رفتن به محتوای اصلی

"چالشهای پیش روی رئیس جمهور بایدن"
31.01.2021 - 20:32

جو بایدن در حالی روز 20 ژانویه به طور رسمی قدرت را در دست گرفت که جامعه آمریکا در چهارسال گذشته در اثر سیاست‌های ترامپ و همه‌گیری ویروس کرونا، بسیار متزلزل شده است. رئیس جمهور بایدن برای رسیدگی به هر یک از بحرانهای موجود از جمله بیماری همه گیر کرونا، اقتصاد، روابط نژادی، تغییرات آب و هوایی و احیای روابط با متحدین خود خواستار وحدت ملی شده است. وی در این مسیر با چالش‌های اساسی روبرو است.

چالش در درون جامعه آمریکا

سیاستهای چهار سال گذشته ترامپ کشوری به شدت قطبی شده و متفرق را برای بایدن به ارث گذاشت، به خشونت دامن زد و نظریه توطئه را گسترش داد. قطبی شدن شدید و همچنین تفرقه‌نژادی، تنها چالش‌های پیش روی بایدن در چهارسال آینده نیست، بلکه او با شورش فاشیستی و نژادپرستانه سفیدپوستان دست راستی هم روبرو است.

مبارزه با گسترش ویروس کرونا و انجام عملیات واکسیناسیون گسترده، نخستین اولویت دولت بایدن است که بارها به آن اشاره کرده است. بیش از 26 میلیون آمریکایی به COVID-19 مبتلا شده اند و بیش از 447000 نفر جان خود را از دست داده اند. وی در تلاش افزایش توزیع واکسن است که آمریکایی ها آن را مهمترین اولویت وی در مبارزه با ویروس کرونا میدانند. کرونا لطمه شدیدی بر اقتصاد آمریکا وارد کرده و موجب افزایش چشمگیر آمار بیکاری شده است. حدود یک سوم آمریکایی ها می گویند که خود یا شخصی در خانه آنها به دلیل کرونا شغل خود را از دست داده است. بنا بر این، رسیدگی به چالش‌های اقتصادی پسا کرونا از اولویت‌های دیگر دولت جدید بایدن خواهد بود.

او وعده داده است که کاهش مالیات دوران ترامپ را برگرداند اما متعهد شده است که مالیات کسانی که زیر 400000 دلار در سال درآمد دارند را افزایش ندهد. او می خواهد مالیات گروههای با درآمد بالا و همچنین مالیات شرکت های بزرگ را افزایش دهد و برای شرکت هایی که مشاغل خود را به خارج از کشور منتقل می کنند مجازات در نظر بگیرد. وعده داده است که حداقل دستمزد را از 7.25 دلار در ساعت (معادل درآمد سالانه فقط 15000 دلار) به 15 دلار در ساعت (معادل درآمد سالانه 31000 دلار) افزایش دهد و عضویت در اتحادیه ها را آسان تر کند.

ایجاد آشتی ملی نیز یکی دیگر از چالش های مهم پیش روی جو بایدن خواهد بود که کار آسانی نخواهد بود. وی بارها تاکید کرده است که میخواهد رییس جمهور همه مردم آمریکا، از جمله هفتاد و چهار میلیون نفری که به ترامپ دای داده اند باشد. در پیامد حمله هواداران ترامپ به کنگره، این موضوع بیش از پیش اهمیت یافت که خود بیانگر این واقعیت است که افرادی در واشنگتن طرفدار ترویج خشونت هستند و کار را برای برقراری آشتی ملی دشوار میکنند.

چالش در درون حزب دمکرات

در کنار همه اینها، بایدن با یک چالش درون حزبی هم مواجه است و آن انتظارات جریان مترقی‌خواه است. این جریان با شروطی به حمایت از بایدن برخاست و انتظار می‌رود با نشستن برنی سندرز در جایگاه رئیس کمیته مالی سنا، پیشبرد برنامه‌های آنها به طور جدی باید مد نظر بایدن قرار گیرد تا بتواند جامعه متزلزل آمریکا را نجات دهد، در غیر این صورت برنامه‌های حمایتی و اقتصادی وی دچار مشکل خواهد شد.

چالش ها در عرصه جهانی

رشد غول‌آسای اقتصاد چین و حضورش در سراسر دنیا برای هر رئیس جمهوری در آمریکا چالش بزرگی خواهد بود و بایدن نیز تبعات چهار سال روابط ملتهب پکن-واشنگتن را از ترامپ به ارث می‌برد. بایدن برای پیش گرفتن سیاست تعامل با چین و ترمیم روابط به شدت ملتهب با آن روزهای سختی در پیش رو خواهد داشت.

در دوران 4 ساله ترامپ، اعتبار و نقش ایالات متحده در میان متحدان، بویژه اعضای ناتو کاهش یافت. بایدن در تلاش است تا این اعتبار و نقش را ترمیم کند. بایدن درباره رویکرد سیاست خارجی خود در امور خارجه گفت: "سیاست خارجی دولت بایدن، ایالات متحده را دوباره در موقعیتی قرار خواهد داد که با متحدان و شرکای خود برای بسیج اقدامات جمعی در مورد تهدیدهای جهانی کار کند."

چالش در رابطه با ایران

جو بایدن، در جریان مبارزات انتخاباتی خود چند برنامه برای نحوه برخورد با ایران ارائه داد. نخست، وی عزم خود را برای جلوگیری از تولید هرگونه سلاح هسته‌ای توسط این رژیم را اعلام کرد. دوم، وی تأکید کرد که در صورت بازگشت ایران به برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» ایالات متحده هم دوباره وارد برجام خواهد شد و راهی قابل اعتبار برای دیپلماسی و مذاکرات ایجاد خواهد کرد. این توافق‌نامه به نقطه آغاز مذاکرات بعدی تبدیل خواهد شد. سوم، او در مورد حفظ اهرم‌های ایالات متحده برای مقابله با سایر مسائل ایران، از جمله توسعه موشک‌های بالستیک، نقض حقوق بشر، و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه صحبت کرد.

اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده مشکوک هستند که بازگشت به برجام باعث کاهش فشار آمریکا بر ایران می‌شود و حکومت ایران برای مذاکره در مورد توافق‌های بعدی یا معامله بر سر مسائل منطقه‌ای اشتیاقی نخواهد داشت.

کارشناسان آمریکایی معتقدند که بایدن نباید برای بازگشت به برجام عجله کند و در کوتاه مدت اقدامی در قبال ایران انجام ندهد. آنها میگویند بایدن باید اولویتش رسیدگی به موضوعاتی مانند کووید-19، بهبود وضعیت اقتصادی و موضوع چین باشد که در طول مبارزات انتخاباتی وعده داده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

راحله طارانی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.