رفتن به محتوای اصلی

شکنجه زندانی سیاسی اکبر باقری با کارشکنی در اعزام به بیمارستان
11.02.2021 - 17:22

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام پنجشنبه ۲۳بهمن۹۹، مسئولان زندان تهران بزرگ، زندانی سیاسی اکبر باقری را که بیمار است و بایستی توسط پزشک در بیمارستانی خارج از زندان ویزیت و مورد جراحی قرار بگیرد، با دیر رساندن به بیمارستان، زدن پابند و دستبند و انتقال به قرنطینه زندان شکنجه می کنند.

اعزام همراه با شکنجه و برگرداندن زندانی به قرنطینه تبدیل به یکی از شیوه‌های شکنجه مرسوم در این زندان شده است.

روز ۲۱ بهمن ماه ۹۹، زندانی سیاسی اکبر باقری برای اعزام به بیمارستان فراخوانده شد تا با هزینه شخصی تحت عمل جراحی قرار بگیرد. با وجود اینکه قرار او ساعت ۹ صبح بود، مسئولان زندان به عمد او را تا ساعت ۱۰ صبح در محوطه زندان نگه داشتند. زمانی که او را به بیمارستان رساندند، بیمارستان به دلیل دیر رساندن بیمار، از پذیرش او خودداری کرد.

پیش از این نیز دوبار، قرار پزشکی او در بیمارستان به دلیل انتقال دیرهنگام از بین رفته است.

همچنین در زمان اعزام دو دستبند و پابند به او و زندانیان دیگر بسته شده بود. این زندانی سیاسی همراه با زندانیان دیگر پس از چند ساعت چرخاندن در شهر با دستبند و پابند و توهین و تحقیر به زندان بازگردانده شدند.

علاوه بر این پس از این سفر چند ساعته پرشکنجه و بی نتیجه، هنگامیکه به بند بازگردانده شده به او ابلاغ کردند که باید به قرنطینه برود. علاوه بر این اکبر باقری بیمار است و قادر به تحمل سرمای قرنطینه و شرایط آن نیست و احتمال ابتلاء به بیماریهای دیگر او را تهدید می کند.

درحالیکه قرنطینه زندان یک قرنطینه استاندارد و سالم نیست. زندانیان با هر پریود زمانی بازگشت به زندان، در این قرنطینه هستند. بنابراین احتمال انتقال هر نوع بیماری از جمله کرونا به زندانیان دیگر در این قرنطینه وجود دارد.

در حال حاضر ماندن ۱۴ روزه در قرنطینه به اهرمی برای فشار و شکنجه زندانیان بیمار تبدیل شده تا به این ترتیب آنان از دادن درخواست برای رفتن به بیمارستانهای خارج از زندان برای درمان بیماری‌هایشان صرفنظر کنند.

عوامل و مسئولان این زندان برای اینکه جهت درمان زندانیان هیچ هزینه ای را متحمل نشوند به این نوع از شکنجه روی آورده اند.

این در حالی است که پرسنل و کادرهای زندان طی هفته به خارج از زندان رفت و آمد می کنند و بدون طی کردن مراحل قرنطینه وارد بندهای این زندان شده و با زندانیان سروکار دارند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

درباره زندانی سیاسی اکبر باقری:

زندانی سیاسی اکبر باقری از بازداشت شدگان تجمعات مقابل مجلس است. اکبر باقری روز ۲اسفند۱۳۹۶ در تجمع اعتراض غارت‌شدگان در مقابل مجلس دستگیر شد. مأموران امنیتی حین بازداشت موبایل وی را ضبط و از آن بعنوان مدرک جرم استفاده کردند.

او پس از بازداشت به بند۲۰۹ زندان اوین منتقل و مدت ۴۸روز در سلولهای انفرادی۲۰۹ تحت شکنجه و بازجویی قرار گرفت. وی در فروردین۱۳۹۷ به بند۴ زندان اوین منتقل گردید .

پس از حدود ۴ماه در شعبه۱۶ قاضی صلواتی وی را به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۷سال و نیم و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال و نیم و در مجموع به ۹سال زندان محکوم کرد. دادگاه تجدید نظر این حکم را عینأ تأیید نمود. در دادگاه تجدید نظر برای آزادی موقت این زندانی سیاسی ۲۵۰میلیون تومان وثیقه تعیین شد. اما پس از حدود ۳هفته که خانواده این زندانی وثیقه را تهیه کردند، قاضی صلواتی از آزادی وی ممانعت بعمل آورد.

اکبر باقری یک دختر ۷ساله و مادر پیر دارد که سرپرستی آنان به عهده وی بوده است. خانواده وی در کرمانشاه سکونت دارند و به دلیل دوری راه و بیماری، قادر به ملاقات وی نیستند.

اکبر باقری قبل تر نیز در اردیبهشت۱۳۹۶ با هجوم مأموران امنیتی در منزلش دستگیر شد. مأموران امنیتی وسایل شخصی و مدارک وی را با خود برده بودند. وی پس از ۲۰روز با تلاش خانواده‌اش آزاد شده بود.

این زندانی سیاسی روز ۲۵ ردیبهشت۱۳۹۸ بدون اطلاع قبلی و به طور ناگهانی از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد. وی مبتلا به بیماری خونریزی روده، کم خونی مفرط و بیماریهای کبد و کلیه  است.

وی هم‌اکنون در قرنطینه زندان تهران بزرگ محبوس است.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان- نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.