رفتن به محتوای اصلی

وزیر بهداشت : خرید واکسن آمریکایی با عقل جور درنمی‌آید!
10.01.2021 - 16:19

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در مازندران گفته است که رهبر ایران ترجمه "گزارش‌های علمی" در مورد "تردیدهای موجود" درباره شیوه ساخت واکسن کرونا در آمریکا و از طریق "ام آر ان ای" و احتمال "به هم ریختن سیستم ایمنی بدن" در صورت تزریق آن را دریافت کرده و به وزیر و مسئولان هشدار داده است.

آقای نمکی که در یک سال گذشته همواره از تصمیم‌ها و مواضع آقای خامنه‌ای درباره همه‌گیری کرونا دفاع و ستایش کرده، گفت: "حالا که به رهبری که مانند پدر یک خانواده هستند گفته‌‌اند این شیوه معالجه برای فرزندانت ممکن است عارضه ایجاد کند، حق دارند که مسئولین کشور را از چیزی که در رابطه با آن تشکیک ایجاد شده است منع کند."

آیت‌الله خامنه‌ای روز جمعه هشتم دی در یک سخنرانی تلویزیونی ورود "واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی" را ممنوع کرد و این فرضیه را مطرح کرد که این کشورها "می‌خواهند واکسن را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند، ببینند اثر می‌کند یا نمی‌کند."

از زمان اعلام این تصمیم رسانه‌های حکومتی و طرفداران رهبر جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی، تمام تلاش خود را صرف توجیه تصمیم آقای خامنه‌ای کرده‌اند.

تصویری که بعد از دستور آیت‌الله خامنه‌ای در سایت دفتر حفظ و نشر آثار او منتشر شد

 

تصویری که بعد از دستور آیت‌الله خامنه‌ای در سایت دفتر حفظ و نشر آثار او منتشر شد

اما این دستور با واکنش و انتقاد گسترده درباره صلاحیت آیت‌آلله خامنه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره چنین موضوعی روبرو شد و بسیاری گفتند که این موضع‌گیری سیاسی بدون مبنای علمی، جان مردم را به خطر می‌اندازد.

وزیر بهداشت ایران هم امروز با تایید موضع‌گیری رهبر این کشور و بدون ارائه شواهد مدعی شد که "دریافت‌های علمی جهانی نیز عوارض واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را مورد تایید قرار داده است."

کوبا یا آمریکا؟

ادعای آزمایش واکسن روی مردم کشورهای دیگر در حالی مطرح شده که واکسیناسیون گسترده در آمریکا و بریتانیا با واکسن‌های ساخت این کشورها مدتی است آغاز شده و میلیون‌ها نفر تا کنون دوز اول واکسن را تزریق کرده‌اند.

هم‌زمان با اعلام نگرانی رهبر جمهوری اسلامی از این موضوع، یک مرکز تحقیقاتی در کوبا که مشغول ساخت نوعی واکسن کووید-۱۹ است گفت که فاز سوم آزمایش بالینی این واکسن را با همکاری انستیتو پاستور در ایران انجام می‌دهد.

اعلام این خبر هم واکنش گسترده‌ای در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی داشت که آن را نشان‌دهنده سیاسی بودن تصمیم آیت‌الله خامنه‌ای درباره ممنوعیت واکسن‌های غربی می‌دانستند.

وزیر بهداشت ایران هم سیاسی بودن این دستور را رد نکرده و گفته: "چطور ممکن است کشوری که مظلوم واقع شده است، رهبرش باور کند آمریکایی که برای بیمار ما اجازه واردات و گردش پول برای دارو نمی‌‌داد، برای افراد سالم ما واکسن کرونا هدیه کند؟"

علی خامنه‌ای

 

دستور آیت‌الله خامنه‌ای درباره ممنوعیت خرید واکسن ساخت آمریکا و بریتانیا با انتقاد و اعتراض گسترده روبرو شد

مقام‌های ایران در ماه‌های گذشته می‌گویند که تحریم‌های آمریکا مانعی جدی در خرید تجهیزات دارو واکسن کرونا بوده است.

آقای نمکی هم با تکرار این ادعاها گفته است که ایران به دلیل مانع‌تراشی آمریکا، برای خرید واکسن از طریق ساز و کار جهانی کوواکس با مشکل روبرو شده: "قرار بود قسط اول که ۵۲ میلیون دلار است را بفرستیم. یک ماه و نیم برای چرخش این حساب معطل ماندیم. شما نمی‌‌دانید ما چه خون دلی خوردیم که این پول جابجا شود."

این در حالی است که کوواکس بارها گفته است که آمریکا مجوز خرید واکسن کرونا را به ایران را داده و مانعی از این نظر وجود ندارد.

بعد از دستور آقای خامنه‌ای درباره ممنوعیت خرید واکسن آمریکایی هم بسیاری شکایت‌های مقام‌های جمهوری اسلامی درباره مانع‌تراشی آمریکا را بی‌معنی دانستند و گفتند تصمیم آقای خامنه‌ای نشان می‌دهد که حکومت ایران برای خرید و وارد کردن واکسن مشکل سیاسی دارد نه مالی.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
bbc

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.