رفتن به محتوای اصلی

مینو محرز علی خامنه‌ای درباره واکسن کرونا را رد کرد
17.01.2021 - 17:29

به گزارش خبرگزاری برنا، خانم محرز درباره تاثیر واکسن‌های تایید شده در دنیا گفته است "این واکسن‌ها گرچه انواع مختلفی دارند اما همگی باعث افزایش سطح ایمنی در برابر کرونا می‌شوند و باید تزریق کرد."

در حال حاضر سه واکسن اصلی که تاکنون تایید و استفاده آن به طور گسترده آغاز شده، واکسن شرکت آمریکایی فایزر و بیوان‌تک آلمان، واکسن استرازنکا با مشارکت دانشگاه آکسفورد در بریتانیا و واکسن مدرنا در آمریکاست.

اما آیت‌الله خامنه‌ای که معمولا نظراتش بر تصمیم سایر نهادها اولویت دارد، به دولت گفته نباید واکسن‌های تولید شده در این کشورها را خریداری کند.

آقای خامنه‌ای همچنین درباره سلامت این واکسن‌ها ابراز تردید کرده و گفته به آنها اعتماد ندارد: "اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن تولید کنند، این افتضاح کرونایی در کشور خودشان پیش نمی‌آمد. چند روز پیش در ظرف ۲۴ ساعت، اینها چهار هزار نفر تلفات داشتند. اینها اگر بلدند واکسن درست کنند، اگر کارخانه‌ی فایزرشان می‌تواند واکسن درست کند، چرا می‌خواهند به ما بدهند؟ خب خودشان مصرف کنند که این قدر مرده و کشته‌‌ زیاد نداشته باشند."

دکتر محرز درباره اثرگذاری واکسن آمریکایی هم در نظراتی مخالف با نظر آقای خامنه‌ای گفته است: "آمریکا واکسیناسیون را از همه زودتر شروع کرد اما ۳۰۰ میلیون جمعیت دارد و باید حداقل ۲۰۰ میلیون نفر تزریق کنند تا میزان اثرگذاری و مقابله با احتمال مرگ و میر مشخص شود... بنابر این تا همه افراد یک جامعه واکسینه نشوند و مصونیت نسبی پیدا نکنند، نمی‌توان در خصوص اثرگذاری این واکسن بر کاهش میزان مرگ و میر صحبت کرد."

سخنان آقای خامنه‌ای درباره ممنوعیت استفاده از واکسن تولیدشده در آمریکا و بریتانیا در حالی عنوان شده است که سازمان بهداشت جهانی و دهها کشور در سراسر جهان، ایمنی واکسن‌های کرونا را تایید کرده و استفاده از آن را آغاز کرده‌اند. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که واکسن‌هایی را که ایمن و موثر تشخیص می‌دهد، در چارچوب برنامه کوواکس توزیع می‌کند تا دسترسی عادلانه مردم همه کشورهای جهان را به واکسن تامین کند.

نظرات رهبر ایران که ممکن است بر اولویت‌های خرید واکسن اثر بگذارد باعث تعجب بسیاری از کارشناسان بهداشتی و خشم مردم ایران شد.

شروع آزمایش واکسن ایرانی کرونا بر روی انسان

تاکید دوباره دولت بر خرید واکسن از کوواکس

دولت ایران امروز هم بار دیگر تاکید کرده که منتظر دریافت چند میلیون دوز واکسن خریداری شده از کوواکس است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در ایران با اشاره به پرداخت ۵۲ میلیون دلار برای خرید واکسن کواکس گفته که با این مبلغ حدود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ دوز برای ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر واکسن خریداری شده که منتظر دریافت آن تا دو ماه دیگر هستند.

بیشتر واکسن‎های خریداری شده توسط کوواکس اصالتا مربوط به شرکت‌های آمریکایی و بریتانیایی است که در کارخانه‌های دیگر جهان از هلند و بلژیک گرفته تا هند تولید می‌شود.

او همچنین از "احتمال" ورود دو میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن از روسیه و چین خبر داد که در صورت دریافت این امکان ایجاد می شود که تا قبل از پایان سال جاری واکسیناسیون را آغاز کنیم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.