رفتن به محتوای اصلی

انشعابات ناگزیر حزبی، بدون توافق طرفین در کم وکیف جدایی ویرانگرند
04.02.2021 - 18:40

احزاب و محافل سیاسی، بخصوص اگر فاقد فرهنگ و مناسبات دموکراتیک نهادینه شده در ساختار درونی خود باشند، دیر یا زود، روحیه جدایی سری وانشعاب در صفوف آنان رشد کرده  و کار به جدایی خواهد کشید. در احزاب جا افتاده، به رسمیت شناختن فراکسیون در مناسبات درونی، فراهم و نهاینه کردن ابزارهای مطمئن برای گفتگو و مشارکت همگانی اعضا در تصمیات جمعی، محدود کردن دوره زمانی مسئولیتهای رهبری و...گرچه میتواند همبستگی درونی یک تشکل را تقویت  کند؛ اما نمیتواند سد راه کسانی باشد که از قبل تصمیم به جدایی گرفته باشند، چون جدایی در بعضی شرایط ناگزیر خواهد شد.

 در مورد تشکل هایی که تازه تاسیس شده وهنوز از ساختار حزبی کامل بر خوردار نیستند، جدایی ممکن است وقتی رخ دهد که کسانی بکوشند با تحمیل زودرس کار فراکسیونی برمناسبان درونی آن، رقبای خود را منزوی کنند.

انشعابات صرفا به دلیل اختلافات نظری و سیاسی رخ نمیدهند، و جود افراد ومسئولین خود شیفته و خود بین در درون یک تشکل هم میتواند زمینه ای برای انشعاب باشد.

در تشکلهای تازه تاسیس ایرانی فعالیت نفوذی عوامل جمهوری اسلامی، یکی از عوامل موثر تفرقه و نهایتا جدایی و انشعاب است.

تشکلهای کوچک وبزرگ ایرانی، معمولا  در تارخ فعالیت خود دچار آفت انشعاب میشوند. اغلب این تشکلها، برای یک انشعاب ناگزیر اما  کم درد، گرفتار یک عقب ماندگی مفرط فرهنگی هستند. بعضا، اعضای ایرانی این تشکلها که در احزاب دموکراتیک اروپایی هم عضو هستند، از فعالیت  خود در آن احزاب، کوچکنرین توشه ای نیندوخته اند.

 در صورتی که هیچ راهی برای همراهی با یکدیگر در درون یک تشکل واحد باقی نمانده باشد، میتوان با آسیبی کمتر و رفتاری بهتر و حتی حفط بعضی مناسبات همکاری متقابل، از یکدیگر جدا شد و اجازه  نداد همه پل های پشت  دوطرف، یک جا ویران شوند.

 تفاوتها و یا فراکسیونهای قانونی در درون یک حزب حتی جا افتاده، در صورت رویکرد  توطئه گرانه و دور از چشم  بقیه، برای سازمان دادن و افزایش نفرات و امکانات خود، حتما به انشعاب منجر خواهد شد. خصوصا اگر یک طرف سعی کند با پرده پوشی و دسیسه و بدون مذاکره و توافق با طرف مقابل، سهم خود را از امکانات مالی و رسانه ای و تکنیکی، افزایش دهد.

این حقیقت دارد که دزدان امکانات مجازی و غیر مجازی در این انشعابها، در عین حال سارقین بیرحم اعتماد واعتبارو ايده و ارتباطات و نامهایی که تعلقی به آنها نداشته، نیز هستند. آنها با روابط زیرین خود در گزارش ما وقع و دلایل انشعاب خود، اغلب حقیقت را قربانی میکنند، پنهاني براي جدایی از بقیه، با یکدیگر به تباني دست میزنند، اما در ظاهر، مدعی شفافیت و علنیت میشوند.

بعضی از مدعیان عضویت در احزاب اروپایی، به اعتبار عضویت خود در آنها، میخواهند همیشه در اول صف تشکل جدید ایرانی خود دیده شوند تا پرستیژ خود را در آن حزب  اروپایی بالا ببرند، اما  آنها، از پذیرش کمترین مسئولیت کاری برای پیش بردن امور جمعی تشکل ایرانی خود سر باز میزنند. کسانی هم هستند که در پشت صحنه ، برای تشدید تفرقه ميكوشند ولي بعد از انشعاب، طلب همکاری و حمایت از آسیب دیدگان انشعاب خود میکنند و مدعی میشوند که اکثریت یک تشکل را نمایندگی میکنند، ولی عاجز ودرمانده از پاسخ به این سوال ساده  اند که: "اگر اکثریت بودند پس چرا انشعاب کردند".

و بالاخره اینکه،  عده ای هم،  در نقش آتش بیاران معرکه، با سوء استفاده از ایده واعتبار وتلاش و سوابق سرقت شده دیگران، بساط تازه ای را  برای تفریح وسرگرمی،  با نامی مشابه نام سازمان قبلی خود ، تا تدارک انشعاب بعدی در زمانی دیگر، بر پا میدارند.

اصغر جیلو

04/2/2021

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اصغر جیلو
ایمیل

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.