رفتن به محتوای اصلی

علی شمخانی از امریکا ستیزی طالبان تمجید کرد!
28.01.2021 - 07:10

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، که صبح امروز ۸ بهمن، هیئت سیاسی طالبان در تهران دیدار کرده است می گوید که آن‌ها را در مبارزه با آمریکا مصمم یافته است.

او با انتشار توییتی به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی از این گروه نیز به دلیل مقاومت ۱۳ ساله‌شان در زندان‌های گوانتانامو تمجید کرد و نوشت: « در ملاقات امروز با هیئت سیاسی طالبان، رهبران این گروه را در مبارزه با آمریکا مصمم دیدم. کسی که سیزده سال در گوانتانامو زیر شکنجه‌های آنان بوده، مبارزه با آمریکا در منطقه را کنار نگذاشته است.»

بازداشتگاه گوانتانامو، زندانی نظامی در خلیج گوانتانامو واقع در جنوب شرقی کوبا است که پس از آغاز جنگ با تروریسم پس از حملات ۱۱ سپتامبر به برج‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک برای نگهداری و مجازارت نیروهای القاعده، طالبان و دیگر گروه‌های ستیزه‌جو استفاده شد.

شمخانی صبح امروز نیز گفت که با طالبان برای کنترل داعش در مرزهای ایران به توافق رسیده است.

سفر هیئت سیاسی طالبان به تهران از روز گذشته آغاز شد. ریاست این هیئت را ملا عبدالغنی برعهده دارد. این نخستین سفر مقام‌های ارشد طالبان به تهران نیست و این گروه‌های پیش‌تر نیز ملاقات‌هایی با سران جمهوری اسلامی داشته‌اند که بعدتر از سوی مقام‌های وزارت خارجه ایران تایید شد. این نخستین سفر هیئت طالبان است که اطلاع‌رسانی در مورد آن همزمان با سفر صورت می‌گیرد. نشانه‌ای از عرم مقام‌های جمهوری اسلامی برای عادی‌سازی روابطشان با گروهی که هنوز در لیست تروریستی آن‌ها قرار دارد.

علی شمخانی صبح امروز بر تمایل ایران برای نقش‌آفرینی گسترده تر در آینده سیاسی همسایه شرقی نیز تاکید کرد و گفت که مذاکرات صلح افغانستان که با حضور آمریکا در قطر انجام می‌شود «نمایش مذاکرات صلح» اسنت. او گفت که ایران به دنبال نقش‌آفرینی همه اقوام و طوایف در حکومت افغانستان است ولی با جریان‌هایی که «مزدور آمریکا» باشند می‌جنگد.

سفر طالبان به ایران یک روز پس از آن انجام شد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگوی تلفنی با حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان از بازنگری توافق صلح آمریکا و طالبان خبر داد

آمریکا اعلام کرده است که بررسی تعهدات طالبان در قبال توافق صلح، ازجمله کاهش خشونت در افغانستان و قطع رابطه با القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی، در صدر بررسی‌های دولت آمریکا قرار خواهد گرفت.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپند نت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.