رفتن به محتوای اصلی

رژیم فقه ها، آمریکا و اسرائیل ستیزی میکند، آمریکا و اسرائیل مستقیم حمله و اشغال میکنند
19.02.2021 - 06:57

 

در پی بیانیه ی تحلیلی جمعی از جمهوریخواهان تحول‌خواه ایران   تنها رژیم ایران را مقصر و تنش آفرین در منطقه اعلام و اصلا در باره دخالت کشورهای فرامرزی بخصوص آمریکا و انگلیس..که از بدو بوجود آوردن اسرائیل و تشدید اشغالگری و جنگ و کشتار در منطقه بخصوص بعد از یازده سپتامبر 2001 ندیده گرفته شده است! انگار نه انگار این دخالت در امور کشورهای منطقه انجام گرفته و ادامه دارد!  بدتر از آن نقشه حمله به هفت کشور و اشغال آنها ظرف پنج سال که با برنامه از پیش تعیین شده بعد از بوجودآوردن یازده سپتامبر دنبال کردند و منطقه را ویران و مردمش را کشتار و آواره و سرزمین آنها رااشغال کرده اند را ندیده گرفته،انگار اصلا اتفاق نیافتاده است! اما در چند جای این بیانیه  طولانی به توجیه بجای تحلیل به تجاوزات آمریکا وغرب از جمله اسرائیل پرداخته و فقط رژیم ولایت فقیه و هم پیمانش را مسئول دخالت در امور کشورهای همسایه دانسته است!

در این بیانیه در باره نقد نظام حاکم و تحریک کشورهای همسایه در اوایل انقلاب و  قبضه کردن قدرت و هذف مخالفین و اختلاسها و نا کارآمدی  در کنترل  واردات خارجی و اقتصاد وارداتی بجای اقتصاد تولید محور  میشود گفت درد مشترک است . و این نظام نمیتواند به آسانی تغییری در وضع موجود بدهد. در نقد این بیانیه طولانی در این مجال نمیشود به همه ی آنها پرداخت . سعی میکنم چند موضوع مهم آن بپردازم.

نقل و قول:

 جمعی از جمهوریخواهان تحول‌خواه ایران  طی بیانیه ای تحلیلی  نسبت به «تکرار چرخه معیوب سیاست خارجی چهاردهه ای جمهوری اسلامی» هشدار داده و اعلام کرده اند به عنوان یکی از عوامل موثر، اگر اساس سیاست خارجی حکومت ایران و به خصوص محور آمریکاستیزی و اسرائیل ستیزی در آن تغییر نکند زندگی اکثریت زحمتکش جامعه همچنان تحت فشار و منافع و مصالح سرزمین ایران همچنان در خطر خواهد بود. دولت‌ها اغلب در پیِ منافع خود هستند و سیاست خارجی‌شان بیشتر بازتاب این منافع است اما، در نظام‌های دموکراتیک نهادهای مختلف (و نه اراده‌ی یک فرد یا قشر خاص) بر طراحی سیاست‌های خارجی تاثیر می‌گذارند. در کشورهای دمکراتیک، جامعه مدنی و رسانه‌های آزاد، به‌ویژه با استفاده از فشار افکار عمومی؛ در نقد و اصلاح  سیاست خارجی نقش مهمی بازی می‌کنند.. پایان نقل و قول

 اگر مبنا و پایه بر منافع باشد،همانطور که در بالا مطرح کرده اند. منافع آمریکا و اسرائیل بر توازن قوا و کنترل کشورها برای منافع خود بوده و عمل کرده و میکنند. آمریکا در این نقشه راه، قبلا دولتهای ملی را که سد راه منافع خود میدید، در دوران جنگ سرد، سرنگون کردند. همانطور که دولت ملی مصدق و اندونزی و شیلی و کنگو و ده ها کشور دیگر، دولتها را سرنگون و مستقیم و غیر مستقیم برای منافع خود اشغال و منابع آن کشورها را غارت کردند! ...آمریکا از سال 1776 بعد از اسقلال  تا کنون 70 کشور را اشغال کرده است https://www.countercurrents.org/polya050713.htm

بعد از جنگ سرد و فروپاشی بلوک کمونیستی با آفرینش تروریست برای منافع خود، سعی کرد دشمن خارجی بسازد و در سایه آن بجای لولوی کمونیست که در جنگ سرد استفاده میکرد. اکنون نقشه های استعماری نوع جدیدی را بنام مبارزه با تروریست آغاز کرد. تروریست های دست ساخت خود به عنوان دشمن دموکراسی و لیبرالیسم غرب استفاده ابزاری کرده و هنوز ادامه میدهند.همانطور که قبلا القاعده را در مقابل شوری بوجود آورده بود و وسیله توجیه تجاوزات خود بنام مبارزه با کمونیست بهانه ای برای دخالت خود در جهان علیه کشورهای مخالف استفاده می کرد. اکنون همین بنیاد گرا های ضد کمونیست را اینبار به عنوان ضد آزادی و دموکراسی، ابزار کرده تا برای اذهان مردم خود و جهان آن را توجیه  کنند و نقشه تجاوز به کشورهای مخالف را شروع کردند. با تقویت و آموزش بنیادگرایان سلفی با پول عربستان و امارات و با کمک پاکستان طالبان را آفریدند؛ با کمک القاعده که اجازه دادند حمله تروریستی یازده سپتامبر در سال 2001 اتفاق بیافتد. آیا این نقشه از قبل برنامه ریزی شده  برای اشغال کشورهای که مخالف سیاستهای آنها بودند نبوده است؟ با وجودیکه همه ابزار جاسوسی و کنترل افراد را در دست دارند، چگونه عده ای بنیاد گرای عقب افتاده ی ناآگاه به سیستم پیشرفته غرب  که فقط سلاحشان سلاح های سبک و که خودشان به آنها داده بودند بتوانند همزمان  به چند تقطه مهم در مرکز آمریکا، هواپیماهای را که زیر آنها هم بمب گذاشته و زیر ساختمانهای نیویورک هم بمب گذاشته باشند و همزمان بدون تیررس راهدارها و ... به برج دوقلو و ساختمان پنتاگون حمله کنند!؟ از عجایب روزگار نیست!؟ با این اتفاق شاهد بودیم عجولانه با اعلام جنگ صلیبی تا نابودی کل تروریست که به امضاء پنجا نفر از فیلسوفان و اندیشمندان از جمله ساموئل هانتینگتن تئوریسین جنگ تمدنها را هم همراه داشت جنگ بی پایانی را شروع کردند و قرار بود فقط القاعده و همپیمانانش طالبان را سرنگون کنند! اما بعد از بیست سال جنگ و ویرانی با همان تروریستها مذاکره و قرارداد بستند!! نمیتوانستند همان موقع قبل این همه کشتار و ویرانی مذاکره و قرارداد ببندند!؟

 ولزی کلارک مامور سابق سیا فاش کرد بعد از یازده سپتامبر تصمیم گرفته بودند که به هفت کشور منطقه نه فقط افغانستان بلکه عراق و لبنان، سودان و سومالی و لیبی و سوریه و ایران را هم اشغال کنند!

ولزی کلارک. حمله به هفت کشور در ظرف پنج سال فقط برای کنترل نفت و منافع غرب با هر روشی قرار بود انجام گیرد که چنین کردند

https://youtu.be/9RC1Mepk_Sw

 اما بعد از اشغال افغانستان و عراق و لیبی  برای دیگر کشورها مسجل و روشن شد برنامه های آنها تداوم دارد. اینبار برای حمله به سوریه برنامه ریزی کرده بودند. بهار عربی وسیله شد برای توجیه آن. نه برای کشورهای دوست، مثل بحرین و مصر و تونس و .. بلکه کشورهای دشمن آمریکا مستقیم توانستند تظاهرات مسالمت آمیز مردم لیبی و سوریه علیه دیکاتوری قذافی و اسد را بهانه ای برای حمله به کمک عوامل خود انجام دهند که در ایران موفق نشدند. اما پس از اشغال عراق و سومالی و لیبی، بطرف سوریه هجوم آوردند و با بوجودآوردن حمله شیمیایی بنام دولت سوریه، سعی کردند بگویند اسد از خط قرمز عبور کرده و همچون عراق بهانه بوجود بیاورند تا بتوانند حمله نظامی کنند . اما روسیه به نقشه آنها پی برد و  با دخالت خود دایر بر خلع سلاح شیمایی سوریه، خط قرمز اوباما را به تعویق انداخت و همه فکر میکردند که کار بشار اسد است که سلاح شیمیایی استفاده کرده است. اما تحقیقات سازمان ملل آن را رد کرد.  روسیه و چین و ایران متوجه شدند بعد از سوریه  نوبت آنهاست. به همین خاطر روسیه ایران به دفاع از دولت اسد پرداختند و کم کم عملکرد ترکیه نشان داد با اجازه دادن تروریستها که از چهل کشور از جمله آمریکای شمالی و اروپا و چیچین ... وارد سوریه و عراق کردند و چند شهر بزرگ از جمله حلب و موصل را اشغال کردند و نفت آن را از طریق ترکیه بخارج صادر میکنند.. اینها مسائلی است که همه ما شاهد بودیم. با همه ی این کمک به تروریستها و بردن زخمیهای داعش به اسرائیل و رساندن سلاح از آسمان توسط آمریکا به عنوان مواد غذایی و .. با ویرانی سوریه عراق، شکست نسبی خوردند و خود آمریکا ادعا میکند علیه داعش وارد جنگ شده است! البته داعش دیگر حرف ارباب را مثل النصره و کردها گوش نکرد و علیه پدر ناخوانده خود وارد جنگ شدند .اما به شاخه های همچون النصره و احرالشام و.. که پیروی از پدر خوانده کردند هنوز به آنها کمک میکند . بنظر میرسد برای روز مبادا برای ذخیره گذاشته اند. اکنون که این یاداشت را مینویسم زمزمه آن است که اگر ایران خواستهای آمریکا را نپذیرد، آنها را دوباره در عراق و سوریه فعال خواهد کرد و از آنها برای نا امنی دوباره منطقه استفاده خواهد کرد!

زمین گیر شدن غرب در سوریه با همکاری روسیه و ایران و حزبالله و فاطمیون و زینبیون و جیش الشعبی و..بی تاثیر نبوده است. فعلا حرکت شان سست شده اما توقف نکرده اند و هر روز برنامهای اشغال کشورها و تنش برای منافع خود را در شکلهای مختلفی ادامه میدهند.

یکی از ایرادهای مهم این بیانیه، تمرکز کردن به خرجهای است که رژیم ایران به کشورهای همپیمان استراتژیک  خود میکند.اگر دوستان امضاء کننده، مخارجی که غرب بخصوص آمریکا به کشورهای هم پیمان خود برای جنگ و اشغال منطقه مصرف میکند در نظر میگرفتند، هیچ وقت به اینجا نمیرسیدند که یکجانبه فقط علیه کشور خود که تحت محاصره آمریکا قرار دارد تا این اندازه به حضیض برسند!اصلا  قابل مقایسه با مصرف تریلیونها دلاری که آمریکا و.. مصرف کرده اند نیست. اما دزدیها و اختلاسهای نظام حاکم که صفرهای آن قابل شمارش نیست. در اینجا میشد حدس زد که با خرج آمریکا نزدیکتر است تا خرجی که برای دفاع از کشور میکنند.

کمر اقتصاد کشور را این اختلاسگران شکسته اند که دارد رژیم را به مرز سقوط میکشانند نه خرج کمی که نسبت به کشورهای همچون اسرائیل و عربستان و امارات میکنند و بخصوص آمریکا طبق گفته خودشان به تریلیونها دلار رسیده است. سرمایه گذاری برای دفاع کشور وظیفه هر دولتی است. این رژیم هم بجای خریدن تریلیونها دلار برای هواپیماهای جنگی مثل عربستان و امارات و اسرائیل، روی موشکها سرمایه گذاری کرده که قابل مقایسه با کشورهای دیگر رقیب نیست. همین موشکهای نقطه زن  ایران سبب شده که از حمله ناگهانی آمریکا و اسرائیل تا کنون جلوگیری کند که سالهاست سعی میکنند به ایران حمله کنند و طبق نقشه های از پیش تعیین شده بارنارد لوئیس صهیونیست معروف منتظر موقعیت بودند که قرار بود طبق نقشه حمله به هفت کشور ، از جمله ایران را همچون کشورهای پیرامونی پیاده و علنی کنند.

. اما  تمرگز به خرج ساختن موشک و سلاح های دفاعی که اگر نبود، صد در صد به ایران حمله می شد. راستی دوستان با این نوع نگاه همراه با تبلیغات آماده سازی اذهان مردم جهان توسط اسرائیل و آمریکا صورت میگیرد نیستند؟ با همه اینها ترور دانشمندان ایرانی و حمله به مراکز برق و هسته ای و دیگر تجاوزات بخاک ایران را هم شاهد بودیم.

برنارد لوئیس؛ از نظریه «برخورد تمدن‌ها» تا طراحی نقشه تجزیه ایران

 http://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/3875/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%84%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%B3/  

مایک پوپئو و دوازده شرط آمریکا برای مذاکره با ایران برای رسیدن به توافق جدید چیست

 https://ir.voanews.com/persiannewsamerica/us-pompeo-iran-strategy-demands

در پاراگراف چهارم امضا گنندگان این بیانیه چنین میگویند:

چهارم: نیروی نظامی کشور و قدرت دفاع آن از تمامیت ارضی کشور نیز در سیاست خارجی نقشی مهم بازی می‌کند. در بسیاری از کشورهای جهان تلاش می شود این رویکرد حالت دفاعی داشته باشد و نه تهاجمی و براین‌اساس از تشدید تنش‌ها و  بسترسازی هراس دیگر کشورها (و یا هراس افکنی رقیبان و دشمنان) جلوگیری می‌کنند...پایان نقل قول

بنظر دوستان آمریکا که از آنطرف اقیانوسها آمده و منطقه را اشغال کرده، برای دفاع از تمامیت ارضی  کشورشان است و حالت تهاجمی ندارد  و تنش زایی نمیکند !؟

 حالا ایران و متحدانشان علیه تهاجم آمریکا و اسرائیل ایستادگی و نقشه آنها را در تداوم اشغال کشورهای منطقه جلوگیری میکنند  تنش زا و دخالت گر در امور کشورها هستند؟!

 

فاجعه در شرط پنجم این بیانیه بیشتر میشود.

نقل و قول:روند «جهانی شدن» در طول دهه‌های گذشته تأثیرهای بسیار عمیقی در روابط بین الملل در بعدهای گوناگون به‌خصوص در دگرگونیِ مفهومِ حاکمیت ملی و استقلال و نیزگسترش تقسیم کار جهانی گذاشته است.شتاب گرفتن و آسان‌تر شدن ارتباطات و ترابری در جهان دیجیتال و پیامدهای آن ازیک‌سو و گسترش تقسیم‌ِ کارِ جهانی ازدیگرسو باعث رشد فزاینده‌ی روند «جهانی شدن» شده است. این روند منجر به درهمتنیدگی اقتصاد، سیاست و فرهنگ کشورها شده است. بازارهای مالی و کالایی و کاری مرزهای ملی را درنوردیده‌اند. این درهم تنیدگی (به‌موازات درهم‌آمیخته‌گی طبیعی زیست‌بومی) باعث گشته است تا به میزان زیادی نوعی هم‌سرنوشتی میان کشورها و ملت‌های جهان احساس شود. سامان و سازماندهی این فرایند ایجاب می‌کند که مفهوم‌های حاکمیت ملی و استقلال بازتعریف شوند. در این دوران دولت‌های ملی بخشی از حاکمیت ملی خود را داوطلبانه به نهادهای فراملیتی تفویض کرده‌اند.

هر گونه سیاست خارجی که خود را در دنیای جهانی شده امروز شناور نبیند و این دگرگونی‌های شگرف در مناسبات بین المللی را در محاسبات خود در نظر نگیرد، به شکست می‌انجامد ..پایان نقل و قول

 

دوستان امضا کننده این بیانیه، رابطه سلطه و زیر سلطه را در جهانی شدن که کشورهای زور گو و سلطه گر  سعی میکنند حتی با جنگ بازار جهانی را در اختیار داشته باشند و تنش بین چین و آمریکا به اوج رسیده همچنین با روسیه و ایران را نمیبینند؟! اما در رابطه با قرارداد 25 ساله بین چین و ایران که در ازای فروش نفت و گاز که بین ایران و کشورهای همسایه مشترک است دارد یکطرف استخراج میشود مخالفت میکنند! در صورتیکه در قراد داد با چین در مقابل گاز و نفت در عوض زیرساختهای بندرسازی و بزرگراه و قطار سریع السیر و .. قرارداد امضا کند، آنرا به عنوان زیر سلطه  رفتن معرفی میکنند! آنوقت همین قرارداد که چین با کشورهای عربی بسته و دارد نفت و گاز ما را مجانی میبرند سکوت میکنند!

 در این رابطه روند جهانی شدن را که غرب علنا در امور داخلی کشورها دخالت حتی وارد جنگ شده است نمیبینند! شاهد بودیم حتی ترامپ اعلام کرد: اول آمریکا و آن را شعار خود قرار داد و معاملات را بر مبنای سود برای آمریکا اجرا کرد و حتی به کشورهای دوست خود هم رحم نکرد . اما دوستان با وجود این  دگرگونیِ مفهومِ حاکمیت ملی و استقلال را مطرح کردندجهانی شدن نوعی هم‌سرنوشتی میان کشورها و ملت‌های جهان است ونوشتند که سامان و سازماندهی این فرایند ایجاب می‌کند که مفهوم‌های حاکمیت ملی و استقلال بازتعریف شوند! چگونه ممکن است، ملتیهای ظعیفی که در دوران توازن قوا و زور هستند و هرکس زورش بیشتر است بیشتر میچاپد و غارت میکند و عملا هم شاهد و ناظر غارت جهان و گرسنه شدن مردم جهان حتی در طبقه اکثریت فقیر آمریکا شاهد کارتن خوابها که معضل بزرکی تبدیل شده است هستیم، آنوقت از جهانی شدن به عنوان، هم تنیدگی به‌موازات درهم‌آمیخته‌گی طبیعی زیست ‌بومی قلمداد کردند!

https://mpci.asia/2080-2/ !

در پاراگراف دیگر باز مقاومت ایران و همپیمانانش در مقابل تجاوز آشکار غرب و اشغال و کلنگی کردن منطقه، فقط حکومت ایران را مقصر دانسته و نوشته اند. نقل قول:

ب- نقد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران (سیاست خارجی مبتنی بر «محور مقاومت» و «تقابل» با قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای

سه خصیصه‌ی مهم سیاست خارجی حکومت

به‌گونه‌ای مختصر می‌توان سه خصیصه‌ی مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی را چنین برشمرد:

اول- عقب‌ماندگی تاریخی: ادامه‌ی گفتمان دوران جنگ سرد در جهان آن‌هم در وضعیتی که تحولات جهان در دهه‌های اخیر روابط و امکانات و گفتمان‌های جدیدی را شکل داده و مفهوم‌های گذشته در روابط بین‌المللی دگرگون شده است؛...پایان نقل و قول

من متوجه نمیشوم گفتمان جنگ سرد تمام شده است!؟ شاخه و شونه کشیدن آمریکا علیه چین و روسیه و ایران و ونزوئلا و حتی اروپا را نمیبینند!؟

در پاراگراف بعدی.نقل و قول:

اول- نقد ارزشی (نقد ارزش‌های حاکم بر سیاست خارجی ج.ا)

مقابله با آمریکا و اسرائیل که محور سیاست خارجی حکومت ایران است، برای چیست؟

دوم- نقد کارکردی (نقد کارکردِ سیاست خارجیِ ج.ا)

سیاست‌های «دشمن‌محور» جمهوری اسلامی و تلاش برای تحکیم آنچه «محور مقاومت» می‌نامد که با ایجاد (یا پشتیبانی از) گروه های شبه نظامی نیابتی در لبنان، سوریه، عراق و تا حدودی یمن و گروه های مسلح فلسطینی صورت گرفته است در عمل سبب نزدیکی کشورهای عرب با اسرائیل و تکوین ائتلافی میان آنان علیه ایران شده است. پایان نقل و قول

 این نوع نگاه یک جانبه که سلطه جهانی برای جهانی شدن و چاپیدن و تسلیم بلامنازع کشورهای تحت سلطه را دنبال میکند حتی با اشغال کشورها و جنگ که شاهد هستیم ، دوستان چگونه میتوانند به هدف خود که میخواهند دولت ملی آینده را رقم بزنند!؟  میگویند. نقل و قول: به باور ما سیاست خارجی یک دولت ملی و دموکراتیک همواره باید براساسِ «منافع ملی»  و به‌گونه‌ای باشد که از امکانات و فرصت های بین‌المللی برای دست‌یابی به هدف‌های خود، به‌ویژه توسعه‌ی همه جانبه و پایدار ایران، بهره ببرد و صلح و همبستگی منطقه‌ای و جهانی و حفظ محیطِ‌ ‌زیست و تقویت موقعیت خود در سطح منطقه و جهان را تأمین کند. پایان نقل و قول

 

 

هرچند تمامیتخواهان، انقلاب پیروزی گل بر گلوله را به خشونت تبدیل کردند و حتی  با گفتن صدور انقلاب و تحریک صدام وگروگان گیری که دوباره پای آمریکا را به ایران باز کردند و بعد از فتح خرمشهر به جنگ ادامه دادند ؛ اما آمریکا هم در گروگانگیری نقش داشت و با صدام در جنگ علیه ایران، دخالت گر اصلی بود. اما حمایت رژیم به حمایت از مبارزات مردم فلیسطین، بنظرم هرکسی که خود را بشر میداند کمک از این قربانیان وظیفه اخلاقی و انسانی است که قربانی تجاوزات انگلیس و فرانسه و آمریکا در منطقه با بوجود آوردن اسرائیل مرتکب شده اند. بخصوص اکثر مبارزین ایرانی دوران حکومت شاه (دست نشانده بیگانگان که با کودتا علیه دولت ملی بود)همیشه مهماندار مبارزین ایرانی بود وبا وجود زندگی سختی که داشتند از هیچ گونه کمکی دریغ نکردند و همانطور سوریه تنها کشور عرب بود هم زمان شاه و هم زمان این رژیم، با ایران بود و بخاطر آن قطع لوله نفت به دریای مدیترانه توسط صدام و تحریم کشورهای عربی حامی صدام شده بود. اما تا آخر جنگ با ایران بود. حالا افرادی بیایند و از فرهنک و تمدن ایرانی بدور باشند که نقص عهد کنند و در سختی آنها را تنها بگذارند. نه فقط از فرهنگ دینی بلکه فرهنگ ایرانی هم بدور است که بنی آدم را از یک پیکر میداند و درد عضوی بیقراری عضوهای دیگر...

صحبتهای زیادی در این بیانیه وجود دارد که در این مقال نمیگنجد آن را وقت دیگری موکول میکنم

حسن گلسفیدی

 Azad Yazd

عکس زیر میدانهای نفتی- گازی مشترک ایران با همسایه های عرب را نشان می دهد. میدان بزرگ وسط نقشه پارس جنوبی هست. بزرگ‌ترین میدان گازی که ما با قطری ها شریک هستیم.

اما قانون عادلانه برای تقسیم نفت و گاز وجود نداره. هر که بیشتر و زودتر کشید، برنده شده!

برای بیرون کشیدن نفت و گاز به سرمایه گذاری، تکنولوژی و دانش نیاز هست.

امروز، مهندس های ایرانی توانایی بالایی دارند و می توانند کارهای بزرگی انجام بدهند. اما ما هنوز به تکنولوژی روز دنیا و سرمایه گذاری احتیاج داریم.

سالهاست به ما می گن انقلاب و تغییر حکومت به دموکراسی هزینه بالایی داره تا مجبورمان کنند به شرایط سیاسی، اجتماعی و مدیریتی فعلی تن بدهیم در حالی که هر ساعت که می گذره قطری ها و دیگران نفت و گاز را بیرون می کشن و ما نمی تونیم.

آیا تحمل وضع موجود هزینه نداره؟!

این ذخایر مال ماست، من و تو و نسل های آینده

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

حسن گلسفیدی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.