رفتن به محتوای اصلی

تجمع سراسری بازنشستگان در اعتراض به عدم افزایش متناسب مستمری‌ها
14.02.2021 - 18:22

 

جمعی از کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی که از نظر اقتصادی زیر خط فقر زندگی می‌کنند، روز یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به مشکلات معیشتی خود و افزایش نیافتن مستمری‌ها متناسب با تورم تجمع کردند.

بر اساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، این تجمع‌ها در شهرهایی چون تهران، کرج، اراک، اهواز، نیشابور، ایلام، کرمانشاه، اصفهان و شیراز برگزار شده است.

«خواسته اصلی ما، حقوق مثل تورم»، «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه»، «بازنشسته می‌میرد، تبعیض نمی‌پذیرد»، «صندوق بازنشسته اسیر دزدها گشته» و «کشتی بازنشسته، دیگر به گِل نشسته» از جمله شعارهای بازنشستگان در تجمع‌ها بود.

خبرگزاری کار ایران نیز روز یکشنبه از برگزاری تجمع‌های مختلف بازنشستگان مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران و همچنین مقابل ادارات تامین اجتماعی در چندین شهرستان‌ خبر داد.

این بازنشستگان معترض به ایلنا گفتند: «در شرایطی که سبد معیشت و خط فقر ۹ میلیون تومان است، دستمزد ما با احتساب مزایای همسان‌سازی، زیر سه میلیون تومان است و این به هیچ‌وجه عادلانه نیست.»

بر اساس این گزارش، این بازنشستگان خواستار اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی هستند و می‌گویند مستمری‌ها باید به اندازه هزینه‌های زندگی افزایش یابد.

به نوشته ایلنا، بازنشستگان کارگری در عین حال خواستار اجرای دور جدیدی از متناسب‌سازی قبل از پایان سال هستند و تاکید می‌کنند: «در اسفندماه باید متناسب‌سازی اجرایی که نواقص بسیاری دارد، برای همه بازنشستگان کارگری اصلاح شود.»

«ارائه خدمات درمانی رایگان به بازنشستگان»، «برخورداری از حق تشکل‌یابی مستقل و خدمات رفاهی مناسب» و «در اولویت قرار گرفتن کارگران بازنشسته از سوی نمایندگان مجلس و بودجه‌ریزان» از دیگر مطالبات تجمع‌های کارگران بازنشسته است.

بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تاکنون بارها مقابل ساختمان‌ها دولتی و مجلس تجمع کرده‌اند. 

بر اساس گزارش‌ها، ۷۶ درصد از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی زیر خط فقر هستند.

پیشتر علی‌اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی، گفته است که نتایج اجرای طرح متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان  تامین اجتماعی «تفاوت فاحشی» با همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری دارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.