رفتن به محتوای اصلی

هیات بلندپایه طالبان به ایران سفر کرد
26.01.2021 - 08:24

 

ملا عبدالغنی برادر، معاون رهبر طالبان و رئیس دفتر سیاسی این گروه در قطر، امروز سه‌شنبه به تهران سفر کرد.

این دیدار رسمی به دعوت جمهوری اسلامی ایران انجام ‌شد. یک هیات بلندپایه سیاسی طالبان، ملا برادر را در این دیدار همراهی می‌کند.

محمد نعیم، سخنگوی گروه طالبان می‌گوید آقای برادر درباره روابط دو کشور همسایه، اوضاع جاری سیاسی و امنیتی افغانستان و منطقه و شرایط مهاجران افغان در ایران، با مقام‌های ایرانی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. 

تاکنون روشن نشده است که دیدارهای ملا برادر در تهران، در چه سطحی انجام خواهد شد. او پیشتر در سفر به ایران با جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، فرماندهان سپاه و مقام‌های اطلاعاتی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

آخرین سفر رسمی ملا برادر به تهران، در نوامبر سال ۲۰۱۹ بود که مهمان جواد ظریف در مقر وزارت خارجه جمهوری اسلامی بود.

طالبان در آن زمان گفتند که ملا برادر با ظریف درباره راه‌حل مسالمت‌آمیز معضل افغانستان گفت‌وگو کردند.

این دیدار با واکنش‌های منفی مقام‌های افغان که نگران گسترش حوزه نفوذ دیپلماتیک طالبان هستند، مواجه شد.

این بار هم، شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان نوشته ‌است: «فرش قرمز ولایت برای رهبران امارت. ملا غنی برادر به تهران سفر کرده ‌است.» تاکید مقام‌های افغان بر این نکته است که روابط تهران با کابل، باید دولت‌محور باشد و از رهبران شورشی افغانستان استقبال نکند.

اما جواد ظریف پیشتر، با تایید روابط تهران با طالبان، گفته بود آنها خواهان بازگشت طالبان در راس قدرت نیستند، ولی حضور این گروه را یک واقعیت غیرقابل انکار در جامعه افغانستان می‌داند. از این‌رو، از روند صلح، به رهبری افغان‌ها، حمایت می‌کند.

روند صلح افغانستان به حمایت آمریکا، وارد مرحله دوم شده است. دو طرف مذاکره، درباره محتوای گفت‌وگوها بحث دارند. دولت جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا، از روند صلح افغانستان حمایت کرده ‌است، اما موضع رسمی خود را تاکنون اعلام نکرده است.

 

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها این سفر را تایید کرده است.

او گفته که قرار است این هیات با مقام‌های ایران از جمله وزیر امور خارجه و نماینده ویژه ایران در امور افغانستان دیدارهایی داشته باشد و در مورد روند صلح و مسایل مرتبط دیگر گفت‌وگو کنند.

افغانستان

 

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران از سفر هیأت سیاسی طالبان به تهران به ریاست "ملا عبدالغنی برادر" خبر داده

سفر هیات طالبان به ایران در حالی صورت می‌گیرد که حدود یک ماه پیش، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در افغانستان گفته بود که این کشور طالبان را هنوز یک گروه "تروریستی" می‌داند.

او گفته بود که بر اساس قوانین هنوز ایران طالبان را از گروه تروریستی خارج نکرده است.

هیات طالبان به رهبری ملا برادر آخند، معاون گروه طالبان یک سال قبل نیز به تهران رفته بودند و با وزیر خارجه این کشور دیدار داشتند.

در سال‌های اخیر تجمعاتی در افغانستان در اعتراض به آنچه "همکاری ایران با طالبان" خوانده می‌شود، برگزار شده است.

وزارت خارجه

 

وزارت خارجه ایران سفر هیأت طالبان را به تهران تایید کرده است

سفر هیات طالبان به ایران در حالی صورت گرفته که دو هفته پیش دور دوم گفت‌وگوهای مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان در دوحه پایتخت قطر آغاز شد اما پیشرفت آن بسیار کند بوده است.

آغاز دور دوم گفت‌وگوهای صلح حکومت و طالبان همزمان با روی کار آمدن حکومت جدید در آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن بود. آقای بایدن تاکنون در مورد روند صلح افغانستان که از سوی این کشور زمینه‌سازی شده، چیزی نگفته است اما نامزد وزارت خارجه حکومت جدید گفته که آقای بایدن توافق دولت آمریکا با طالبان را ارزیابی خواهد کرد.

کارشناسان می‌گویند دلیل کندی دور دوم روند گفت‌وگوهای صلح دولت افغانستان و طالبان مشخص نشدن موضع آمریکا در قبال این روند و سرنوشت توافقتنامه صلح آمریکا و طالبان است.

گفت‌وگوی وزیر خارجه پاکستان و افغانستان

وزارت خارجه افغانستان خبر داده که روز گذشته محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان با همتای پاکستانی‌اش شاه محمود قریشی تماس تلفنی داشته است.

انکشافات تازه در روند صلح و تلاش برای کاهش خشونت‌ها در افغانستان از موضوعات مورد بحث این دو مقام بوده است.

این گفت‌وگو پس از آن صورت می‌گیرد که به تازگی آقای قریشی از جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا خواسته تا روند صلح افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را پیگیری کند.

وزارت خارجه افغانستان نیز در واکنش به این خواست گفته که کابل از اسلام آباد انتظار دارد که طالبان را به کاهش خشونت، تامین آتش بس و قطع رابطه با "گروه های تروریستی" وادار کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.