقای ترامپ را متهم کرده که برای نفع خود همه کس حتی «مایک پنس» معاون خود را هم قربانی کرده است.

اشاره این سناتور جمهوری خواه به توییت روز چهارشنبه آقای ترامپ است که همزمان با آغاز ریاست مایک پنس بر جلسه تایید نهایی نتایج انتخابات در کنگره، او را «ناتوان از تغییر نتایج انتخابات» عنوان کرده بود.

دقایقی بعد از این توییت هواداران آقای ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند و نوارهای ضبط شده نشان می دهد برخی از آنها با فریاد زدن نام مایک پنس و «خائن» خواند او به دنبال پیدا کردن معاون ریاست جمهوری بودند.

ریچارد بارنت که اهل ایالت آرکانزاس است به نیویورک‌تایمز گفت که یک پاکت نامه را از دفتر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برداشته و یادداشتی هم به جا گذاشته است که خانم پلوسی را به عنوان یک فرد "منفور" توصیف کرده است.

 

ریچارد بارنت که اهل ایالت آرکانزاس است به نیویورک‌تایمز گفت که یک پاکت نامه را از دفتر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برداشته و یادداشتی هم به جا گذاشته است که خانم پلوسی را به عنوان یک فرد "منفور" توصیف کرده است

مردی که به دفتر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا یورش برد بازداشت شده است

در ادامه تحقیقات پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) برای شناسایی و برخورد با مهاجمان به کنگره آمریکا گزارش شده ریچارد بارنت، یکی از مهاجمان به کنگره آمریکا در روز چهارشنبه که عکس او در حالی که پشت صندلی نانسی پلوسی نشسته بازتاب فراوانی داشته است، به اتهام شورش و یورش به ساختمان کنگره بازداشت شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها ریچارد بارنت در گروهی فعالیت می‌کند که حامی حقوق اسلحه است و پس از انتخابات ریاست جمهوری با او در تظاهراتی با عنوان "دزدیدن را متوقف کنید" مصاحبه شد. این جنبش از پذیرفتن پیروزی جو بایدن خودداری کرد و از ادعاهای بی اساس دونالد ترامپ در مورد تقلب در انتخابات حمایت کرد.

او در مصاحبه‌ای در جریان این تظاهرات گفت: "اگر خوشتان نمی‌آید، کسی را برای بیرون کردن من بفرستید" زیرا من به آسانی پایین نمی‌آیم.

بر اساس مقاله "وست سایدایگل آبزرور" یکی از روزنامه‌های محلی، گروه مرتبط با آقای بارنت در ماه اکتبر جمع‌آوری کمک مالی برای تهیه دوربین‌هایی برای اداره پلیس محلی را سازماندهی کرد.

م

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.