رفتن به محتوای اصلی

خامنه‌ای: اول آمریکا تحریم‌ها را بردارد؛ بایدن: اول ایران به تعهداتش برگردد
07.02.2021 - 22:13

رئیس جمهور آمریکا سپس در پاسخ به پرسش مجری این شبکه که پرسید:"[یعنی] آنها [ایرانی‌ها] باید اول غنی‌سازی اورانیوم را کنار بگذارند؟" به علامت مثبت سر خود را تکان داد.

ساعتی بعد کاخ سفید توضیح داد که منظور آقای بایدن غنی‌سازی فراتر از آنچه در برجام مجاز شمرده شده بوده است.

در همین حال آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران گفته است ایران در صورتی به تعهدات خود در قالب برجام عمل می‌کند که "آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کند." او تاکید کرد که "این سیاست قطعی جمهوری اسلامی و مورد اتفاق مسئولان کشور است و از این سیاست باز نخواهد گشت."

خامنه ای در دیدار با فرماندهان نیروی هوایی ارتش

 

این یکی از معدود دیدارهای جمعی آقای خامنه‌ای بعد از شیوع کرونا در ایران بوده است

آقای خامنه‌ای در دیدار با فرماندهان و خلبانان نیروی هوایی ارتش درباره مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای گفته فقط ایران "حق شرط گذاشتن در برجام را دارد" چون به اعتقاد رهبر جمهوری اسلامی، این آمریکا و سه کشور اروپایی هستند که تعهدات خود را زیر پا گذاشته‌اند و تهران "به همه تعهدات" خود عمل کرده است.

همزمان با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا و تغییر سیاست‌های دولت دموکرات ایالات متحده، گمانه‌زنی‌هایی درباره از سرگیری مذاکرات برای بازگشت به برجام مطرح شده است.

آقای خامنه‌ای امروز گفت: "ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم. این شرط را هم گذاشتیم و گفتیم؛ و هیچ‌کس از آن عدول نخواهد کرد. که اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی که لغو کرده، بازگردد آمریکا باید تحریم‌ها را کلا لغو کند. آن هم نه به زبان و روی کاغذ، بلکه در عمل لغو کند و ما راستی‌آزمایی کنیم."


 

دیروز خبرگزاری بلومبرگ در نیویورک و لورا روزن خبرنگار آمریکایی در مطالبی جداگانه به نقل از منابع آگاه خبر دادند که دولت بایدن به دنبال راه‌هایی است تا بدون برداشتن تحریم‌ها، فشار اقتصادی بر ایران را کاهش دهد.

گفته شده که کمک به تسریع روند اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران در زمینه کرونا یکی از این راهکارهای دولت آمریکا است.

اما امروز آقای خامنه‌ای تاکید کرد که فقط در صورت برداشتن همه تحریم‌ها ایران حاضر به بازگشت به تعهداتش است.

رهبر ایران می‌گوید "سیاست قطعی" که امروز اعلام کرده "مورد توافق مسئولان است". محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیروز در مصاحبه‌ای با روزنامه همشهری گفته بود "برای مذاکره با آمریکا در حال حاضر، هیچ توافقی در ایران در سطح کلان حکومتی وجود ندارد."


 

وزیر خارجه ایران پیشنهاد داده بود که اتحادیه اروپا زمینه رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بازگشت کامل ایران به اجرای تعهدات اتمی را به طور همزمان فراهم کند.

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان امروز خود بار دیگر بر مراقبت از خطا و اشتباه در داخل کشور تاکید کرده است: "یکی از اشتباه‌های بزرگ این است که مرعوب قدرت دشمن شویم یا در امور سیاسی و اقتصادی به دشمن امید ببندیم."

ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی روند غنی‌سازی را سرعت داده و بر خلاف تعهدات برجام به غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد رسانده است.

مجلس ایران همچنین تصویب کرده که اگر تا ۲۱ فوریه تحریم‌ها برداشته نشود، دسترسی بازرسان آژانس را برای بازرسی محدود می‌کند. احمد امیری‌فراهانی در مصاحبه‌ای با شبکه اول تلویزیون رسمی ایران گفت دولت جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، یک ماه پس از شروع کار فرصت دارد تحریم‌های بانکی و نفتی را رفع کند در غیر این صورت ایران سوم اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می کند و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران اخراج خواهند شد.

نماینده مجلس ایران گفته این مصوبه مجلس است و دولت مکلف به رعایت آن است و آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران هم از آن دفاع کرده است.

چند روز پس از این سخنان دولت ایران اعلام کرد که در اجرای قانونی که این کشور را ملزم به توقف اجرای پروتکل الحاقی کرده است سطحی از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته ای را در صورت رفع نشدن تحریم های آمریکا، کاهش می‌دهد.


چه آینده‌ای در انتظار روابط ایران و آمریکاست؟‏

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.