رفتن به محتوای اصلی

جاوید دهقان خلد اعدام شد
30.01.2021 - 09:31

قضاییه جنایتکار ایران در یک دهن کجی آشکار به تمامی اعتراضات و قوانین بین المللی و در نقض اولیه ترین حقوق بشر، زندانی سیاسی جاوید دهقان را اعدام کرد.

به گزارش کانون حقوق بشری نه زندان – نه به اعدام، سحرگاه امروز شنبه ۱۱بهمن۹۹، زندانی سیاسی جاوید دهقان خلد که به مدت ۵ سال در حبس بسر میبرد، اعدام شد. روز گذشته جمعه ۱۰ بهمن خانواده وی موفق شدند آخرین دیدار را در زندان با او انجام دهند.

جاوید دهقان که در زندان مرکزی زاهدان زندانی بود، در اردیبهشت ۱۳۹۶ از بابت اتهام «محاربه» توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب زاهدان به اعدام محکوم شد. 

این زندانی سیاسی متهم به عضویت در یک گروه مخالف نظام و همینطور مشارکت در یک حمله مسلحانه که به مرگ دو مامور سپاه پاسداران منجر شده بوده است. اتهامی که بر اساس اعترافات اجباری در زیر شکنجه از او گرفته شده و خودش آنرا رد کرده بود.

پس از دستگیری جاوید دهقان در ۱۵خرداد۹۴ در ایرانشهر، مقامات قضاییه و مسئولین زندان به مدت سه ماه محل نگهداری او را از خانواده و نزدیکانش پنهان کردند بطوریکه خانواده او برای یافتن عزیزشان در میان بیمارستانها و کلانتریهای مختلف مضطرب و سرگردان بودند اما مقامات جمهوری اسلامی هیچ اطلاعاتی به آنها ندادند و تحت بازداشت بودن وی را انکار کردند.

از جمله موارد شکنجه که بر روی این زندانی سیاسی اعمال شد میتوان از ضرب و جرح، شلاق، کشیدن ناخن و برهنگی اجباری نام برد.

در اثر این شکنجه های وحشیانه جاوید دهقان به اجبار به عضویت در گروه مسلح اعتراف کرد اما هیچگاه نپذیرفت که اسلحه حمل کرده و در حمله ی مرگبار فرودین ۱۳۹۴ شرکت داشته است. همین امتناع او باعث شد او را برای ماههای متمادی در حبس و انفرادی نگه دارند.

دیوان عالی کشور در تاریخ ۷مرداد ۱۳۹۶ در یک رأی متشکل از تنها چند سطر نوشت که لایحه تجدیدنظرخواهی برای جاوید دهقان دریافت نکرده است و بنابراین دیوان مواجه با تکلیفی نیست!

این در حالی است که بر اساس اطلاعات ثبت شده در پرونده، جاوید دهقان پس از اطلاع از حکم اعدام خود، درخواست تجدیدنظر کرده بوده است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

همچنین مصطفی نیلی وکیل جدید این زندانی سیاسی روز دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ از رد درخواست اعاده دادرسی که در آذر ماه ۱۳۹۹ ثبت کرده بود، مطلع شد. وی روز ۹ بهمن ۱۳۹۹ در حساب توئیتر خود نوشت که قصد داشته درخواست جدیدی را هفته آینده ارائه دهد اما مطلع شده که مقام ها اعدام جاوید دهقان را برا ی روز ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ برنامه ریزی کرده اند و خانواده وی را برای آ خرین دیدار به زندان فراخوانده اند.

مصطفی نیلی همچنین شب گذشته ۱۰بهمن ۹۹ در توییت دیگری نوشت:

«هنگامی که رای بدوی به آقای جاوید دهقمان خلد ابلاغ شده، اعلام کرده که به رای اعتراض دارد. بر همین اساس شعبه رسیدگی کننده به فرجام در دیوانعالی،وظیفه داشته به این امر رسیدگی کند اما آن را موکول به دریافت لایحه کرده است. قطعیت و اجرایی بودن رای با توجه به این موضوع محل بحث است.»

زندانی سیاسی جاوید دهقان

سازمان عفو بین الملل روز پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹ با صدور بیانیه ای پرده از موارد تکاندهنده نقض اصول دادرسی در پرونده جاوید دهقان برداشت و خواستار توقف فوری حکم اعدام وی شد.
عفو بین الملل نوشت:‌ «پرونده جاوید دهقان دارای مجموعه تکان دهنده‌ا ی از موارد نقض اصول دادرسی عادلانه در مراحل تحقیق، محاکمه بدوی و تجدیدنظر است. این حکم باید فورا متوقف شود.»

جاوید دهقان

همچنین دفتر کمیسیاریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد روز ۱۰بهمن در توییتی نوشت:
«ما قویاً مجموعه اعدامهایی را که از اوسط دسامبر (اواخر آذر) دست‌کم در مورد ۲۸نفر از جمله در مورد اقلیتها انجام شده است محکوم می‌کنیم. رژیم ایران باید فوراً اعدام #جاویددهقان را متوقف کند و پرونده او و سایر پرونده های مجازات #اعدام باید بر اساس قوانین #حقوق‌بشر مورد بررسی مجدد قرار گیرد.

اعدام زندانی سیاسی جاوید دهقان

از سوی دیگر از روز پنجشنبه ۹ بهمن، به محض انتشار خبر انتقال این زندانی سیاسی به سلول انفرادی و اعلام آخرین ملاقات به خانواده اش، کاربران در فضای مجازی یک اعتراض گسترده را آغاز کردند. آنها با هشتگ #SaveJavidDehghan خواستار توقف این حکم شوم و ضدانسانی شدند.

توفان توییتری برای جاوید دهقان

با این وجود قضاییه ولایت فقیه که در وحشت از براندازی تنها و تنها به چوبه دار و شلاق متوصل شده، در یک دهن کجی آشکار به تمامی قوانین بین المللی و خواسته های عمومی این زندانی سیاسی را بالای دار برد.

خبرگزاریهای حکومتی خبر اعدام جاوید دهقان را با وقاحت اعلام کرده و تلاش کردند با خراب کردن چهره او در نزد مردم، این اعدام جنایتکارانه را توجیه کنند. کاری که هرگز موفق به انجام آن نمی شوند.

جوانان ایران در فضای مجازی نوشتند: « نوید افکاری گفته بود که برای طنابشان دنبال گردند می گردند و اینبار گردن جاوید دهقان را پیدا کردند».

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان- نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.