رفتن به محتوای اصلی

مشارکت یک مقام نزدیک به علی خامنه ای در اقدامات جاسوسی در اروپا
24.01.2021 - 19:26

پیگیری‌های شبکه «العربیه.نت» درمورد هسته ایرانی به ریاست اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی متهم به اقدامات «تروریستی» و تلاش برای منفجر کردن نشست اپوزیسیون ایران در پاریس در سال 2018 که در بلژیک محاکمه می‌شود، نشان داد که یک مقام نزدیک به دفتر علی خامنه‌ای رهبر نظام به نام محمدرضا زائری، قبل از این عملیات در حال جمع‌آوری اطلاعات در اروپا بوده ‌است.

بر اساس این اطلاعات، زائری در ژوئن 2017 راهی اتریش شد و یک سال قبل از برنامه بمب‌گذاری در نشست سالانه شورای ملی مقاومت ایران، با اسدالله اسدی دیدار داشت که به عنوان دبیر سوم سفارت ایران در وین کار می‌کرد.

alarabiya.jpg

 

اسنادی که به دست العربیه.نت افتاده، نشان داد که اسدی با هدف بررسی میدانی و مشخص‌کردن موقعیت سالن فلیبنت در حومه شمالی پاریس، در نزدیکی فرودگاه شارل دوگل، به همراه زائری خودرویی را در وین برای رفتن به پاریس کرایه کرده ‌است.

 

منابع اپوزسیون ایران می‌گویند که این دو نفر، لیستی از هتل‌های محل اقامت مهمانان و چهره‌های برجسته شرکت کننده در کنفرانس را مورد بررسی قرار داده‌اند.

شایان ذکر است که دادگاهی در بلژیک قرار است در تاریخ 4 فوریه، حکم خود در مورد پرونده اسدی را به همراه سه مأمور ایرانی دیگر تحت امر وی، صادر کند.

به گفته منبع آگاه شورای ملی مقاومت ایران، بر اساس اسناد و مدارک، خودروی کرایه‌ای به نام محمد رضا زائری ثبت شده و اطلاعات دریافتی با ارزیابی پلیس بلژیک و فرانسه در جریان تحقیقات انجام شده مبنی بر اینکه سفر این دو نفر به منظور نظارت و شناسایی مکان‌هایی بود که قرار بود یک سال بعد، عرصه اجرای عملیات تروریستی باشد، مطابقت داشت.

دستگاه جی‌پی‌اس، تحرکات این دو را در تاریخ 29 ژوئن 2017، دو روز قبل از کنفرانس سالانه در سال 2017، برای بررسی اوضاع میدانی و طرح بمب‌گذاری در کنفرانس بعدی، در منطقه تالار ویلپنت در حومه پاریس ثبت کرد.

zaeri.jpgزائری کیست؟

محمدرضا زائری، 50 ساله، روحانی نزدیک به دفتر علی خامنه‌ای رهبر نظام است و یکی از معدود افرادی بود که در سپتامبر 2014 زمانی که خامنه‌ای در بیمارستانی در تهران تحت عمل جراحی قرار گرفت، اجازه عیادت یافت.

پدر او، غلامرضا زائری نماینده پیشین مجلس در طول سه دوره، سال‌هاست در اداره نظارت در دفتر خامنه‌ای کار می‌کند.

زائری با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز روابط مستحکمی دارد و در سال 2013 مرکزی به نام «سرچشمه» را برای فعالیت علیه اپوزیسیون ایرانی تأسیس کرد که به شکل خاص بر فعالیت علیه «سازمان مجاهدین خلق» از طریق مسائل حقوقی و اقدامات بین‌المللی متمرکز است.

زائری همچنین سمت‌های رئیس هیئت مدیره مجلات زمزم (انگلیسی و عربی) و صدف (فارسی)، مدیر گروه صندوق سبز وابسته به مرکز پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بر عهده دارد. او در سمت‌هایی چون ریاست انجمن روزنامه نگاران جوان، رئیس هیئت مدیره گروه انتشارات همشهری و سردبیر روزنامه همشهری در سال 2005 نیز کار کرده‌ است.

محمدرضا زائری پس از تحصیلات حوزوی در حالی که مأموریت داشت در مقطع کارشناسی ارشد در رشته روابط اسلامی و مسیحی در دانشگاه سنت جوزف بیروت تحصیل کند، با شبه‌نظامیان حزب‌الله در لبنان روابط برقرار کرد.

zaeri2.jpgزائری در سال 2009 مصاحبه‌ای مطبوعاتی با حسن نصرالله رهبر شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان داشت که به همراه یادداشت‌هایی در کتابی با عنوان «نصرالله» منتشر شد.

اگرچه زائری همیشه در لباس روحانی ظاهر می‌شود اما کار خود را سال‌ها پیش در لباس معمولی آغاز کرد، بخصوص زمانی که از ایران خارج می‌شد، لباس روحانی به تن نداشت. پروفایل شخصی او در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی نیز با لباس عادی است و سعی می‌کند به مثابه فردی منتقد نسبت به رفتار برخی مسئولان و نهادها از درون نهاد رسمی ظاهر شود.

روزنامه فرانسوی «لوموند» فاش کرده بود که تحقیقات گسترده انجام شده توسط دادگستری بلژیک و سرویس‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که تصمیم به اجرای عملیات خنثی‌شده تروریستی، در بالاترین سطوح قدرت در ایران گرفته شده است.

قابل توجه است که اسدالله اسدی (48 ساله) متهم ردیف اول بمب‌گذاری در تجمع مجاهدین خلق، کارمند وزارت اطلاعات ایران است که قبلاً با پوشش دیپلماتیک در سفارت ایران در اتریش کار می‌کرد.

zaeri3.jpgشبکه ایرانی در 11 کشور اروپا

گزارش‌های تحقیقات پلیس آلمان که اسدی را دستگیر کرد و اطلاعاتی که از جمله در کانال یک آلمان پخش شد نشان داد که برلین در حال تحقیق دربارهٔ یک شبکه اطلاعاتی ایران است که از سوی اسدی در 11 کشور اروپایی اداره می‌شد.

پلیس آلمان همچنین در هنگام دستگیری، دو کتابچه در خودروی اسدی را به دست آورد که یکی از آنها حاوی کلمات رمزگذاری شده برای ساخت بمب دست‌ساز است، در حالی که کتابچه دوم، با جلد سبز در 200 صفحه، حاوی 289 یادداشت به خط لاتین است. اما به زبان فارسی علاوه بر اطلاعات مربوط به مکان‌های مهم، مغازه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها، شامل تاریخ و زمان سفر به این مراکز در 11 کشور اروپایی از جمله فرانسه، جمهوری چک، مجارستان، ایتالیا، بلژیک و هلند است.

 

 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

رژیم اسلامی  محاکمه اسدالله اسدی را 'دامی پیچیده' و 'بدعتی خطرناک' خواند!

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته است بازداشت و محاکمه اسدالله اسدی یک "یک دام پیچیده" است که سرویس های اطلاعاتی کشورهای غربی و با استفاده از گروه مجاهدین خلق طرحی کرده بودند. این موضعگیری چند روز پس از آن منتشر می‌شود که رسانه‌های آلمانی اطلاعاتی تازه درباره اسدالله اسدی منتشر کرده‌اند

اسدالله اسدی سال ۲۰۱۸ به اتهام توطئه برای بمبگذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه بازداشت شد و در صورت محکومیت در دادگاه به حداکثر ۲۰ سال زندان محکوم خواهد شد.

اکنون سعید خطیب‌زاده در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا می‌گوید اسدالله اسدی "در شرایط غیر انسانی و ضدحقوق بشری در کشورهایی که ادعای حقوق بشر دارند، زندانی بوده و در حال حاضر هم هست.ایشان در ماه های اولیه دسترسی محدود به وکیل داشتند ولی در عین حال مورد بازجویی قرار می‌گرفتند. ایشان هنوز هم دسترسی بسیار محدودی به تلفن برای تماس با خانواده شان دارند. ماه ها در آلمان و بلژیک در شرایط غیرانسانی و غیرقابل تحمل، نگهداری شدند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‎گوید به طرف های اروپایی هشدار داده شده است که "در این پرونده بدعت خطرناکی پایه گذاشته‌اند".

ایران بازداشت اسد‌الله اسدی را نقض آشکار مصونیت دیپلماتیک و اقدامی برخلاف عرف و حقوق بین‌الملل می‌داند. دادستان‌های بلژیکی اما می‌گویند با توجه به اینکه آقای اسدی در اتریش مامور بوده اما بازداشت او در آلمان صورت گرفته، نمی‌تواند به مصونیت دیپلماتیک استناد کند.

آقای اسدی از طرف دادستان‌ها متهم شده که مغز متفکر نقشه خنثی‌شده بمبگذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در سال ۲۰۱۸ بوده است.

دادگاه اسدالله اسدی از آذرماه سال ۱۳۹۹ آغاز شد.

علاوه بر آقای اسدی، امیر سعدونی و نسیمه نعامی زوج ایرانی-بلژیکی که بمب در خودروی آنها پیدا شده نیز در دادگاه حاضر خواهند شد.

مهرداد عارفانی، ساکن بلژیک، که سابقه عضویت در سازمان مجاهدین خلق را دارد نیز متهم دیگر پرونده است.

دادگاهی در بلژیک اخیرا صدور حکم این دیپلمات ایرانی را تا ماه آینده میلادی به عقب انداخته است.

پلیس اروپا اسدالله اسدی را از مسئولان اصلی دستگاه اطلاعاتی ایران در کل این قاره می‌داند.

او نخستین دیپلمات ایرانی و احتمالا عالی‌ترین مقام اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران است که به اتهام دست داشتن در یک "اقدام تروریستی در خاک اروپا" محاکمه می‌شود. حکومت ایران همواره اتهامات مربوط به ترور مخالفانش را رد کرده است.

پیشتر ژرژ هانری بوتیه، وکیل "شورای ملی مقاومت" (مرتبط با سازمان مجاهدین) "این یک محاکمه را تاریخی و بی‌سابقه توصیف کرد."

چه اطلاعات تازه‌ای منتشر شده است؟

بنابر اطلاعاتی که سرویس خبری تلویزیون "ای آر دی" منتشر کرده است دادستان عمومی بلژیک اسدالله اسدی را یک نیروی مخفی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در آلمان می‌دانند که زیر پوشش یک دیپلمات مشغول به انجام "عملیات تروریستی" به نیابت از حکومت ایران بوده است.

بنابر این گزارش، این ظن وجود دارد که او شبکه‌ای از جاسوسان ایرانی در اروپا را رهبری می‌کرده است؛ و برنامه آقای اسدی برای انجام عملیات تروریستی از سوی یک سرویس امنیتی خارجی افشا شده است.

اسدالله اسدی همه این اتهامات را رد کرده است.

بنابر گزارش در خودروی اسدالله اسدی دفترچه‌ای‌ کشف شده است؛ "یک دفترچه سیاه و یک دفتر سبز"؛ در دفترچه سیاه متنی رمزگذاری شده نوشته شده و گفته شده که کلمات رمزی به کار برده شده در آن دستورالعملی برای ساخت بمب است.

دفترچه دوم به رنگ سبز حاوی رسیدهایی است که نشان می‌دهد آقای اسدی پول نقد پرداخت کرده است.

این گزارش می‌گوید این مدارک به مقامات امنیتی آلمان نشان داده است که اسدالله اسدی در سرتاسر اروپا سفرهای زیادی داشته است.

در کتاب سبز ۲۸۹ یادداشت وجود دارد که به خط لاتین و فارسی نگاشته شده. اینها آدرس مکان‌ها، مغازه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها است. زمان‌ها و تاریخ‌ها نیز ذکر شده است. آدرس‌ها و مکان‌های درون این دفترچه در ۱۱ کشور مختلف اروپایی از جمله فرانسه، اتریش، چک، مجارستان، بلژیک، هلند، و ایتالیا پراکنده‌اند.

بیشتر این آدرس‌ها (یعنی حدود ۱۴۴ مورد آنها) در آلمان قرار دارد.

به گفته این گزارش در یکی از یادداشت‌ها به مرکز اسلامی هامبورگ اشاره شده است که مرکزی شیعی و تحت حمایت ایران است.

سازمان امنیت آلمان این مسجد را زیر نظر دارند و در یکی از گزارش‌های خود نوشته است که مرکز اسلامی "تلاش دارد انقلاب اسلامی را [به آلمان] صادر کند".

سایر یادداشت‌ها بازرسان را به شهرهای کلن، بُن، هایدلبرگ، رگنزبرگ، کوخم، برگیش گلادباخ و مونیخ هدایت کرده است. برخی از مقاصد او شامل اماکن توریستی از جمله قلعه‌ها و برج‌ها است. هتل‌ها، کافه‌ها و مراکز خرید نیز فهرست شده‌اند.

اسدالله اسدی کمی بعد از دستگیری خود گفت که به آلمان سفر رفته و به اماکن دیدنی سر زده است.

دادستانی بلژیک قادر بوده که برخی از این اطلاعات را با استفاده از اطلاعات جی پی اس، رسید‌های سوخت و رزرو هتل ردیابی کند. بازپرسان دریافتند که آقای اسدی همیشه پول نقد پرداخت می‌کرده و گاهی بیش از ۱۱ هزار یورو همراه خود داشته است. در برخی از این سفرها پسرهایش او را همراهی کرده‌اند از جمله در بازدید از باغ وحش کلن که تنها یک روز پیش از دستگیری او در باواریا بود.

بنابر این گزارش، بازپرسان هنوز نتوانستند رابطه مستقیمی میان این سفرها و بمب‌گذاری برنامه‌ریزی شده در فرانسه پیدا کنند. سوال اصلی این است که چرا او این همه در آلمان سفر کرده و آیا با رابط‌ و ماموران امنیتی ایران را هدایت می‌کرده است.

یک مورد مشکوک دیگر این است که وقتی آقای اسدی دستگیر شد، رسیدهایی به دست آمد که نشان می‌داد چند نفر دیگر از او پول نقد دریافت کرده بودند.

رسیدها با اسامی بسیار رایج امضا شده‌اند و هنوز دریافت کننده آنها شناسایی نشده است. گفته شده که یکی از آنها ۲۵۰۰ یورو دریافت کرده، دیگری پنج هزار یورو. به یک نفر دیگر هم لپتاپ داده شده است. بازپرسان بر این گمانند که این مقادیر پرداخت شده ممکن است حقوق منابع اطلاعاتی باشند که برای انجام ماموریت استخدام شده‌اند.

بنابر اسناد دادگاه امیر سعدونی و نسیمه نعامی زوج ایرانی-بلژیکی که بمب را حمل می‌کردند نیز در طول سال‌ها همکاری با اطلاعات ایران صدها هزار یورو دریافت کرده‎اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.