رفتن به محتوای اصلی

اسرائیل و سوریه وارد مذاکره محرمانه شده اند
18.02.2021 - 06:36

نتانیاهو روز چهارشنبه (۱۷ فوریه) در گفتگو با رادیو ارتش اسرائیل از اظهار نظر درباره جزئیات مذاکرات جاری خودداری کرد. او گفت: "من از روابط شخصی خود با رئیس جمهور پوتین برای حل مشکل استفاده می کنم. ما در میان تماس‌های حساس هستیم."

آقای نتانیاهو افزود: "ما با احتیاط و مسئولیت پذیری برای رسیدگی به موضوع اقدام می کنیم و معتقدم که آن را حل خواهیم کرد."

رسانه‌های اسرائیلی می گویند که میر بن شبات، مشاور امنیت ملی نخست وزیر و یارون بلوم، نماینده دفتر نخست وزیری در امور اسرای اسرائیلی، برای بحث در مورد شرایط آزادی شهروند اسرائیل به مسکو سفر کرده اند.

گفته می شود که این زن اسرائیلی از ساکنان شهرک مودیعین عیلیت واقع در کرانه غربی رود اردن است که عمده اهالی آن یهودیان به شدت سنت‌گرا (حریدی) هستند.

از طرف دیگر، خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) گزارش داده که مذاکرات در این خصوص با طرف اسرائیلی در جریان است.

در گزارش سانا آمده «فرزندان جولان اشغال شده سوریه» در ازای یک زن اسرائیلی که پس از ورود تصادفی به خاک سوریه در منطقه قنیطره بازداشت شد، از زندان اسرائیل آزاد می شوند.

حدود ۲۰ هزار عرب دروزی در بلندی های اشغالی جولان زندگی می کنند. بسیاری از آنها پیشنهاد شهروندی اسرائیل را رد کرده اند و همچنان خود را سوری می دانند. اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ بلندی های جولان را به تصرف خود در آورد و سال ها بعد آن را به خاک خود ضمیمه کرد.

به غیر از آمریکا که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ حاکمیت ملی اسرائیل بر این بلندی های استراتژیک را به رسمیت شناخت،‌ بیشتر کشورهای جهان همچنان جولان را بخشی از قلمروی سوریه می دانند.

نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه خود با رادیو ارتش از تایید هویت دو زندانی سوری خودداری کرد، اما خبرگزاری سوری نام دو زندانی یاد شده را نهال مقت و دیاب قهموز اعلام کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، آقای قهموز اهل روستای قاجار است. او در سال ۲۰۱۸ میلادی به جرم قاچاق مواد منفجره از طرف حزب الله لبنان به اسرائیل و تلاش برای یافتن اهدافی برای حمله احتمالی، به ۱۴ سال حبس محکوم شد.

به گزارش رسانه ها، خانم مقت نیز ساکن بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل است. گفته می شود او که پیشتر به اتهام تحریک به خشونت محکوم شده بود، روز چهارشنبه از حبس خانگی آزاد شده است.

اسرائیل و سوریه ظرف سال های گذشته با وساطت روسیه چند مرتبه اقدام به تبادل زندانی کرده اند، از جمله در ژانویه سال ۲۰۲۰ اسرائیل اعلام کرد که به عنوان "حسن نیت دیپلماتیک" دو زندانی سوری را آزاد کرده است.

آزادی آن دو شهروند سوریه در پی انتقال جسد زاکاری بومل، سرباز اسرائیلی، از سوریه به اسرائیل انجام شد.

گروهبان زاکاری بومل متولد آمریکا در جریان جنگ ۱۹۸۲ لبنان ناپدید شده بود. بقایای جسد او با کمک روسیه در ماه آوریل سال ۲۰۱۹ به اسرائیل بازگردانده شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.