رفتن به محتوای اصلی

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته دوم بهمن ماه ۹۹
30.01.2021 - 11:29

 به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام، طی هفته های اخیر شهرهای مختلف استان کردستان و دیگر شهرهای کردنشین غرب کشور شاهد موج جدیدی از بازداشت، احضار و فشارهای قضایی و امنیتی بر شهروندان و فعالان کرد بوده است. طی روزهای گذشته دستکم ۷۴شهروند توسط نیروهای امنیتی در شهرهای بوکان، پیرانشهر، سروآباد، نقده، سنندج، سقز، پاوه، کرمانشاه و مهاباد، بازداشت و یا به نهادهای امنیتی احضار شدند. بازداشت این شهروندان در بعضی موارد بدون ارائه حکم بازداشت و گاها به همراه ضرب و شتم، تفتیش منزل و ضبط لوازم شخصی صورت گرفته است.

عفو بین الملل روز پنجشنبه ۹ بهمن ۹۹ با صدور بیانیه ای پرده از نمونه های تکاندهنده نقض اصول دادرسی در پرونده جاوید دهقان برداشت و خواستار توقف فوری حکم اعدام وی شد.
سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ای از مقام های ایرانی خواست بلافاصله برنامه اعدام جاوید دهقان، از اعضای اقلیت ستمدیده بلوچ، را متوقف کنند. حکم اعدام این جوان ۳۱ساله قرار است در کمتر از ۴۸ساعت در تاریخ ۱۱بهمن ۱۳۹۹به اجرا گذاشته شود. این سازمان با برجسته کردن مجموعه تکان دهنده‌ا ی از موارد نقض اصول دادرسی عادلانه در مراحل تحقیق، محاکمه بدوی و تجدیدنظر، از مقام های ایرانی خواست که حکم اعدام جاوید دهقان را نقض کنند و درخواست وکیل وی برای اعاده دادرسی عادلانه را بپذیرند.

عفو بین الملل با افشای مجموعه تکاندهنده ای از نقض دادرسی خواستار توقف اعدام جاوید دهقان شد

در هفته ای که گذشت موج اعدامها همچنان ادامه یافت. در بین اعدام شدگان نام چند زندانی سیاسی و یک ورزشکار به چشم میخورد. دست کم ۷ اعدام در شهرهای زاهدان، قم، زنجان، دزفول، اهواز اصفهان و سنندج ظرف هفت روز به اجرا درآمد.

اعدام در ایران هفته دوم بهمن ماه:

زاهدان– انور عالی زهی یک زندانی با جرائم مرتبط با مواد مخدر در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد.

قم- روز شنبه ۴ بهمن ماه ۹۹، یک زندانی به نام محمد شکوری، در زندان مرکزی قم به دار آویخته شد.

محمد شکوری

دزفول– روز دوشنبه ۶ بهمن‌ماه، یک زندانی به نام مهدی علی حسینی، ۳۰ساله در زندان دزفول اعدام شد. آقای علی حسینی کشتی‌گیر اهل اندیمشک بود که در سال ۹۴ از بابت اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

اعدام یک کشتیگیر اهل اندیمشکمهدی علی حسینی

زنجان –روز ۸بهمن ۹۹، حکم اعدام یک زندانی بنام عباس علی حسینی اهل ابهر که با اتهام قتل از سه سال قبل در زندان زنجان محبوس بود، به اجرا درآمد.

اهواز–روز پنجشنبه ۹بهمن ۹۹، حکم اعدام زندانی سیاسی علی مطیری که در اردیبهشت ۹۷ بازداشت و توسط دادگاه کیفری یک اهواز به اعدام محکوم شده بود، به اجرا درآمد.

علی مطیریعلی مطیری

اصفهان- روز پنجشنبه ۹بهمن ۹۹، یک زندانی بلوچ بنام انور نارویی فرزند یارمحمد، اهل شهرستان پهره به اتهام مواد مخدر در زندان دستگرد اصفهان اعدام شد.

اعدام یک زندانی بلوچ در زندان اصفهان و انتقال یک زندانی دیگر جهت اجرای حکم اعدامانور نارویی

سنندج- روز چهارشنبه ۸بهمن حکم اعدام یک زن به اتهام قتل در زندان سنندج به اجرا درآمد. این خبر در هیچکدام از رسانه ها اعلام نشده و هویت این زن تا این لحظه احراز نشده است.

بازداشت در ایران هفته دوم بهمن ماه:

نقده-دو برادر به نام‌های طالب و رشید ریحانی اهل نقده، توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند. این افراد بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

کنارک-دادستانی کنارک با همکاری ماموران انتظامی و امنیتی، منازل کپری سیلزدگان بلوچ در شهرک جُهلو بخش زرآباد شهرستان کنارک را با تخریب و سه شهروند بلوچ که مانع این کار شده بودند را با ضرب و شتم بازداشت کرده و با خود بردند.

آذربایجان غربی – ماموران امنیتی در شهرستان پیرانشهر و نقده از توابع استان آذربایجان غربی، رسول لاوازه، کریم خلیفانی و حسام الدین خضری، رحمان ابراهیمی، از شهروندان ساکن این شهرستانها را بازداشت کردند.

بوکان – سالار چاوشی، شهروند اهل روستای حاجی لک از توابع منطقه چومی مجیدخان شهرستان بوکان جهت تحمل حبس ۶ ماهه خود به شعبه یک اجرای احکام دادسرای این شهر احضار شد.

تهران- تعدادی از شهروندان در رابطه با یکی از محافل مسیحی، بازداشت شدند. این دستگیر شدگان از استانهای مختلف کشور می باشند و از تعداد و نام آنان اطلاعی در دست نیست.

تهران-یک شهروند در تهران به دلیل خال کوبی روی دست زنان و دختران توسط ماموران پلیس بازداشت شد.

سنندج –عبدالله آسال، شهروند اهل سنندج در ادامه موج بازداشت شهروندان در شهرهای کُردنشین، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

پیرانشهر– سه شهروند به نام‌های نجم‌الدین سخنور ۳٦ ساله، شورش عبدالله‌نژاد ۳٧ ساله و صلاح آجی ٥٠ ساله اهل پیرانشهر هر کدام به پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند. اتهام این شهروند عضویت در احزاب کردی بوده است.

بهبهان-احمدرضا انصاری فر، اهل بهبهان روز شنبه ۴ بهمن‌ماه با پایان مراحل بازجویی به زندان این شهر منتقل شد.

میاندوآب- شورش احمدی، اهل پیرانشهر در شهرستان میاندوآب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی بدون ارائه حکم قضایی به مکانی نامعلومی منتقل گردید.

بوکان-یک شهروند به نام محی‌الدین شامه، اهل بوکان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

سقز–مأموران امنیتی در شهر سقز یک شهروند به نام افشین الهی ۳۰ ساله را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

ارومیه-یک شهروند به نام حسن (رحمان) براتی، اهل منطقه مرگور جهت اجرای حکم به زندان ارومیه منتقل شد.

بوکان- یک شهروند به نام سردار محمدپور ٢٥ ساله اهل بوکان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

سقز و سنندج-روز۵ بهمن‌ماه۹۹، یک شهروند به نام بابک بابایی ٣٠ ساله و اهل شهرستان سقز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. یک شهروند دیگر به نام سیروان امینی اهل سنندج نیز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

سنندج –جمیل احمدیان، شهروند اهل سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.نیروهای امنیتی هنگام بازداشت وی ضمن تفتیش منزل، اقدام به ضبط گوشی موبایل همسر و برخی از وسایل شخصی وی شدند.

مهاباد –احمد الهی، شهروند سنی مذهب اهل مهاباد روز دوشنبه ۶ بهمن‌ماه۹۹ بازداشت و جهت اجرای حکم حبس به زندان ارومیه منتقل شد.

پیرانشهر–یک شهروند به نام سلام خلیفانی، اهل پیرانشهر توسط مأموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

لردگان-کوهزاد بابادی،  ۲۵ساله و دانشجوی کارشناسی رشته معماری و شهروند اهل لردگان پس از حضور در اداره آگاهی نیروی انتظامی این شهرستان بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شد. آقای بابادی با احضار قبلی به اداره آگاهی لردگان مراجعه کرده بود.

ارومیه-دو شهروند به نام‌های قادر رسول‌پور و محمد حاجی رسول‌پور، اهل شهرستان بوکان پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در ارومیه منتقل شدند.

بوکان-روز۷ بهمن‌ماە۹۹، مصطفی ایلخانی‌زاده، محقق، نویسنده در بوکان از سوی مأموران امنیتی بازداشت شد. مأمورین بدون ارائه حکم قضایی به دفتر کار و منزل شخصی مصطفی ایلخانی‌زاده یورش برده و گوشی موبایل، کامپیوتر و وسایل شخصی وی را ضبط و با خود بردند.

تهران-شهاب‌الدین نظری، فعال سیاسی جهت تحمل حکم حبس تعزیری به زندان اوین فراخوانده شد.اتهام وی«فعالیت تبلیغی علیه نظام» است که به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

تهران- احمد یزدانی پور، شهروند ساکن تهران روز۷ بهمن‌ماه ۹۹پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین، بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد.

پاوه-یک شهروند به نام سعید خالدی، فرزند امین اهل پاوه، توسط مأمورین امنیتی بازداشت شد.

سنندج-افشین الهی، اهل شهرستان سقز پس از بازداشت توسط مأمورین امنیتی جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شد.

جوانرود- یک شهروند اهل شهر جوانرود به نام سعید قادری، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

اذیت و آزار وفشار بر زندانیان در ایران هفته دوم بهمن ماه:

اردبیل- سامان حسینی، زندانی سیاسی کُرد، علیرغم پایان دوران محکومیت ۲ ساله‌اش به دلیل کارشکنی مسئولان زندان هنوز آزاد نشده است. مسئولین دفتر اجرای احکام به این زندانی سیاسی اعلام کرده‌اند که ۱۹ ماه حبس وی قبل از تبعید به زندان اردبیل برای وی احتساب نخواهد شد و دوران محکومیت وی از زمان انتقال وی به زندان اردبیل در نظر گرفته خواهد شد. 

تبریز-زندانی سیاسی رضاقلی شیرمحمدی علیرغم ابتلاء به سرطان کبد، همچنان در زندان تبریز محبوس است. این زندانی سیاسی ۶۵ ساله وضعیت جسمی مطلوبی ندارد و در هفته اخیر حال او بدتر از پیش شده است.

تداوم حبس رضاقلی شیرمحمدی علیرغم ابتلاء وی به سرطان کبدرضاقلی شیرمحمدی

ارومیه – روز شنبه ۴ بهمن ماه ۹۹، یک زندانی معلول به نام اکبر رشیدی در بهداری زندان مرکزی ارومیه، بصورت وحشیانه‌ای مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفت.

شیراز- زندان عادل آباد، کسری نوری، درویش گنابادی که دوران محکومیت خود را در زندان عادل آباد شیراز سپری می‌کرد، عصر روز شنبه ۴ بهمن‌ماه۹۹ از بند سیاسی این زندان خارج و به مکان نامعلومی منتقل شد.

تهران- زندانی سیاسی گلرخ ایرایی، روز ۵ بهمن‌ماه۹۹ از زندان اوین به زندان  قرچک ورامین و سپس به آمل تبعید شد.

اهواز- پنج زندانی عرب محکوم به اعدام با دوختن لب‌های خود دست به اعتصاب غذا زدند. این زندانیان حسین سیلاوی، علی خسرجی، علی مطیری، علی مجدم و جاسم حیدری نام دارند که حکم اعدام برایشان صادر شده است.

مریوان-روز ۵ بهمن ماه۹۹، اداره اطلاعات مریوان مرخصی تحسین دادرس زندانی سیاسی محبوس در زندان مریوان را لغو کرد و این زندانی یک روز پس از اعزام به مرخصی به زندان بازگردانده شد.

تهران-روز ۷ بهمن ماه ۹۹، رئیس کل زندان تهران بزرگ بنام اصغر فتحی، از اعزام زندانی سیاسی اکبر باقری به بیمارستان ممانعت بعمل آورد.

آخرین وضعیت زندانی سیاسی اکبر باقری پس از پایان اعتصاب غذااکبر باقری

تهران- صبا کردافشاری، فعال مدنی روز ۷ بهمن‌ماه۹۹ همراه با ضرب و شتم از بند ۸ زندان قرچک ورامین به بند ۶ این زندان منتقل شد. این زندانی اکنون بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در کنار زندانیان متهم به جرائم خشن بسر می‌برد.

کرج- زندانی سیاسی مهدی فراحی شاندیز، بیش از دو ماه است که در قرنطینه زندان مرکزی کرج نگهداری می شود و تحت فشار و محدودیت قرار دارد. مهدی فراحی شاندیز در اوایل آذرماه ۹۹، پس از دادن شعار بر علیه خامنه ای و دیکتاتوری ولایت فقیه از بند ۶ به قرنطینه زندان مرکزی کرج منتقل شد. وی پس از انتقال به قرنطینه، مدتها محروم از تماس تلفنی و ملاقات بود.

استمرار فشار بر زندانی سیاسی مهدی فراحی شاندیز در قرنطینه زندان مرکزی کرجمهدی فراحی شاندیز

کرج- زندانی سیاسی محمد آشتیانی بدلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان مرکزی کرج در خطر خفگی به دلیل پایین بودن اکسیژن خون قرار داد. مسئولان این زندان از رسیدگی پزشکی به وی و رساندن او به بیمارستان خودداری می کنند. وی بیماری آسم دارد و به علت تنگی نفس و خفگی قادر به خوابیدن نیست.

وخامت حال زندانی سیاسی محمدآشتیانی تا مرز خفگی در زندان و عدم رسیدگی به اومحمد آشتیانی

صدور احکام در ایران هفته دوم بهمن ماه:

شیراز –رشید بامری فرزند عزت، ۲۰ساله و اهل بمپور ایرانشهر به اتهام حمل مواد مخدر به اعدام محکوم شد. وی در تاریخ ۱۲ شهریورماه ۹۷، در حالیکه تنها ۱۸ سال از زندگی اش گذشته بود، به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت و پس از بازجویی به زندان پیربنو شیراز منتقل گردید.

تهران-زندانی سیاسی لقمان امین پور به ۱۰ سال زندان محکوم شد. این حکم به وکیل وی ابلاغ شده است. این زندانی سیاسی به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۵ سال زندان و به اتهام «عضویت در مجاهدین خلق» به ۵ سال زندان دیگر محکوم گردید.وی در زندان اوین است.

لقمان امین پور

اهواز- برای ۱۷ تن از اعضای خانواده افرادی که به مشارکت در حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز، متهم شده اند، حکم ۲۵۵ سال حبس و زندان صادر شد. حکم صادره به دادگاه تجدید نظر ارسال شده است.

تهران- یک متهم در تهران بابت اتهام آدم ربایی توسط دادگاه کیفری این استان در کنار سایر مجازات‌ها به تحمل ضربات شلاق محکوم شد.

ارومیه-رحیم رفعتی و رحمان تابش، دو متهم سیاسی کُرد به حبس محکوم شدند. دادگاه تجدید نظر ارومیه، احکام این دو شهروند اهال اشنویه را عیناً تأیید کرد. اتهام آنان عضویت در احزاب کردی بوده است

تهران و مشهد- به گزارش خبرگزاری حکومتی رکنا در تاریخ۶بهمن۹۹، سه زندانی در شهرهای مشهد و تهران در دو پرونده جداگانه از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شدند.

اردبیل –علی ارژنگی که به ارتکاب قتل عمد در ۱۷ سالگی حکم اعدامش صادر شده است، تا آخر اردیبهشت ماه فرصت دارد که رضایت شکایان پرونده خود را جلب کند. علی ارژنگی فردقوجه بیگلو، کودک-مجرمی است که از سه سال پیش بازداشت شده و اکنون در صف اعدام، و در بند جوانان زندان مرکزی اردبیل محبوس است.

تهران-به گزارش خبرگزاری حکومتی رکنا، در تاریخ ۷بهمن۹۹، برای یک زندانی در تهران حکم اعدام و شلاق صادر شد.

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول بهمن ماه ۹۹

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان- نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.