رفتن به محتوای اصلی

هشدار سه کشور اروپایی و آمریکا به ایران در مورد پیامد شدید و خطرناک تعلیق پروتکل الحاقی
18.02.2021 - 22:48

 

وزرای خارجه فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا در بیانیه‌ای بر هدف مشترکشان مبنی بر بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی‌اش تاکید کردند و نسبت به پیامد شدید و خطرناک تعلیق اجرای پروتکل الحاقی هشدار دادند.

ایران چند روز قبل در تامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که پنجم اسفند ماه اجرای پروتکل الحاقی و برخی اقدامات شفاف‌ساز خود را متوقف خواهد کرد و  حسن روحانی، رییس‌جمهور اسلامی نیز گفت که از پنجم اسفند از پروتکل الحاقی که داوطلبانه قبول کردیم‌، خارج شویم و نظارت بر اساس پادمان خواهد بود و هیچ مشکلی هم به‌ وجود نمی‌آید.

سه کشور اروپایی و آمریکا  در بیانیه روز پنج‌شنبه خود تاکید کردند که باید اطمینان حاصل شود که ایران هرگز به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند.

نشست روز پنج‌شنبه دومنیک راب وزیر خارجه بریتانیا، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و هایکو ماس خارجه آلمان به میزبانی فرانسه برگزار شد و آنتونی بلینکین، وزیر خارجه آمریکا نیز به صورت مجازی در آن شرکت داشت.

به دنبال نشست وزرای خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا با آنتونی بلینکین، وزیر خارجه آمریکا، وزارت خارجه بریتانیا، وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد در نشست وزیران خارجه آمریکا و اعضای اروپایی برجام تاکید شد که ایران «هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

وزرای خارجه فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا در بیانیه مشترکی به تهران درباره «عواقب شدید» تعلیق پروتکل الحاقی هشدار دادند.

در این بیانیه‌ همچنین بر نگرانی‌های مشترک سه کشور اروپایی و آمریکا نسبت به اقدامات اخیر ایران برای تولید اورانیوم فلزی و غنی‌سازی تا ۲۰ درصد تاکید شده است.

ایران در برجام متعهد شده که ۱۵ سال فعالیتی در تحقیق و توسعه اورانیوم فلزی، از اجزای لازم برای تولید سلاح هسته‌ای، نداشته باشد اما، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه خود گفت که ایران ۲۰ بهمن ماه، ۸ فوریه، پس از نصب تجهیزات جدید در تاسیسات هسته‌ای نطنز، مقدار کمی اورانیوم فلزی تولید کرده است.

در بخشی از بیانیه وزرای سه کشور اروپایی و آمریکا با اشاره به موارد متعدد بازداشت‌های خودسرانه و نقض گسترده حقوق بشر در ایران، از ایران خواستند تمام شهروندانشان را که خودسرانه بازداشت کرده، آزاد کند. آنها همچنین از تداوم نقض جدی حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی عمیق کردند.

همزمان وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد این کشور به همراه فرانسه، آلمان و آمریکا منفعت امنیتی مشترک در حمایت از رژیم منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای دارد و افزود که لندن، پاریس و برلین از قصد آمریکا برای بازگشت به دیپلماسی با ایران استقبال می‌کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایران اینترنشنال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.