رفتن به محتوای اصلی

وثیقه میلیاردی گرفتن از قهرمانان ورزشی کشور برای پناهنده نشدن
18.02.2021 - 09:46

فدراسیون اسکی ایران از تمامی اعضای کاروان تیم ملی اسکی صحرانوردی که باید به مسابقات قهرمانی جهان ٢۰٢۱ «اوبرستدورف» آلمان اعزام شوند، وثیقه‌های میلیاردی برای بازگشت به ایران گرفته است.

طبق اطلاعاتی که یک منبع آگاه در فدراسیون اسکی ایران در اختیار «ایران‌وایر» قرار داده است، تمامی ملی‌پوش‌های اعزامی به آلمان به جز دو نفر باید وثیقه دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی را تا یک روز قبل از اعزام تامین و به حراست فدراسیون اسکی تحویل دهند.

برای دو ملی‌پوش دیگر اما وثیقه پنج میلیارد تومانی تعیین شده است.

قرار است مسابقات اسکی صحرانوردی قهرمانی جهان ۲۰۲۱ پنجم تا هفتم اسفندماه به میزبانی شهر اوبرستدورف آلمان برگزار شود.

فدراسیون اسکی ایران سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ نام ملی‌پوش‌های زن و مردی که عازم این رقابت‌ها هستند را به صورت رسمی اعلام کرد.

«سید ستار صید»، «دانیال ساوه‌شمشکی»، «یاسین شمشکی» و «علیرضا مقدید» به عنوان اعضای تیم ملی اسکی صحرانوردی مردان و «سمانه بیرامی‌باهر»، «ساحل تیر»، «فرزانه رضاسلطانی» و «زهرا ساوه‌شمشکی» به عنوان ملی‌پوش‌های تیم ملی اسکی صحرانوردی زنان به این رقابت‌ها اعزام خواهند شد. البته اگر وثیقه مورد نظر حراست فدراسیون اسکی که به دستور وزارت ورزش و جوانان تعیین شده است را تامین کنند.

 

به جز یاسین شمشکی و علیرضا مقدید، تمامی اعضای این کاروان باید دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وثیقه (شامل سند ملک یا چک معتبر بانکی) در اختیار فدراسیون قرار دهند.

این رقم برای یاسین شمشکی و علیرضا مقدید، پنج میلیارد تومان تعیین شده است.

فدراسیون اسکی در جلسه توجیهی با ملی‌پوش‌های اعزامی به این رقابت‌ها، به صورت صریح اعلام کرده است که به دلیل نگرانی‌هایی که وزارت ورزش بابت پناهنده شدن احتمالی ملی‌پوش‌های اسکی ایران به آلمان دارد، این تصمیم اتخاذ و به فدراسیون اسکی ابلاغ شده است.

یعنی ملی‌پوش‌های اسکی ایران باید سند منزل یا بخشی از دارایی خانواده خود را در اختیار حراست این فدراسیون قرار دهند تا در نهایت اجازه حضور در رقابت‌های جهانی را داشته باشند.

این تصمیم جدیدی نیست. از پاییز سال ۱۳۹۸ و پیش از آغاز کرونا و لغو تمامی رقابت‌های ورزشی، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان به دلیل نگرانی از پناهنده شدن ورزشکاران، بسیاری از سفرهای برون‌مرزی ورزشکاران و تیم‌های ورزشی را لغو کردند. تیم‌های ملی بدمینتون، کشتی، شطرنج و ژیمناستیک ایران نخستین قربانیان تصمیم مشترک وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک ایران بودند.

طی سه سال اخیر، ورزش ایران موج‌هایی پیاپی از تغییر تابعیت یا پناهندگی ورزشکاران ایرانی را تجربه کرده است. «علی‌رضا فیروزجا»، «درسا درخشانی» و «برنا درخشانی»، «میترا حجازی‌پور»، «غزل حکیمی‌فرد» و «شهره بیات» از شطرنج، «سعید مولایی» ملی‌پوش جودو، «مبین کهرازه» قهرمان بوکس ایران و «کیمیا علیزاده» تنها مدال‌آور تاریخ زن المپیکی ایران فقط بخشی از سیاهه بلندبالای ورزشکارانی هستند که رفتن را به ماندن ترجیح داده‌اند.

جدایی آن‌‌ها گاهی برای ایران تبعاتی نیز به همراه داشته است؛ مانند تعلیق فدراسیون جودو به دلیل اعلام پناهندگی سعید مولایی به آلمان و رونمایی از دخالت سیاست در امور ورزش.

دوازدهم خرداد ۱۳۹۹، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی منتشر کرد که نشان داد طی ۲۰ سال گذشته، دست‌کم ۳۸ ورزشکار از ایران مهاجرت کرده‌‌اند.

اما مهم‌ترین بخش این گزارش مربوط به زمینه‌های سیاسی مهاجرت ورزشکاران از ایران بود. این گزارش ادعا می‌کرد برنامه‌های «دشمنان» علیه ورزش و ورزشکاران ایرانی، ازجمله تلاش در جهت تضعیف کردن و ناكارآمد نشان دادن مديريت كشور و تشويق ورزشکاران زبده به مهاجرت از مهم‌ترین زمینه‌های مهاجرت ورزشکاران است.

هم‌چنین از پذيرش و استقبال نهادهای بین‌المللی از ورزشکاران پناهنده به‌عنوان یکی دیگر از ابزار‌های «دشمنان» علیه ورزش در ایران نام برده شده بود.

از آن پس، وزارت ورزش کوشید ورزشکارانی که ممکن است در خطر جذب از سوی آن‌چه دشمنان نامیده می‌شوند، باشند را یا به رقابت‌های بین‌المللی اعزام نکند یا از آن‌ها وثیقه سنگین بگیرد.

اما چرا دو ملی‌پوش اسکی‌باز ایران باید دو برابر سایرین وثیقه تامین کنند؟

سیزدهم اسفند سال ۱۳۹۵، خبرگزاری «تسنیم» به نقل از «سیدعبدی افتخاری»، رییس وقت فدراسیون اسکی، «علیرضا مقدید» را اسکی‌بازی ناشناس و غیرمطرح دانست که پس از پایان مسابقات اسکی فنلاند، به این کشور اعلام پناهندگی کرده بود.

نهم فروردین ۱۳۹۶، رسانه‌های ایران از «بازگشت داوطلبانه» علیرضا مقدید به ایران خبر دادند. او تصاویری که از خود پس از اعلام پناهندگی‌ به فنلاند در صفحه اینستاگرام شخصی‌ خود منتشر کرده بود را حذف کرد و به ایران بازگشت.

کمی پیش‌تر، یعنی شهریور سال ۱۳۹۵، خبر پناهندگی یاسین شمشکی و همسرش به کشور سوئد منتشر شد. کمی بعد دبیروقت فدراسیون اسکی ایران مدعی شد که یاسین شمشکی مدارک خود را در سوئد گم کرده است و می‌خواهد به ایران باز گردد.

سایت «آی اسپورت» خبر پناهندگی یاسین شمشکی و همسرش به سوئد را تایید کرد اما این دو نیز کمتر از یک ماه بعد به ایران بازگشتند.

خبرگزاری «فارس» از تلاش سفارت ایران برای بازگرداندن این دو ورزشکار تقدیر کرده بود.

حالا هر دو باز هم به عضویت تیم ملی درآمده‌اند. «باشگاه خبرگزاران جوان» که به عنوان رسانه‌ای امنیتی فعالیت می‌کند، بدون نام بردن از یاسین شمشکی و علیرضا مقدید، انتخاب اعضای تیم ملی اسکی را زیر سوال برده و حتی خواهان برکناری رییس کنونی فدراسیون اسکی شده است.

ترس وزارت ورزش از آن‌چه مجلس شورای اسلامی «توطئه دشمنان برای جذب ورزشکاران ایران» می‌نامد، ملی‌پوش‌های رشته‌های ایران را آرام آرام به جایی برده است که باید برای خروج از کشور، سند گرو بگذارند.

حراست وزارت ورزش و جوانان دستور داده است «مرتضی محسن‌‌پور»، مسوول روابط عمومی فدراسیون اسکی به همراه دو مامور حراست، اعضای تیم ملی اسکی صحرانوردی ایران را در آلمان همراهی کنند. وظیفه آن‌ها، مراقبت از ورزشکاران و جلوگیری از پناهنده شدن آن‌ها به آلمان خواهد بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران وایر

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.