رفتن به محتوای اصلی

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته چهارم بهمن ماه ۹۹
13.02.2021 - 14:00

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، در گزارش ۲۳ صفحه ای خود در مورد وضعیت نگران کننده حقوق بشر در ایران هشدار داد و از جمله به اعدام ها در ایران بخصوص اعدام کودک مجرمان، وضعیت زندانها و وضعیت بهداشتی در زندانها، تبعیض علیه زنان و نادیده گرفتن حقوق آنها، حبس فعالان کارگری و حقوق کارگران و نقض حقوق اقلیتها در ایران اشاره کرد.
این گزارش قرار است در ۴۶امین دوره اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد که از ۲۲ فوریه تا ۱۹ مارس ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد، ارائه شود. در این گزارش از جمله به زندانهای برازجان، وکیل آباد مشهد و زنجان اشاره شده که زندانیان با علائم کووید ۱۹ در آنها نگهداری می شوند.

گزارش جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران به شورای حقوق بشر سازمان مللجاوید رحمان

زندانی سیاسی آرش صادقی در تاریخ چهارشنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ از زندان رجایی شهر، نامه ای به خانم میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نوشت. در نامه آرش صادقی آمده است:
«سرکار خانم میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد
خانم گلرخ ایرایی که در تاریخ ۲۳ آذرماه همراه با ضرب و شتم با شوکر و باتوم توسط گارد از زندان قرچک به بازداشتگاه دو الف اطلاعات سپاه در زندان اوین منتقل شده بود، روز یکشنبه ۵ بهمن‌ماه پس از ۴۳ روز بازجویی به زندان قرچک ورامین بازگردانده شد؛ ولی دقایقی پس از انتقال به زندان قرچک بدون تحویل گرفتن وسایل شخصی و لباس‌های خود تنها با یک بلوز و شلوار و شبانه به زندان آمل تبعید شد……  
این نامه را به این هدف نگاشتم تا در کنار براهین متقنی که دارید، استدلال ساده خود را در وخامت وضعیت حقوق بشر ایران با این سخن مدلل کنم که واکنش تند مقامات عالیه جمهوری مبنی بر راه ندادن گزارشگر ویژه به خاک ایران، جز آن نیست که عمق فاجعه چنان وحشتناک است که رژیم، ننگ نپذیرفتن گزارشگر ویژه را بر ننگ فجایعی که در این چهل و اندی سال انجام داده، ترجیح می‌دهد».

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اصفهان گفت: «دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی ممنوع است». عبداللهی نژاد، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اصفهان گفت: «مراجع معظم تقلید نیز دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی را جایز نمی‌دانند».

در شب بیستم بهمن۱۳۹۹ از این زندان ۴ زندانی از زندانیان جرایم عادی در تیپ یک زندان «تهران بزرگ» (فشافویه) اقدام به فرار کردند. اما سه نفر از این زندانیان در حال عبور از دیوار زندان مورد اصابت شلیک گلوله‌ سربازان قرار گرفته، زخمی شده و به بیمارستان انتقال یافته‌اند. گفته می‌شود که سرنوشت زندانی چهارم نامشخص است.

دو دانشجوی نخبه دانشگاه شریف علی یونسی و امیرحسین مرادی، ۳۰۰روز است که بازداشت شده و در زندان اوین تحت فشارهای شدید توسط مأموران وزارت اطلاعات هستند.

مسئولان زندان اوین به دلیل مقاصد سودجویانه اقدام به انتقال زندانیان جرائم خشن به بند ۴ اوین کرده و باعث ایجاد تهدید جانی برای زندانیان دیگر شده اند. درحالی که بطور عام زندانیان جرائم خشن به بند ۷ منتقل می شوند.

درهفته ای که گذشت دست کم دو زندانی از جمله یک زن اعدام شدند.

اعدام در ایران هفته چهارم بهمن:  

اردبیل- سحرگاه روز دوشنبه ۲۰بهمن۹۹، حکم اعدام یک زن و یک مرد که هر دو با اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند در زندان مرکزی اردبیل به اجرا درآمده است.

بازداشت در ایران هفته چهارم بهمن:

مهاباد-یک معلم کُرد به نام سیاوش عینی، اهل شهرستان مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

پیرانشهر –دو شهروند کُرد به نام‌های عمر خاکزاد و عباس صدیقی اهل پیرانشهر جهت اجرای حکم به زندان نقده انتقال یافتند.

مریوان- یک دختر جوان شاعر در مریوان توسط اداره اطلاعات این شهرستان بصورت غیرقانونی احضار و بازداشت شد.

باغبخشی-ماموران امنیتی با یورش به روستای باغبخشی، صدها تن از زنان و مردان بلوچ را بازداشت کرده و با خود بردند.

آبادان-۱۳دختر و پسر در یک مهمانی خصوصی در آبادان توسط ماموران انتظامی بازداشت شدند.

تهران-نیما قاسمی، نویسنده و پژوهشگر فلسفه، به دست نیروهای امنیتی در خانه خود در تهران بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

شوشتر- خالد کعب و حسین فرج الله چعب، از اهالی شهرستان شوشتر واقع در استان خوزستان، توسط مأموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

حمیدیه-احمد ساعدی (حجتی)، شهروند اهل شهرستان حمیدیه واقع در استان خوزستان روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن‌ماه توسط مأموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

همدان –روز پنجشنبه ۲۳ بهمن ماه، علیرضا نوری، شاعر، نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران توسط پلیس اطلاعات و امنیت همدان در منزل شخصی خود بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت به زندان همدان منتقل شد.

به کانال تلگرامی نه به زندان – نه به اعدام بپیوندید

اذیت و آزار وفشار بر زندانیان در ایران هفته چهارم بهمن:

ارومیه – عظیمه ناصری از زنان بازداشت شده اهل بوکان پس از ۲۵ روز بازداشت و اتمام دوران بازجویی به بند زنان زندان مرکزی ارومیه منتقل گردید. وی از حق دسترسی به وکیل محروم است.

اردبیل- بابک دادبخش که در حال تحمل دوران محکومیت ۲۵ ساله خود در زندان رجایی شهر کرج بود به زندان اردبیل منتقل شد.

ارومیه –هنگامی که حدود ۲۰ الی ۳۰ زندانی از بندهای مشاوره و ۱۳ و ۱-۲ قصد مراجعه به بهداری زندان مرکزی ارومیه را داشتند با ممانعت افسر نگهبان به نام «مداری» روبرو شدند. افسر نگهبان بصورت وحشیانه‌ای اقدام به ضرب و شتم، توهین و فحاشی زندانیان که در میان آنها بیماران هم حضور داشتند، کرد .

تهران –روز یکشنبه ۱۹ بهمن ماه ۹۹، زندانی سیاسی فاطمه مثنی پس از مدتها تاخیر و سنگ اندازی امین وزیری دادیار ناظر در زندان اوین، به بیمارستانی خارج از زندان منتقل و بستری شد.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام،فطمه مثنی

تهران- کیوان باژن، عضو کانون نویسندگان ایران محبوس در زندان اوین با کارشکنی و بهانه تراشی مسئولان زندان از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

تهران-امید میردریکوند، زندانی سیاسی و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸، دوران محکومیت ۲ سال و ۸ ماهه خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند. علیرغم سپری شدن بیش از ۱۴ ماه تاکنون دو بار با رد درخواست آزادی مشروط روبرو شده است.

تبریز- زندانی سیاسی معصومه صنوبری بدلیل شکنجه های وحشیانه ای که در دوران بازجویی بر او اعمال شده است دچار دردهای شدیدی شده و مشکوک به سرطان سینه است، اما مسئولان زندان از مداوای وی ممانعت بعمل می آورند.

محرومیت زندانی سیاسی معصومه صنوبری از درمان در پی دردهای شدید ناشی از شکنجهمعصومه صنوبری

شیراز- پس از گذشت ۵ ماه از اعدام نوید افکاری، نگرانیها از وضعیت حبیب و وحید افکاری در زندان عادل آباد شیراز افزایش یافته است. برادران افکاری از ۲۲شهریور تا ۲۲بهمن۹۹ در سلول انفرادی زیرزمین زندان عادل آباد شیراز محبوس هستند. سعید افکاری در توییتی اعلام کرد که برادرانش تا زمان انتقال به بند عمومی در اعتصاب ملاقات هستند.

 

سنندج- ۹ روز از  بازداشت رویا جلالی، فعال زن اهل سنندج می گذرد اما هیچ خبری از سرنوشت و محل نگهداری وی در دست نیست و پیگیری‌های مستمر خانواده این فعال کُرد در این زمینه بی‌نتیجه مانده است.

ارومیه- هادی رستمی به همراه یک زندانی دیگر بنام بهاءالدین که اکنون در بند امن زندان مرکزی ارومیه دوران حبس خود را تحمل می‌کنند، در اعتراض به شرایط طاقت فرسای این بند و اعتراض به نگهداریشان برای مدت طولانی در این بند از امروز پنجشنبه ۲۳ بهمن ۹۹ دست به اعتصاب غذا زده و خواهان انتقال خود به بندهای دیگر زندان شدند.

تهران- پنجشنبه ۲۳بهمن۹۹، مسئولان زندان تهران بزرگ، زندانی سیاسی اکبر باقری را که بیمار است و بایستی توسط پزشک در بیمارستانی خارج از زندان ویزیت و مورد جراحی قرار بگیرد، با دیر رساندن به بیمارستان، زدن پابند و دستبند و انتقال به قرنطینه زندان شکنجه می کنند.

شکنجه زندانی سیاسی اکبر باقری با کارشکنی در اعزام به بیمارستان و انتقال به قرنطینه زنداناکبر باقری

تهران- سمیه کارگر، دانش‌آموخته‌ رشته فلسفه دانشگاه تبریز، اوایل هفته جاری، پس از حدود چهار ماه با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

احضار شهروندان در ایران هفته چهارم بهمن:

تهران-عطا باباخانی بازرس سندیکای کارگران شرکت واحد طی احضاریه ای کتبی به پلیس اطلاعات و امنیت کرج احضار شد.

راسک- ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی تبعیدی در شهرستان راسک واقع در استان سیستان و بلوچستان، طی ابلاغیه ای به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان سرباز احضار شد.

سنندج- یازده شهروند سنندجی که در مراسم خاکسپاری دو تن از قربانیان هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران حضور داشته و خواستار محاکمه عاملان این فاجعه انسانی شده بودند،  به دادگاه سنندج احضار شده‌اند.

تهران- سه عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، داود رضوی، عطا باباخانی و علی قربانیان به پلیس امنیت احضار شدند.

به توییتر جوانه ها بپیوندید

صدور احکام در ایران هفته چهارم بهمن:

تهران- دستگاه قضاییه با صدور حکمی، زندانی سیاسی زهرا صفایی و دو فرزندش پرستو و محمدمسعود معینی را جمعا به ۲۰ سال حبس محکوم کرد.

اعلام حکم ضدانسانی ۲۰ سال حبس برای زندانی سیاسی زهرا صفایی و دو فرزندش

سنندج – شهرام امجدیان، شهروند اهل سنندج، به سه سال حبس تعلیقی محکوم شد.

تهران – بر اساس حکم صادره توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب، به دو زندانی سیاسی مجید اسدی و محمد بنازاده امیرخیزی ابلاغ شد که هر دو به یک سال حبس اضافی محکوم شده اند.

تهران – فریبرز کلانتری، روزنامه نگار، به ۳ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی و عذرخواهی از شاکی محکوم شد.

ارومیه – روز دوشنبه ۲۰بهمن ۹۹، حال زندانی عقیدتی سیاسی اکبر رشیدی که با درجه معلولیت بالا (۸۰٪) در زندان مرکزی ارومیه در پنجمین روز اعتصاب غذای خود بسر میبرد وخیم گزارش شد.

وخامت حال زندانی عقیدتی- سیاسی اکبر رشیدی با درجه معلولیت بالا در پنجمین روز اعتصاب غذااکبر رشیدی

پیرانشهر –یک شهروند کُرد به نام طه آتش‌افراز، اهل کهنه‌خانه پیرانشهر از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

پیرانشهر-دو شهروند کُرد به نام‌های هاشم مرادی و اسماعیل محمدپور، اهل پیرانشهر از سوی دادگاه انقلاب این شهرستان هر کدام به پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند.

تهران-خانواده صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار، از بازداشت او توسط نیروهای فتا، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ایران، خبر داد.

کامیاران– یک شهروند به نام جوانمیر زاهدی، توسط نهادهای امنیتی بازداشت و از سرنوشتش هیچ خبری در دست نیست.

بندرعباس- ۸ شهروند بهائی ساکن بندرعباس مجموعا به ۱۴ سال زندان محکوم شدند. اسامی این افراد: آرش راسخی، نسیم قنواتیان، مارال راستی، مهناز جان نثار، امید آفاقی، مهرالله افشار، ادیب حق پژوه و فرهاد امری می باشد.

پیرانشهر-دو شهروند به نام‌های خضر قادری‌آذر و شفیع محمدنژاد، ۴۴ ساله اهل پیرانشهر هر کدام به پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند.

سنندج-فرانک جمشیدی، فعال محیط زیست و عضو جمعیت سبز کردستان اهل سنندج به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.

پیرانشهر- یک شهروند کُرد به نام علی بایزیدپور (جولا) ۴٩ ساله اهل پیرانشهر به صورت غیابی از سوی دادگاه انقلاب این شهرستان به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد

تهران- پس از صدور حکم تبرئه؛ دادگاه تجدیدنظر، پریسا رفیعی را به ۱۵ ماه حبس دیگر محکوم کرد.

تهران- سهی مرتضایی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت سها مرتضایی، فعال دانشجویی و دبیر اسبق شورای صنفی دانشگاه تهران را عینا تایید کرد.

اصفهان- بنا به گزارش خبرگزاری حکومتی رکنا، دیوان عالی کشور حکم اعدام یک کودک-مجرم را که به اتهام قتل عمد، در روستای دارافشان اصفهان به اعدام محکوم شده بود، تایید کرد.

ارومیه- سالار طاهرافشار، فعال ترک در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد.

مشگین‌ شهر- سجاد رسول‌ زاده میرک، فعال ترک (آذربایجانی) ساکن مشگین‌ شهر، توسط شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری این شهر به پرداخت پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

تهران-  به گزارش خبرگزاری حکومتی رکنا، درتاریخ ۲۳بهمن ۹۹، برای یک متهم در تهران به علت «قتل» حکم اعدام صادر شد.

تهران– به گزارش خبرگزاری حکومتی رکنا، در تاریخ۱۹بهمن۹۹، یک متهم توسط دادگاه کیفری یک استان تهران، از بابت اتهام قتل به اعدام محکوم شد.

قتل در ایران هفته چهارم بهمن:

تهران- یک جوان کُرد اهل شهرستان دیواندره که توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شده بود، پس از سه روز زیر شکنجه به قتل رسید. وی مهرداد طالشی نام داشت و ۲۱ساله بود. جسد مهرداد طالشی پس از کالبدشکافی به خانواده‌اش تحویل داده شده  و در فضای کاملاً امنیتی تشییع و خاکسپاری شد.

جزئیات قتل مهرداد طالشی در زیر شکنجه نیروهای امنیتی در تهرانمهرداد طالشی

خوی- روز دوشنبه ۲۰ بهمن۹۹،  نیروهای انتظامی در سه راهی سلماس به خوی به سوی اتومبیل یک کاسبکار کُرد شلیک کرده و راننده آن را که  بهزاد هاشمی نام داشت به قتل رساندند. وی ۳۷ساله و پدر سه فرزند بود.

قتل یک کاسبکار کرد دراثر شلیک مسقتیم ماموران نیروی انتظامی در خویبهزاد هاشمی

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته سوم بهمن ماه ۹۹ را اینجا بخوانید

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان- نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.