رفتن به محتوای اصلی

دعوای علیز خامنه‌ای با سیما ثابت بر سر مهرداد میناوند!
29.01.2021 - 09:40
 

آقای انصاریان، ۲۲ دی روز برگزاری داربی نود و چهارم، به همراه مرحوم مهرداد میناوند، در ویژه برنامه شبکه تلویزیونی باشگاه پرسپولیس حضور داشتند.

 

دکتر امیر حسین لطفی رئیس بخش آی سی یو در بیمارستان لاله تهران، درباره درگذشت مهرداد میناوند به ایسنا گفته است: "‌درصد اکسیژن خون، وضعیت کلیوی و فشار خون"‌ آقای میناوند پایدار شده بود، اما در ریه او ناگهان "‌آمبولی"‌ روی داد.

آمبولی در اصطلاحات پزشکی به معنای وارد شدن توده‌ای خارجی به درون جریان خون است. آمبولی ریه از ورود لخته خون یا گاهی چربی در یکی از سرخرگ‌های ریوی پدید می‌آید.

جانشین مجتبی، ستاره ایران در امارات و فرانسه

مهرداد میناوند پس از هادی نوروزی، مهم‌ترین بازیکن معاصر باشگاه پرسپولیس بود که از دنیا رفت.

در سال‌های اخیر، مجید نایینی مربی سابق پرسپولیس از دنیا رفت و طبق وصیتش، اعضای بدن او اهدا شد. نادر باقری، کاظم سیدعلیخانی، همایون بهزادی و جعفر کاشانی از پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس درگذشتند. اما تمام آن‌ها بیش از ۶ دهه حیات را تجربه کرده بودند.

درگذشت مهرداد میناوند، در سن ۴۵ سالگی، تداعی کننده نخستین شوکی بود که او به فوتبال ایران داد. آقای میناوند در سن ۳۱ سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرده بود.

هیچ یک از بازیکنانی که درپرسپولیس یا تیم ملی هم رده آقای میناوند بودند، در چنین سنی کفش‌ها را نیاویختند.

او سال ۱۳۷۴ به پرسپولیس آمد و در مجموع دو بار حضور در این باشگاه، ۱۰۸ بار پیراهن این تیم را برتن کرد.

علی پروین، سال ۱۳۷۵ مهرداد میناوند را "بهترین جانشین" مجتبی محرمی در جناح چپ فوتبال ایران دانسته بود. آقای پروین اعتقاد داشت مهرداد میناوند توانایی استفاده صحیح از پای راست که پای غیرتخصصی‌اش بود را داراست.

آقای میناوند در تیم ملی فوتبال ایران ۴ بار موفق به گلزنی شد که ۲ گل را با پای راست به ثمر رساند. نخستین گل ملی مهرداد میناوند مقابل تایلند، در دهه ۷۰ تیزر برنامه‌های ورزشی شبکه‌های صداوسیمای ایران مانند "‌همگام با ورزش"‌ بود.

گل تساوی تیم ملی ایران در بازی رده‌بندی جام ملت‌های آسیا مقابل کویت، با توپ‌ربایی مهرداد میناوند و سانتر دقیق او برای علی دایی به ثمر رسید. کنفدراسیون فوتبال آسیا در پایان قرن بیستم، این گل را به عنوان یکی از ۵ گل‌ زیبایی که با ضربه سر در تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به ثمر رسیده است انتخاب کرد.

مهرداد میناوند به دلیل سانترهای دقیق با پای چپ و بازی مفید در سمت چپ خط دفاعی، مورد توجه مربیان تیم‌های ملی طی سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ قرار داشت.

او در دو تورنمنت جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ امارات و جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه، از شاخص‌ترین بازیکنان تیم ملی ایران بود.

آقای میناوند از دست دادن موقعیت تک به تک گل مقابل ایویکا کرالی دروازه‌بان پرآوازه تیم ملی یوگسلاوی در جام جهانی ۱۹۹۸ را از افسوس‌های زندگی ورزشی خود می‌دانست. با این وجود درخشش آقای میناوند در بازی با آمریکا و آلمان، او را به فوتبال اروپا رساند.

مهرداد میناوند

 

ایویتسا اوسیم، سال ۱۹۹۸ به باشگاه اشتروم گراتس اتریش اعلام کرد خواهان حضور مهرداد میناوند در این تیم است. آقای اوسیم حدفاصل سال‌‌‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۲ سرمربی تیم اشتروم گراتس بود.

از ایویتسا اوسیم با القابی "‌پروفسور صرب"‌ و "‌پدر فوتبال یوگسلاوی"‌ هم یاد می‌کنند. دراگان اسکوچیچ سرمربی کنونی تیم ملی فوتبال ایران، خود را پیرو سبک‌های آقای اوسیم در فوتبال دانسته بود.

مهرداد میناوند با درخواست سرمربی محبوب باشگاه اتریشی، به شهر گراتس رفت. در اولین فصل حضورش در اروپا با این باشگاه به قهرمانی بوندسلیگای اتریش دست یافت.

تصاویری که از "‌کری‌خوانی‌های"‌ آقای میناوند با هواداران باشگاه‌های استقلال بارها توسط او در فضای مجازی منتشر شد، او را در حال مبارزه با بازیکنان سرشناسی مانند "دیوید بکهام‌ ستاره اسبق منچستریونایتد، رائول گونزالس کاپیتان رئال مادرید و جنارو گتوزو هافبک پیشین تیم آ.ث میلان ایتالیا نشان می‌داد.

آقای میناوند بیش از علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا و وحید هاشمیان، سابقه بازی در لیگ قهرمانان اروپا را دارد.

او سال ۲۰۰۱ علیرغم تمایل باشگاه اشتروم گراتش برای تمدید قرارداد، از این تیم جدا شد و با شارلوا بلژیک قرارداد بست. مهرداد میناوند در بدو ورود به بلژیک مصدوم شد و فقط ۲ بار برای این تیم به زمین رفت.

یک سال بعد با تصمیمی احساسی، پیشنهاد باشگاه الشباب امارات را پذیرفت. دلیل اصلی انتخاب الشباب، حضور علی دایی، در این تیم بود.

سقوط مهرداد میناوند از سال ۱۳۸۲ و تصمیم برای بازگشت به پرسپولیس شیب تندتری گرفت.

نسل جدیدی از بازیکنان چپ‌ پا به فوتبال ایران معرفی شده بودند و مهرداد میناوند با چمدانی از مصدومیت و درد، توان مبارزه را نداشت.

تجربه کوتاه هنر و گزارشگری

مهرداد میناوند پس از کنار گذاشتن فوتبال، هنر را تجربه کرد. او به همراه پژمان جمشیدی و نیما نکیسا، "‌نماهنگی"‌ را برای صعود تیم ملی ایران به جام جهانی ۲۰۰۶ تهیه کردند که با انتقاداتی از سوی جناح تندرو بدنه حکومت ایران مواجه شد.

روزنامه کیهان "‌استفاده از زنان بدحجاب"‌ و "‌حرکات موزون" آن‌ها را منافی "‌ارزش‌های دینی"‌ ایران دانست.

او برخلاف علی انصاریان و پژمان جمشیدی، حضوری پررنگ و جدی در عرصه سینما و تلویزیون نداشت. با وجود علاقه‌اش به موسیقی، جز چند تک خوانی در برنامه‌های تلویزیونی و آلبومی که اجازه انتشار نگرفت، اثری از او به جا نماند.

تجربه گزارشگری فوتبال و اجرای برنامه‌های شبکه اینترنتی باشگاه پرسپولیس، آخرین تجربه چپ‌پای طلایی پرسپولیس بود.

او با وجود ابتلا به بیماری کرونا، به دلیل آن‌چه "‌تعصب به باشگاه پرسپولیس"‌ می‌دانست، ویژه برنامه داربی را برای شبکه خصوصی پرسپولیس همراه با علی انصاریان اجرا کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.