رفتن به محتوای اصلی

فیلمساز ممنوع الخروج ایران، داور جشنواره فیلم برلین شد
01.02.2021 - 22:06

محمد رسول‌اف، فیلسمازی که برنده جوایز دو دوره از جشنواره کن است، امسال به عنوان داور در فهرست داوران بخش رقابتی اصلی هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم برلین انتخاب شده‌است.

آقای رسول‌اف فیلمساز و کارگردان ایرانی با فیلم «شیطان وجود ندارد» جایزه اول جشنواره برلیناله سال ۲۰۲۰  را دریافت کرده بود و امسال به عنوان یکی از داوران برلیناله ۲۰۲۱ در این جشنواره حضور خواهد داشت. عباس امینی، کارگردان ایرانی، هم سال گذشته به عنوان یکی از داوران بخش نسل جشنواره برلین انتخاب شده بود. در سال ۲۰۱۲ نیز اصغر فرهادی به عنوان یکی از داوران بخش بین‌المللی جشنواره فیلم برلین انتخاب شده بود.

مسؤولان برگزاری هفتاد و یکمین جشنواره فیلم برلین امسال شش سینماگری را که سابقه کسب جایزه خرس طلای برلین را در کارنامه دارند، به عنوان داوران بخش رقابتی اصلی این جشنواره انتخاب کرده‌اند.

محمد رسول‌اف امسال در حالی به عنوان داور این جشنواره انتخاب شده است که از حدود سه سال پیش تاکنون ممنوع الخروج است. دادگاه انقلاب، آقای رسول‌اف را به دلیل «فعالیت علیه نظام و امنیت ملی» در سال ۱۳۹۸ به یک‌سال حبس تعزیری و دوسال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی محکوم کرد. دادگاه انقلاب او را به «سیاه‌نمایی و ارائه تصویری تلخ از ایران» متهم کرده بود.

سال گذشته جشنواره فیلم کن از محکوم شدن محمد رسول‌اف به حبس، به شدت انتقاد کرده بود. این جشنواره همچنین خواهان حمایت سینماگران و جشنواره‌های سینمایی در سراسر جهان از آقای رسول‌اف شده بود. آقای رسول‌اف در سال ۱۳۸۹ نیز به حبس محکوم شده بود.

 

محمد رسول‌اف در سال ۲۰۱۷ جایزه اصلی بخش نوعی نگاه جشنواره کن را برای فیلم «لرد» دریافت کرد. او همچنین در سال ۲۰۱۱ نیز جایزه بهترین کارگردانی در بخش نوعی نگاه جشنواره کن را برای فیلم «به امید دیدار» کسب کرده بود.

او همچنین جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم را برای فیلم «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» در سال ۲۰۱۳ و جایزه بهترین کارگردانی از بخش نوعی نگاه و جایزه منتقدین فرانسیس شاله را برای فیلم «به امید دیدار» در سال ۲۰۱۱ دریافت کرد. هیچ کدام از فیلم‌های آقای رسول‌اف مجوز نمایش عمومی را در ایران ندارد.

در جشنواره امسال برلین هم که محمد رسول‌اف به عنوان یکی از داوران آن برگزیده شده است، «جیانفرانکو رُزی»، «یاسمیلا ژبانیچ»، «ایلدیکو انیدی»، «آدینا پینتیل» و «نداف لاپید» سینماگرانی هستند که پیش از این برنده خرس طلای برلین بودند و اکنون از داوران این جشنواره خواهند بود.

پیش‌تر هم سینماگران دیگری از ایران به عنوان داور در جشنواره‌های دیگر انتخاب شده‌اند. اصغر فرهادی، لیلا حاتمی، کتایون شهابی، نیکی کریمی، محمودرضا ثانی، و تورج اصلانی از جمله این هنرمندان‌اند.

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم برلین امسال طی دو مرحله برگزار خواهد شد. این جشنواره اول تا پنجم مارس (۱۱ تا ۱۵ اسفند) به صورت مجازی میزبان نمایش فیلم‌های برلیناله خواهد بود.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.