رفتن به محتوای اصلی

۱۸ بهمن زادروز گوگوش
06.02.2021 - 15:07
۱۸ بهمن زادروز گوگوش
( زاده ۱۸ بهمن ۱۳۲۹ تهران ) خواننده و بازیگر
فایقه آتشین، با نام هنری گوگوش،
از محبوب‌‌ترین خوانندگان تاریخ موسیقی ایران به‌شمار می‌رود و در سایر کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه نیز دوستداران بسیاری دارد.
او را در سالهای دهه هفتاد میلادی و پیش از انقلاب ایران «شاه‌ ماهی موسیقی ایران» می‌نامیدند. این لقب بعد از بازگشت وی به آمریکا دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و در تبلیغات رادیو تلویزیونی از این نام بسیار استفاده شد. بهترین آلبوم گوگوش در سال‌های اخیر حجم سبز نام دارد که همکاری دوباره گوگوش با ترانه‌سرای بزرگ، اردلان سرفراز است.
خانواده گوگوش اصالتاً از مهاجران آذربایجان بودند. پدر و مادر گوگوش هنگامی که وی ۲ سال داشت از یکدیگر جدا شدند.
او در مصاحبه با خانم هما احسان گفته است، وقتی پدرش، نام گوگوش را برایش انتخاب کرده بود، اداره ثبت احوال به علت عجیب بودن نامش، از ثبت آن در شناسنامه نوزاد خودداری کرد و او نام فائقه را برمی‌گزیند. اما در خانه و به طورکلی مکان‌های غیر رسمی، از همان کودکی وی را گوگوش صدا می‌زدند.
او از همان کودکی به همراه پدرش صابر آتشین که یک شومن بود، خوانندگی و بازی در فیلم را آغاز کرد و نخستین تجربه بازیگری او در هفت سالگی بود. گوگوش بعدها در فیلم‌هایی چون «پرتگاه مخوف» «شیطون بلا» و «پنجره» ظاهر شد. ترانه‌های او که توسط آهنگسازانی چون واروژان و حسن شماعی‌زاده نوشته ‌شده و شعرهای شهیار قنبری در آن به کار رفته بود، برای او موفقیت بزرگی پدید آورد. تا حدی که سایر خوانندگان پاپ زن ایرانی به تقلید از سبک او پرداختند. سبک او در دهه هفتاد میلادی، در اوج شهرتش به عنوان خواننده و بازیگر، الگوی زنان ایرانی واقع شد که به‌ جز گوش سپردن به ترانه‌های او، از سبک پوشیدن لباس، مینی‌ژوپ و مدل موی کوتاه او معروف به مدل گوگوشی تقلید میکردند و در حال حاضر نیز اکثر مدل‌های قدیمی به نام وی ثبت شده است.
او پس از انقلاب، بارها به دادگاه‌ احضار شد.، در سال ۱۳۵۷، موسیقی پاپ و آوازخوانی زنان در محافل عمومی ممنوع اعلام شد. با وجود آن‌که اکثر هنرمندان ایرانی، مهاجرت از ایران را انتخاب کردند؛ گوگوش که به هنگام وقوع انقلاب در آمریکا به سر می‌برد، به ایران بازگشت و گوشه‌گیری در پیش گرفت.
بعد از انقلاب، ترانه‌ها و موزیک ویدیوهای گوگوش به وفور و سهولت در ایران یافت می‌شد و او هم‌چنان طرفداران بیشتری را جذب می‌کرد. با انتخاب خاتمی به رئیس‌جمهوری در سال ۱۳۷۶ بسیاری از محدودیت‌های پیشین برداشته شد. به برخی از زنان (که گوگوش در میان آنان نبود) اجازه داده شد تا در محافلی که همه حضار، زن باشند به اجرای برنامه بپردازند.
گوگوش بعد از بیست و یک سال سکوت و گوشه‌گیری در ایران، در سال ۱۳۷۹ موفق به کسب گذرنامه شد و با خروج از ایران فعالیت هنری خود را با ارائه آلبوم زرتشت از سرگرفت و به انجام سری کنسرت‌های بازگشت پرداخت که با استقبال بی‌نظیر ایرانیان و فارسی‌زبانان خارج از ایران مواجه شد.
وی در سال ۱۳۸۳ آلبوم آخرین خبر و در سال ۱۳۸۵ آلبوم مانیفست را منتشر کرد که مورد استقبال شدید دوستدارانش قرار گرفت. او بعد از ۲ سال سکوت، دوباره تور سال ۲۰۰۵ آمریکا را آغاز کرد که اولین کنسرت آن در تاریخ ۱۷ سپتامبر در فروم لس‌آنجلس اجرا شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.