رفتن به محتوای اصلی

مصوبه در درباره نظارت بر اکانت‌های پرمخاطب چیست؟
17.02.2021 - 19:26

این مصوبه تعریفی از حساب های "پرمخاطب" داده و قوه قضائیه را مامور کرده تا قوانین در زمینه جرم انگاری "انتشار اخبار خلاف" را بازبینی و به روز رسانی کند و صداوسیما را موظف کرده اثر اخبار غیررسمی و "تحریف شده" را با "روش های جدید" کم کند.

ضرورت مصوبه جدید چه بوده است؟

شبکه های اجتماعی و پیام رسان در ایران زیر نظارت شدید نیروی انتظامی و سازمان های اطلاعاتی نظیر سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات است اما شورای عالی فضای مجازی در مصوبه خود دلیل تلاش برای اعمال محدودیت های تازه را تداوم "انتشار اخبار خلاف" و "تضعیف انسجام ملی" خوانده است.

مطابق مصوبه این شورا حساب های پرمخاطب باید مورد نظارت سیستماتیک تازه قرار بگیرند و قوانین برای تعقیب قضایی افراد آسان تر شود.

از نظر شورا چه حسابی پرمخاطب محسوب می‌شود؟

شورای عالی فضای مجازی حساب هایی با بیش از پنج هزار مخاطب و سامانه هایی که امکان و قابلیت ارائه خدمات مشابه شبکه های اجتماعی را داشته باشند، "پرمخاطب" ارزیابی کرده است.

شورا در مصوبه خود گفته "هر موجودیتی در فضای مجازی اعم از کانال، صفحه، حساب، وب سایت، برنامک، ربات و بات که در دسترس عموم بوده و از طریق آن اخبار نشر یا بازنشر می شود" در صورتی که بیش از پنج هزار مخاطب داشته باشند باید زیر نظر قرار بگیرند.

وزارت ارشاد در این مصوبه مامور شده است تا حساب های پرمخاطب را شناسایی و هویت کاربران آنها را احراز کند و با تشکیل پایگاه های اطلاعاتی درباره صاحبان حساب ها، آنها را زیر نظر قرار دهد.

جلسه شورای عالی فضای مجازی

 

جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور ایران. از راست محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، محمود علوی وزیر اطلاعات، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، حسن روحانی رئیس جمهور، ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی.

تعقیب قضایی کاربران خارجی با همکاری وزارت خارجه

مصوبه شورای عالی فضای مجازی قوه قضائیه را مامور کرده برای آنچه "مقابله با اخبار خلاف واقع" می خواند باید قوانین موجود را بازنگری و مصادیق "جرم مشهود" در فضای مجازی را تعیین کند.

شبکه های اجتماعی و نشر داخلی در ایران بر اساس مصوبه تازه به عنوان نشریه الکترونیکی محسوب می شوند و به تخلفات آنها طبق قانون مطبوعات رسیدگی می شود.

این موسسات در داخل ایران موظف خواهند شد تا سازوکار "تشخیص اطلاعات و اخبار خلاف واقع" را با استفاده از نیروی انسانی یا نرم افزارهای مربوط راه اندازی کنند و "به محض انتشار اخبار خلاف واقع موضوع را به مراجع قانونی اطلاع دهند" که منظور از این مراجع نهادهای امنیتی و پلیسی است.

بر اساس این مصوبه دادگاه های جمهوری اسلامی ایران صلاحیت قضایی برای رسیدگی به اتهام کاربران خارجی شبکه های اجتماعی پیدا می کنند و "متهمان" با همکاری دادستانی کل کشور و وزارت خارجه تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

صداوسیما اثر اخبار غیررسمی را "با روش‌های جدید کاهش می‌دهد"

شورای عالی فضای مجازی در مصوبه خود صداوسیمای جمهوری اسلامی را موظف کرده است که میزان اثرگذاری آنچه "انتشار اخبار خلاف واقع" در شبکه های اجتماعی خوانده شده است را با "استفاده از روش های جدید خبری کاهش دهد".

شورا گفته "اخبار تحریف شده" که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود "باعث بی اعتبار شدن نهادها و گزارش های رسمی می‌شود" یا بر "انسجام ملی و نتایج انتخابات" اثر می گذارد.

نهادهای مختلف حکومتی هم به طور عمومی ماموریت پیدا کرده اند که "برای مقابله و واکنش فوری" به "خبرهای خلاف واقع" یا "اخبار تحریف شده" در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته باشند.

بر اساس همین مصوبه نظام رتبه بندی سالیانه ای با هدف "تشویق و تنبیه" شبکه های اجتماعی و پیام رسان باید طراحی شود که وزارت ارشاد و وزارت آموزش پرورش برای "ارتقای سواد فضای مجازی" وارد عمل شوند.

فیروزآبادی

 

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی از معاونان وزارت اطلاعات ایران بوده است

شورای عالی فضای مجازی چیست؟

شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۰ با حکم آیت الله علی خامنه ای تاسیس شده است. آقای خامنه‌ای برای این شورا ده‌ها ماموریت از جمله "سالم‌سازی فضای مجازی" و "تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات" تعیین کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز، شورای عالی فضای مجازی را از "۲۰ نهاد اصلی سرکوبگر اینترنت در جهان" خوانده است.

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر این شورا، در دهه ۱۳۷۰ به مدت یک دهه معاون فنی وزارت اطلاعات ایران و در دولت اول حسن روحانی به مدت چهار سال سمت معاون وزیر کار را در اختیار داشته است. آقای فیروزآبادی از سوی ایالات متحده آمریکا به دلیل "نقض حقوق بشر از طریق مشارکت در سانسور اینترنت" تحریم شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.