رفتن به محتوای اصلی

نگرانی از محبوبیت شبکه‌ای اجتماعی که تقاطع پورنو و دنیای مجازی است
08.02.2021 - 06:40

افزایش محبوبیت یکی از شبکه های اجتماعی همزمان با بحران شیوع کرونا و اجرای مقررات قرنطینه در بسیاری از کشورهای جهان نگرانی هایی را برانگیخته است.

عضویت کاربران جدید در شبکه اجتماعی «اونلی فنز» (OnlyFans) از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون ۷۵ درصد افزایش یافته است. به طور میانگین هر شبانه روز حدود ۲۰۰ هزار کاربر جدید به این شبکه اجتماعی می پیوندند.

عضویت در این شبکه اجتماعی برای بسیاری از اینفلوئنسرها (کاربران صاحب نفوذ و پرطرفدار شبکه های اجتماعی) می تواند وسوسه انگیز باشد زیرا «اونلی فنز» به کسانی که در توئیتر یا اینستاگرام محبوب هستند وعده می دهد که می توانند به آسانی درآمد کسب کنند. «اونلی فنز» در تبلیغات خود به اینفلوئنسرهایی که در توئیتر یا اینستاگرام ۱۰ هزار فالوئر دارند وعده می دهد که با تبلیغ حساب «اونلی فنز» خود در این شبکه های اجتماعی می توانند ماهانه بین هزار تا پنج هزار دلار درآمد داشته باشند.

«اونلی فنز» چیست؟ چه تفاوتی با دیگر شبکه‌های اجتماعی دارد؟

شبکه اجتماعی «اونلی فنر» (OnlyFans) در سال ۲۰۱۶ در بریتانیا آغاز به کار کرد. از این شبکه اجتماعی به عنوان «اینستاگرام پورنو» یاد می شود. کاربران «اونلی فنز» برخلاف اینستاگرام برای دنبال کردن صفحه دیگران باید هزینه اشتراک بپردازند. تفاوت دیگر این شبکه اجتماعی با اینستاگرام این است که محدودیتی برای به اشتراک گذاشتن عکس یا ویدئوهای برهنه یا در حال برقراری رابطه جنسی وجود ندارد.

 

در حالی که برخی شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام به طور فعالانه با انتشار تصاویر پورنو مقابله می کنند شبکه اجتماعی «اونلی فنز» از انتشار این تصاویر به عنوان راهی برای کسب درآمد و افزایش محبوبیت خود استفاده می کند.

کاربران در «اونلی فنز» می توانند پیشنهادهای مالی نیز به اینفلوئنسرها بدهند تا در ازای یک محتوای اختصاصی و خاص (مانند عکس یا تصویری سفارشی) مبلغی را به او پرداخت کنند.

چرا افزایش محبوبیت «اونلی فنز» مایه نگرانی است؟

یکی از اصلی ترین نگرانی ها همزمان با افزایش محبوبیت شبکه اجتماعی «اونلی فنز» در دوران شیوع ویروس کرونا احتمال جذب جوانان یا حتی نوجوانانی است که با مشکل مالی روبرو هستند. بسیاری از آنها ممکن است برای کسب «درآمدی آسان» حاضر به انتشار تصاویری برهنه یا نیمه برهنه از خود شوند.

هرچند «اونلی فنز» تاکید می کند هویت کاربرانی را که به انتشار عکس و تصاویر خود می پردازند کنترل می کند اما همواره امکان دور زدن این کنترل ها وجود خواهد داشت. یکی از خبرنگاران «بی بی سی» سال گذشته در جریان تحقیق خود درباره «اونلی فنز» توانست فردی ۱۷ ساله را در این شبکه اجتماعی ثبت نام کند.

از سوی دیگر «اونلی فنز» نه تنها ممکن است جوانان بیشتری را به کسب درآمد از راه تصاویر پورنو سوق دهد بلکه به تقویت کلیشه های رایج جنسیتی در مورد زنان و مردان نیز کمک می کند. تاکید بر لذت بردن تنها یک جنس (مردان) از رابطه جنسی، در دسترس بودن بدن زنان و سلطه مرد بر زن در رابطه جنسی از جمله کلیشه های رایجی است که «اونلی فنز» می تواند به آن دامن بزند.

کمک به عادی‌سازی فرهنگ پورن و برقراری رابطه جنسی در ازای دریافت پول

تخمین زده می شود که تعداد کاربران «اونلی فنز» تابستان سال گذشته به ۶۰ میلیون رسید. از این تعداد ۷۵۰ هزار حساب کاربری تنها «مصرف کننده» محتوایات این شبکه اجتماعی نیستند و به انتشار عکس و تصاویری در ازای دریافت پول مشغول هستند. یکی از نگرانی های احتمالی در مقابل پدیده «اونلی فنز» می تواند مرز نامشخص یا کمرنگ بین «مصرف کننده» و «تولید کننده» محتویات این شبکه اجتماعی باشد. اگر در گذشته جوانان و نوجوانان برای کسب درآمد از راه عکس برهنه خود باید با استودیوها و مجلات خاصی همکاری می کردند اکنون با «اونلی فنز» این کار آسانتر است.

همزمان «اونلی فنز» به عادی سازی فرهنگ پورنو و برقراری رابطه جنسی در برابر پرداخت یا کسب پول کمک می کند.

بسیاری از دانشجویان در کشورهای اروپایی این روزها با تعطیلی رستوران ها و میکده ها مشاغل نیمه وقت شان را که با کمک آنها هزینه تحصیل خود را تامین می کردند از دست داده اند. به این ترتیب این نگرانی پدید آمده است که بسیاری از کاربران جدید «اونلی فنز» در واقع جوانانی هستند که در دوران شیوع کرونا و بحران اقتصادی برای امرار معاش به این شبکه اجتماعی روی آورده اند.

دلالان رابطه های جنسی نیز در «اونلی فنز» حضور فعالی دارند تا با استفاده از موقعیت آسیب پذیر جوانانی که اغلب زن هستند آنها را به شبکه تحت نظر خود جذب کنند. این جوانان اغلب قربانی بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، تجاوز و آزار جنسی، همجنسگراستیزی و فقر بوده اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.