رفتن به محتوای اصلی

معمای هواپیمای اوکراین
09.01.2021 - 08:52

 

 اما ساعتی بعد از این عملیات خبرهایی مبنی بر سقوط یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی بین المللی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین آن در آسمان «شاهد شهر استان تهران» منتشر شد. با گذشت ساعاتی ابعاد فاجعه مشخص شد. همه ۱۷۶ سرنشین هواپیما کشته و هواپیما کاملا از بین رفت. دونالد ترامپ و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا که ۶۳ تن از مسافران هواپیما تابعیت آن را داشتند، اعلام کردند، اطلاعات بدست آمده از تصاویر ماهواره ای نشان از ساقط شدن هواپیما توسط پدافند هوایی ایران می باشد. اما علی ربیعی سخنگوی دولت ایران این اظهارات را "جنگ روانی" طراحی شده توسط دولت آمریکا دانست.

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی ایران نیز گفت: «آمریکایی‌ها اگر واقعا جرأت و جسارت دارند، یافته‌های خود را که پشتوانه علمی و فنی دارد به دنیا نشان دهند.» با گذشت ۳ روز از حادثه و در روز چهارم ستاد کل نیروهای مسلح ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کردند که هواپیما در شب حمله به پایگاه عین الاسد عراق بصورت غیر عمد توسط پدافند هوایی ایران ساقط شده است.

 نزدیکی محل سقوط هواپیما با فرودگاه نشان از اتفاقی غیر عادی دارد، بطوری که سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران گفت: اتفاق در فضای فرودگاه امام خمینی افتاده است و کاملا در رادار است و این هواپیما حتی از بیرون نیامده و از داخل داشت به بیرون می رفت و من بعید می دانم خطای انسانی عادی باشد و یک پشت پرده دارد. امیر علی حاجی زاده، فرمانده هوا فضای سپاه نیز در مصاحبه خود اعلام کرد که شب حادثه به اپراتور پدافند هوایی ایران اعلام شد که موشک کروز از سمت نیروهایی آمریکایی به سمت ایران شلیک شده است و آماده باشید و اپراتور پدافند به عنوان موشک کروز به هواپیمای اوکراین شلیک کرد.

 پس از این حادثه امیر قطر در سفری سرزده به ایران آمد و بنا به گزارش پایگاه خبری میدل ایست  پیشنهاد پرداخت مبلغ ۳ میلیارد دلار بابت خسارت هواپیمای ساقط شده اوکراینی در خاک ایران را داد. در این میان واکنش دونالد ترامپ بسیار تعجب برانگیز بود، با توجه به مخالفت ترامپ با برنامه موشکی ایران همگان منتظر بودند که ترامپ این شلیک موشک را بهانه کرده و به صنعت موشکی ایران بتازد، ولی  ترامپ اعلام کرده این شلیک و ساقط کردن هواپیما از طرف ایران غیر عمدی بوده است و از این موضوع عبور کرد. با توجه به صحبت های سخنگوی امنیت ملی مجلس و حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ایران نشان از اتفاقی در سامانه پدافند هوایی ایران می داد. سفر قریب الوقوع امیر قطر به ایران و پیشنهاد پرداخت ۳ میلیارد دلار بابت حادثه هواپیمای اوکراین نشان از ردپای قطر در این حادثه دارد. در دیگر سو ترامپ در بهترین فرصت برای فشار بر روی برنامه موشکی ایران با اعلام غیر عمدی بودن این حادثه از کنار آن عبور کرد.

در این میان چهار سوال پیش میاید:

 ۱- پشت پرده که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی صحبت از آن کرد چیست؟

 ۲- بنابر گفته سردار حاجی زاده، چرا به اپراتور پدافند هوایی اعلام شلیک موشک کروز شده است؟

 ۳- چرا امیر قطر پرداخت هزینه این حادثه را بر عهده گرفته است؟

۴- عدم واکنش جنجالی ترامپ به این حادثه چیست؟

 با کنار هم قرار دادن قطعات پازل به این نتیجه می رسیم که شب حادثه نیروهای آمریکایی با هک و شبیه سازی موشک کروز بجای هواپیما و نفوذ در سیستم رادار پدافند دفاعی ایران و بطور کلی جنگ سایبری و حتی احتمال وجود سیستم هایی در همین رابطه در هواپیمای اوکراینی باعث گمراه شدن اپراتور و شلیک آن به سمت هواپیمای مسافری شدند. این عملیات نیز از پایگاه آمریکایی ها «العدید»  در قطر انجام گرفته و امیر قطر برای دلجویی از ایران در سفری قریب الوقوع به ایران آمد و پیشنهاد ۳ میلیارد دلار بابت خسارت این حادثه به ایران داد و در طرف دیگر ماجرا ترامپ  بسادگی از این حادثه عبور کرد تا نقش آمریکا در کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیما مشخص نشود. در کنار این دلایل در یکی از فیلم های منتشر شده از صحنه شلیک به هواپیما یک فیلمی موجود است که بیشتر شبکه های خارجی آن را نمایش دادند و فرد فیلمبردار بسیار خونسرد و بدون هیچ عکس العملی و بطوری که انگار از قبل منتظر این صحنه بوده مشغول ضبط صحنه اصابت موشک به هواپیما است که نشان از هماهنگی قبلی برای این تصویر برداری دارد.

 با توجه به ارتباطات پنهانی حزب جمهوری آمریکا با جمهوری اسلامی ایران از قبیل: ایران گیت و اکتبر سوپرایز دور از ذهن نیست که هر دو در یک معامله پایا پای مبنی بر عدم افشای ضعف احتمالی سیستم پدافند هوایی ایران که باعث حفظ پرستیژ حکومت ایران است و عدم معرفی آمریکا بعنوان یکی از عوامل بوجود آمدن این حادثه تلخ باهم توافق پنهانی مبنی بر به عهده گرفتن مسئولیت ساقط کردن هواپیما توسط ایران و سکوت ترامپ و اعلام غیر عمدی بودن این حادثه کردند.

اما نکته خیلی مهم این می باشد که چرا با وجود اینکه شب حادثه شرایط جنگی در کشور حکمفرما بود، حریم هوایی کشور بسته نشد و اجازه پرواز به هواپیماها داده شد؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیوان شکوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.