رفتن به محتوای اصلی

ازدواج بیش از ۹ هزار دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در تابستان امسال
02.02.2021 - 11:40

مرکز آمار ایران گزارشی جدید از وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران منتشر کرده که نشان می‌دهد در پایان دهه ۱۳۹۰، علاوه بر افزایش نابرابری درآمدی، میزان مخارج خانواده‌های شهری و روستایی با افزایش قابل ملاحظه مواجه بوده است.

این گزارش که مربوط به تابستان سال جاری بوده، روز یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه در وبسایت مرکز آمار ایران منتشر شده است.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۸ به لحاظ اقتصادی هزینه خالص یک خانواده شهری در سال از حدود ۲۶ میلیون تومان به بیش از ۴۷ میلیون تومان افزایش یافته است. 

هزینه خالص سالانه خانوار روستایی هم در همین دوره از حدود ۱۴/۷ میلیون تومان به بیش از ۲۶ میلیون تومان افزایش یافته است.

در بخش اشتغال، این گزارش نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸، ضریب شیوع بیمه بیکاری برای کسانی که مقرری دریافت می‌کنند با افزایش روبه‌رو بوده و از ۱/۵ به ۱/۶ رسیده است.

در همین دوره تعداد خانوارهای مددجوی دریافت‌کننده کمک‌هزینه مستمر از سازمان بهزیستی از حدود ۵۰۲ هزار مورد به بیش از یک میلیون و ۳۰۵ هزار مورد افزایش یافته که نشان‌دهنده افزایش نیاز خانوارها به کمک‌ و پوشش‌های دولتی است.

روزنامه همشهری با نگاهی به این آمار اشاره کرده کیفیت زندگی ایرانیان شش ماه پیش از قرن جدید خورشیدی با گسترش فقر و نارضایتی، رشد پایین اقتصادی، نامطلوب بودن شاخص توزیع درآمد، نرخ تورم بالا و خطای سیاستگذاری مواجه است.

این روزنامه همچنین اشاره کرده بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که وضعیت ضریب جینی در ایران در دهه‌ ۹۰ تقریبا روند صعودی داشته و در مسیر افزایش نابرابری بوده است.

در بخش اجتماعی این گزارش اشاره می‌کند که با وجود افزایش جمعیت ایران از ۷۸ میلیون و ۹۴۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ به ۸۳ میلیون و ۷۵ هزار نفر در سال ۱۳۹۸، میل ایرانی‌ها به فرزندآوری، هم در روستاها و هم نقاط شهری، به شدت کاهش یافته است.

از سویی نیز این گزارش تایید می‌کند در تابستان امسال نسبت به سال قبل از آن با وجود رشد شش درصدی ازدواج،‌ میزان طلاق با رشدی بیشتر، یعنی هفت درصد، مواجه بوده است.

در بخش آسیب‌های اجتماعی، مرکز آمار تایید می‌کند که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸، تعداد خدمات‌گیرندگان مراکز آسیب‌های اجتماعی از سازمان بهزیستی روند افزایشی داشته است.

این عدد از بیش از ۵۲۱ هزار نفر به بیش از ۹۴۵ هزار نفر رسیده است.

تعداد مددجویان دارای پرونده اجتماعی در سازمان بهزیستی نیز از حدود ۴۹۵ هزار نفر به بیش از ۶۳۴ هزار نفر رسیده است.

در بخش دیگری از این گزارش اشاره شده با آنکه جمعیت شاغل کشور در دوره ۱۳۹۵-۱۳۹۸ روند صعودی داشته و یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر بر تعداد آن افزوده شده، اما در تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل این میزان کاسته شده است.

مرکز آمار ایران می‌گوید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت شاغل در این مدت کاهش یافته که ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا است.

از جمله شاخص‌های مورد توجه این آمار کا آثار ناشی از بیکاری و تشدید مشکلات اقتصادی را نشان می‌دهد افزایش تعداد معتادان در ایران است.

مرکز آمار ایران تایید می‌کند که همزمان با افزایش مراکز ترک و درمان اعتیاد، افراد تحت پوشش این مراکز نیز از ۴۱۷ هزار نفر به ۶۶۳ هزار نفر افزایش داشته‌اند. 

این در حالی است که ۸۷ هزار و ۴۱۲ نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز دچار اعتیاد شده‌اند.

این آمار حاکی از افزایش تعداد معتادان و مصرف‌کنندگان دستگیر شده از ۱۰۹ هزار نفر به بیش از ۱۹۱ هزار نفر است.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تنها در تابستان سال جاری ۱۰ هزار و ۸۹۶ نفر جان خود را به صورت غیرطبیعی از دست داده‌اند.

از این میزان ۳۰۱ نفر با خوردن سم جان باخته‌اند و سایر عوامل از جمله حوادث رانندگی با چهار هزار و ۴۰۹ نفر، سقوط از بلندی با ۵۸۰ نفر، حوادث ریلی با ۲۳ نفر و مصرف مواد مخدر با ۲۵۵ نفر هم در این میزان نقش داشته‌اند.

در بخش فرهنگی مرکز آمار ایران تایید می‌کند که در دوره ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸، تعداد نمایش‌های تولید و اجرا شده و تعداد دفعات اجرا روند کاهشی داشته است.

از جمله در این بخش، فیلم‌های عرضه‌شده در شبکه نمایش خانگی از ۶۱۱ مورد به ۲۳۹ مورد رسیده است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.