رفتن به محتوای اصلی

چرا به هم نمی رسند؟
13.02.2021 - 16:04
 
سالگرد های انقلاب بهمن و سیاهکل هم تمام شد،اما بحث ها همچنان ادامه دارد. از نور انتهای تونل خبری نیست و طرفین به هم نمی رسند. راستی چرا؟ به باور من در پس همه گرد و غبار ها ، زد و خورد ها و آه و ناله ها، اغراض سیاسی خفته است و این سیاست است که طبق معمول حرف اول و آخر را می زند و تاریخ باریچه سیاسیکار ها و سیاست باز هاست.
در خط مقدم دو جبهه، دو دسته برانداز ابتکار عمل را در دست دارند:
بر اندازان چپ که از حقانیت سیاهکل، ضرورت انقلاب بهمن و ضرورت انقلابی دیگر دفاع می کنند و براندازان راست که انقلاب بهمن را ارتجاعی و چپ های آن روزگار را " ارتجاع سرخ" می نامند، اما سرسختانه از انقلابی دیگر که نظام ج.ا. را بر اندازد دفاع می کنند.
" انقلاب" وجه مشترک این دو دسته است. هر دو گروه دیوارشان را بر این سنگ پایه بنا می کنند و حداقل بر من معلوم است که چرا این دیوار تا ثریا کج می رود.
چپ های انقلابی، برای دفاع ار انقلابی دیگر، در باتلاق دفاع از انقلاب بهمن و سیاهکل دست و پا می زنند و شاه اللهی ها و فرشگردی ها، ضمن سنگ باران باتلاق نشینان، هم برای آنکه در مقابل نیرو های خشونت پرهیز کم نیاورند و هم برای آنکه میدان را به انقلابیون ضد ج.ا. و ضد سلطنت واگذار نکنند، از " انقلاب بد" و "انقلاب خوب" حرف می رنند : انقلاب بهمن فاجعه و ارتجاعی بود، اما انقلاب آنها زیبا، بدون درد و مدرن است و ایران را به بهشت واقعی رهنمون می شود.!
واقعیت اما چیز دیگری است و ربط چندانی به این مچ انداختن ها و بزکشی های فرساینده ندارد.
انقلاب خشونت آمیز، که اغلب هم، اجتناب ناپذیر است و به مثابه واکنش ناگزیر مردم در مقابل بیداد و ستم ، قابل محکوم کردن هم نیست، یک فاجعه و یک آوار است که بر سر جامعه فرود می آید . از این نظر پدیده ای به شدت زیان بار است . " انقلاب خوب" یک افسانه هست که در هیچ کجا تحقق پیدا نکرده است . از فرانسه تا روسیه، چین، کوبا و ایران آسمان همه جا همین رنگ است. دلیل این پدیده هم حالا دیگر روشن است. انقلاب قهر آمیز دو ویژگی اساسی دارد. اول "ویرانگر" است و دوم "قدرت محور" است . وقتی جانوری با این دو خصیصه رشد می کند، نمی تواند ار فردای پیروزی تغییر ماهیت بدهد. " سازنده" و " جامعه محور" بشود. نتیجه هم روشن است. انقلاب تا جان در بدن دارد، به ویرانگری و قدرت طلبی ادامه می دهد.
هم انقلابیون چپ و هم انقلابیون راست ، در حالی که هردو در "تله انقلاب" گرفتار آمده اند، به سوی یکدیگر شلیک می کنند و چون هر دو گروه در آژیتاسیون و سر و صدا به راه انداختن " استاد" هستند، فضای سیاست را غبار آلود و مسموم می کنند. در حالی که انقلابیون چپ در باتلاق دست و پا می رنند، انقلابیون راست خود را برای موج سواری و زین کردن اسب شازده آماده می کنند. محل نزاع نه در " گذشته" که در "آینده" نهفته است. بدین خاطر است که نه به هم می رسند و نه تا وقتی در به این پاشنه می چرخد و عقلای راست و چپ گروگان افراطیون هستند، این بزکشی تمام شدنی است!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
فیسبوک نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.