رفتن به محتوای اصلی

وزیر خارجه بریتانیا: بایدن تا انتخابات ریاست جمهوری ایران فرصتی مناسب دارد
19.01.2021 - 17:01

آقای راب به کمیته امور خارجی مجلس بریتانیا، گفت "باعث خشنودی است که رئیس جمهور منتخب بایدن و کابینه جدید درباره بازگشت به برجام و بهسازی و تقویت آن صحبت کرده‌اند. این موضوع از اولین موارد مذاکراتی خواهد بود که ما با کابینه تازه خواهیم داشت.

وزیر خارجه بریتانیا زمان باقی‌مانده تا انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در ایران را فرصتی برای آقای بایدن دانسته است.

"پنجره فرصتی از الان تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران در اوایل ژوئن (۲۸ خرداد ۱۴۰۰) وجود دارد که او از آن آگاه است و فرصتی است برای تلاش جهت پیشرفت در این موضوع، پیشرفتی قطعی و ملموس."

به نظر می‌آید آقای راب با این هشدار احتمال پیروزی یک نامزد محافظه‌کار و منتقد برجام در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران را مطرح کرده است.

نامزدهای آقای بایدن برای پست‌های وزارت خارجه و امنیت ملی عمدتا کسانی هستند که به نوعی با پرونده هسته‌ای ایران و مذاکرات سال‌های گذشته به ویژه در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در ارتباط بوده‌اند.

این افراد و مشاوران آقای بایدن در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که کابینه تازه تلاش خواهد کرد که به مسیر دیپلماسی با ایران برگردد و از بازگشت به برجام با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به برنامه موشکی ایران و همین طور نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی صحبت کرده‌اند.

توضیح ویدئو،

چشم‌انداز روابط ایران و آمریکا وقتی جو بایدن بیاید

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس بریتانیا امروز درباره حکومت ایران از آقای راب پرسید او چه خواهد کرد تا مطمئن شود کابینه آقای بایدن، دولت بریتانیا و متحدان این کشور در منطقه برای "توقف گسترش فعالیت‌های شرورانه این دیکتاتوری بدنهاد" همکاری کنند.

آقای راب در پاسخ به اقدامات سه کشور اروپایی حاضر در برجام اشاره کرد و گفت که فرانسه، آلمان و بریتانیا در تمام مراحل با قدرت عمل کرده‌اند و "اهرم فشاری" را برای کابینه جدید به وجود آورده‌اند.

ایران در هفته‌های اخیر فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و تولید اورانیوم فلزی در تاسیسات هسته‌ای خود را افزایش داده که نگرانی شدید کشورهای اروپایی را به دنبال داشته است.

مقام‌های ایران می‌گوینداین سه کشور به تعهدات خود در برجام پایبند نبوده‌اند، بلکه دنباله‌رو و متکی آمریکا هستند. دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم‌های هسته‌ای ایران را با شدت بیشتری برگرداند.

جو بایدن روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه با ادای سوگند ریاست جمهوری جایگزین دونالد ترامپ می‌شود. گزارش شده که او بلافاصله با صدور فرمان‌هایی بعضی دستورهای اجرایی آقای ترامپ از جمله منع ورود شهروندان تعدادی از کشورهای مسلمان را لغو خواهد کرد.

اما درباره اولویت برجام و مذاکرات مربوط به ایران در برنامه کاری دولت آقای بایدن گزارش دقیقی منتشر نشده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
bbc

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.