رفتن به محتوای اصلی

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته پنجم بهمن ماه ۹۹
20.02.2021 - 10:06

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته پنجم بهمن ماه ۹۹

عفو بین‌الملل خواستار لغو حکم اعدام سه زندانی عرب ایرانی شد و اعلام کرد که این سه نفر در اعتراض به ممنوع الملاقات شدن و شرایط خود در زندان شیبان اهواز، از چهارم بهمن لب‌های خود را دوخته و در اعتصاب غذا هستند. این زندانیان علی خسرجی، حسین سیلاوی و جاسم حیدری نام دارند.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار فراخوانی اعلام کرد که مأموران وزارت اطلاعات عمدا دسترسی زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد را به مراقبت‌های پزشکی قطع کرده‌اند تا وی را وادار به «اعتراف» علیه خود در مقابل دوربین فیلمبرداری کنند.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات ایران با زدن ۶۰ ضربه شلاق به هادی رستمی، از زندانیان زندان ارومیه، بی‌رحمی نظام قضایی به شدت معیوب ایران را به شیوه‌ای شنیع به جهان یادآوری کرده‌اند.

درویش گنابادی بهنام محجوبی روز سه شنبه ۲۸ بهمن۹۹، پس از چهار روز که از زندان اوین به بیمارستان لقمان منتقل شده بود در این بیمارستان به حالت کما رفت. وی در اثر اذیت و آزار بسیار زیاد توسط مسئولان زندان اوین در این وضعیت قرار گرفت. بتول حسینی مادر این دروش گنابادی از کرمان برای دیدار با فرزندش مقابل بیمارستان لقمان حاضر شد، اما با اذیت و آزار فراوان از جانب مسئولان زندان مواجه شد.
این وضعیت موجی از اعتراض را در فضای مجازی و حقیقی ایجاد کرد و بسیاری مادران شهیدان راه آزادی در همدردی با مادر بهنام پشت در زندان حاضر شدند.
۹۶ زندانی از زندانهای اوین، رجایی شهر و تهران بزرگ در اعتراض به وضعیت این درویش گنابادی بیانیه ای را صادر کرده و خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی شدند.

بیانیه ۹۶تن از زندانیان سیاسی: «صدای دادخواهی ما را بشنوید»

سعید دهقان،‌ وکیل دادگستری که پرونده برخی زندانیان سیاسی را بر عهده داشته،‌ در توییترش نوشت: «از یک جایی به بعد،‌ دیگر اقدامات غیرانسانی فقط چند اقدام غیرقانونی نیست که ناشی از خطای انسانی باشد؛ بلکه یک استراتژی است برای نشان دادن دندان‌های تیز قدرت….»

روز ۳۰ بهمن‌ماه ۹۹، زندانیان بند ۱۵ زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته های قانونیشان دست به اعتصاب غذا و اعتراض زدند. جمعیت این بند در زندان ارومیه ۶۰۰ نفر است.

کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اجرای حکم زندان علیرضا نوری شاعر، نویسنده و از اعضای این کانون، خواستار آزادی بی‌قید و شرط او و تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی شد. در بیانیه آمده است: «روز ۲۳ بهمن مامورهای امنیتی علیرضا نوری شاعر و عضو کانون نویسندگان ایران را در منزلش بازداشت و جهت تحمل حکم دو سال حبس به زندان مرکزی همدان منتقل کردند. علیرضا نوری در خرداد ۱۳۹۶ به اتهام «توهین به مقدسات از طریق نوشتن اشعار موهن در فضای مجازی» به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد و دادگاه تجدید نظر نیز حکم صادره را تایید کرد».

در هفته ای که گذشت دست کم ۱۴ تن در زندانهای رجایی شهر، نور، تبریز، بیرجند، بروجرد و مشگین شهراعدام شدند.

اعدام زندانیان در ایران هفته پنجم بهمن:  

نور- به گزارش خبرگزاری رکنا، روز ۲۶ بهمن‌۹۹، حکم اعدام یک زندانی با نام اختصاری «س – ع» در زندان نور واقع در استان مازندران به اجرا درآمد.

تبریز – حکم اعدام یک زندانی به نام طاهر حامل خوشخو ۴۱ساله، ، در زندان تبریز به اجرا درآمد. این زندانی در مرحله بدوی به ۱۱ سال حبس محکوم شده بود اما این حکم توسط دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی به اعدام تغییر پیدا کرد.

بیرجند – روز شنبه ۲۵بهمن۹۹ منصور قزاق، در زندان بیرجند اعدام شد این شهروند بلوچ اهل زاهدان بود.

اعدام یک زندانی در زندان بیرجندمنصور قزاق

بیرجند – حکم اعدام یک شهروند بلوچ به نام محمد براهویی ۲۸ ساله فرزند نبی بخش، اهل روستای جوتیغ از توابع شهرستان نصرآباد زابل در زندان بیرجند به اجرا درآمد. اتهام این شهروند بلوچ جرائم مرتبط با مواد مخدر بوده است.

اجرای حکم اعدام یک شهروند بلوچ در زندان بیرجندمحمد براهویی

بیرجند – یک شهروند بلوچ به نام جمال الدین براهویی ۴۰ ساله فرزند خداداد، اهل روستای سفیدابه از توابع شهرستان زابل، در زندان بیرجند اعدام شد.

افزایش تعداد اعدام شدگان در یک روز در زندان بیرجندجمال الدین براهویی

بروجرد – سحرگاه سه شنبه ۲۸بهمن ماه، حکم اعدام یک زندانی بنام علی دادفری مازندرانی که از سال ۹۷ در زندان بروجرو محبوس بود در این زندان به اجرا درآمد.

مشگین شهر – حکم اعدام یک زندانی در زندان مشگین شهر به نام بهاور طناز  ۳۷ساله  به اجرا درآمد. وی اهل اردبیل بود.

کرج – روز چهارشنبه ۲۹بهمن ۹۹، هفت زندانی از جمله یک زن در زندان رجایی شهر کرج بصورت دسته جمعی اعدام شدند.

اعدام زهرا اسماعیلی در حالی صورت گرفت که به گفته وکیلش پیش از اعدام از ترس دچار ایست قلبی شده و جان باخته بود با اینحال جسد بی جان او را بالای دار بردند.

وکیل زهرا اسماعیلی: «زهرا قبل از اعدام سکته کرد و جسد بی جانش را دار زدند»زهرا اسماعیلی

بازداشت شهروندان در ایران هفته پنجم بهمن:

اشنویه – یک شهروند کُرد به نام سیدنجم‌الدین حسینی، اهل اشنویه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

پیرانشهر – یک شهروند کُرد به نام علی آذربرزین، ٥٧ ساله اهل شهرستان پیرانشهر جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان نقده منتقل شده است.

ارومیه – زندانی سیاسی امیر پاتولی، که در جریان شورش زندان سقز موفق به فرار از زندان شده بود، پس از بازداشت مجدد به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده است.

زاهدان–  خانم رحیمه کرد تمینی که در تاریخ ۱۱ بهمن ۹۹ با یورش نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شده بعد از گذشت بیش از ۱۵ روز همچنان در حبس و بازداشت نیروهای امنیتی در اداره اطلاعات زاهدان قرار دارد.

اشنویه – یک شهروند اهل شهرستان اشنویه به نام وی سیدنجم‌الدین حسینی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ارومیه- امیر عبداللهی، شهروند اهل سقز طی روزهای اخیر از بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه به زندان این شهر منتقل شد.

ارومیه-چهار زندانی سیاسی کرد از شکنجه گاه اطلاعات سپاه به زندان ارومیه منتقل شدند. اسامی این افراد شپول خضری، فرهاد موسوی، حسین گردشی، می باشد.

ارومیه-روز ۲۵ بهمن‌۹۹، یک شهروند به نام شوان پشتوار فرزند عبدالرحمن ٣٩ ساله اهل شهرستان نقده به بند زندانیان سیاسی زندان ارومیه انتقال یافت.

ارومیه –احمد خوشمیرزاده، شهروند سنی مذهب و محمدامین رحمانی، نوجوان ۱۷ ساله اهل شهرستان اشنویه واقع در استان آذربایجان غربی طی روزهای اخیر با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه به زندان این شهر منتقل شدند.

سمنان – روز شنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۹۹ آقای علیرضا نبوی، از زندانیان اعتراضات سراسری سال ۸۸، توسط ماموران امنیتی در خیابانی در سمنان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

بازداشت علیرضا نبوی در سمنان و انتقال وی به مکان نامعلومعلیرضا نبوی

دلگان – رضا هوتی، اهل شهرستان دلگان واقع در استان سیستان و بلوچستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

ارومیه – روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌۹۹، اسرین محمدی پس از اتمام بازجویی از بازداشتگاه المهدی ارومیه به زندان این شهر منتقل شد. اسرین محمدی اهل سنندج و فارغ‌التحصیل رشته معماری می‌باشد.

شهرستان پیشوا – حسین عباسی، فرماندار شهرستان پیشوا در استان تهران، از دستگیری سه نفر به اتهام سوءقصد به یکی از قضات دادگستری این شهرستان خبر داد.

ارومیه – فرهاد موسی پور، از اهالی شهر ربط از توابع شهرستان سردشت از زندان ارومیه به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در این شهر منتقل شد. فرهاد موسی پور به «همکاری با یکی از گروه های‌ مخالف نظام» متهم شده است.

تهران – نوشین جعفری، خبرنگار و عکاس سینما و تئاتر در منزل شخصی خود بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان در ایران هفته پنجم بهمن:

کردستان- دادگاه تجدید نظر استان کردستان، محکومیت ۱۰ سال حبس تعزیری برای زهرا محمدی را به ۵ سال حبس کاهش داد.

محکومیت زهرا محمدی معلم زبان کردی به ۵ سال حبس تعزیری در دادگاه تجدید نظرزهرا محمدی

تهران – رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه نگار محبوس در زندان تهران بزرگ به رغم بروز تشنج تاکنون از اعزام به بیمارستان و رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.

تهران – اکبر باقری، زندانی سیاسی در زندان تهران بزرگ روز پنج‌شنبه ۲۳ بهمن‌ماه برای چهارمین بار به دلیل اعزام دیرهنگام به بیمارستان از رسیدگی پزشکی محروم ماند.

شکنجه زندانی سیاسی اکبر باقری با کارشکنی در اعزام به بیمارستان و انتقال به قرنطینه زندانزندانی سیاسی اکبر باقری

شیراز – زندانیان سیاسی وحید و حبیب افکاری، محبوس در زندان عادل آباد شیراز بیش از ۵ ماه است که بدون داشتن حق تماس تلفنی با خانواده خود در بند عبرت که از آن به عنوان بند دربسته نیز یاد می‌شود نگهداری شده و از انتقال آنها به بند سیاسی ممانعت می شود.

پنج ماه بعد از اعدام نوید چه اتفاقی برای برادران افکاری افتاده که به آنها ملاقات نمی دهند؟برادران افکاری

ارومیه – نائب (مسعود) حاجی پور، زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه علیرغم شکستگی ایمپلنت پا از رسیدگی پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم مانده است. وی اکنون در اعتراض، دست به اعتصاب غذا زده است.

کرج – زندانی سیاسی محمد آشتیانی به جای انتقال به بیمارستان و بستری شدن به قرنطینه زندان منتقل شده و تحت شکنجه و آزار از سوی عوامل زندان، در شرایطی ناگوار از نظر بهداشتی و نبود امکانات قرار دارد.

قرنطینه زندان، محلی برای شکنجه و اذیت و آزار زندانیان - نگهداری محمد آشتیانی در قرنطینه زندانمحمد آشتیانی

تهران –کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر محبوس در زندان اوین از حق ملاقات و تماس تلفنی محروم شده است.

ارومیه – حکم ۶۰ ضربه شلاق هادی رستمی، زندانی محکوم به قطع چهار انگشت دست راست در شعبه ۸ اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه اجرا شد.

انتقال هادی رستمی زندانی محکوم به قطع انگشتان دست به زندان بوکانهادی رستمی

ایرانشهر – عبدالباسط ملازهی، پس از گذشت سه ماه از زمان بازداشت، همچنان در بلاتکلیفی به سر میبرد. این شهروند در آذرماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

آلمان- خانواده ناهید تقوی،‌ شهروند ایرانی-آلمانی، از اعمال فشارهای روانی بر او، تحمیل وکیل غیرانتخابی و بدتر شدن وضعیت سلامتی‌اش در پی بازجویی‌‌های بی‌پایان خبر داده است.

 قم- خبرها حاکی از شکنجه و تجاوز به یک زندانی در زندان مرکزی قم توسط مسئول حفاظت این زندان است. گرایی مسئول حفاظت زندان مرکزی قم یک زندانی از متهمان جرائم عادی را جهت تنبیه جابجا کرده و او را تحت شکنجه قرار داد. گرایی و عوامل او، این زندانی را بشدت فلک کرده و با شیشه نوشابه به او تجاوز کردند.

ارومیه – زندانی سیاسی رحمت محمدزاده از  ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ در اعتراض به عدم رسیدگی به خواسته هایش و وضعیت اسفبار زندان و همچنین محرومیت از حداقل حقوق زندانی، دست به اعتصاب غذا زد.

راسک-۲۲روز پیش یک شهروند بلوچ به نام احمد حبیر به همراه همسرش اهل روستای محمد آباد بخش پیشین شهرستان راسک توسط نیروهای امنیتی با یورش به منزل مسکونی اش بازداشت شد. ماموران امنیتی بازداشت احمد حبیر و همسرش را به دلیل عضویت خواهر زاده احمد در گروه مسلح جیش العدل عنوان کردند.

اراک – چهارشنبه ۲۹بهمن۹۹، برغم وخامت حال زندانیان سیاسی علی باقری و محمد نجفی در زندان اراک با اعطای مرخصی استعلاجی به این دو زندان ممانعت شده است.

وخامت حال علی باقری و محمد نجفی در زندان اراک و ممانعت از اعطای مرخصی استعلاجیعلی باقری و محمد نجفی

احضار شهروندان در ایران هفته پنجم بهمن:

کرمانشاه – ارژنگ زرگوش شهروند ساکن کرمانشاه، توسط اطلاعات سپاه احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. احضار و بازجویی این شهروند در رابطه با یادداشتی که در نقد اعدام زندانیان سیاسی در فضای مجازی نوشته بود، صورت گرفته است.

راسک – یک روحانی اهل سنت به اداره اطلاعات شهرستان راسک احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. وی«واحد بخش بلوچی» مدیر مدرسه دینی صدیقه در روستای سگار از توابع بخش کیشکور شهرستان سرباز،می باشد

شوش – علی نجاتی از اعضای سندیکای کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه، طی یک تماس تلفنی جهت تحمل دوران محکومیت ۵ ساله خود به شعبه یک واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد.

اسلام‌آبادغرب – داریوش مرادی، فعال فرهنگی اهل اسلام‌آبادغرب (شاباد) برای اخذ آخرین دفاعیات به دادسرای عمومی و انقلاب این شهر احضار شد.

صدور احکام در ایران هفته پنجم بهمن:

تهران – هدی عمید، وکیل دادگستری به ۸سال حبس، ۲سال محرومیت از حقوق اجتماعی و ۲ سال محرومیت از اشتغال به وکالت محکوم شد. همچنین نجمه واحدی به ۷سال حبس، ۲ سال محرومیت از فعالیتهای حقوق اجتماعی محکوم گردید.

تهران – مرجان اسحاقی به ۵ سال حبس محکوم شد. دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت مرجان اسحاقی، دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را عینا تایید کرد.

مهاباد – حسین حسن ‌خانی، معلم بازنشسته و از اعضای مکتب قرآن، توسط دادگاه انقلاب مهاباد به ۳ ماه حبس محکوم شد.

تهران- کامیار ذوقی به ۵ سال حبس محکوم شد. حکم حبس کامیار ذوقی دانشجوی رشته انسان شناسی دانشگاه تهران و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ توسط دادگاه تجدید نظر عینا تائید شد.

پیرانشهر – شش شهروند اهل پیرانشهر که پاییز امسال توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده بودند، هر یک به ۵ سال حبس محکوم شدند. این شش شهروند به نام‌های خضر قادری آذر، محمد قادری آذر (فرزند خضر)، علی بایزیدپور (جولا)،  شفیع محمدنژاد، اسماعیل محمدپور (حاجی عبدالله) و هاشم مرادی می باشند.

شیراز – به گزارش خبرگزاری رکنا، یک زندانی در شیراز ، توسط دادگاه کیفری استان فارس به اعدام محکوم شد.

تهران – در تاریخ۲۹بهمن۹۹،غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، اعلام کرد دادگاه برای سه نفر از شهروندان در پرونده‌های مربوط به حمله به «تجمع‌های مردمی»، سرقت و تخریب ساختمان‌های دولتی با «تحریک» گروه‌های مخالف حکومت، حکم اعدام صادر کرده است به گفته اسماعیلی، در یک مورد فردی با عنوان حمله به «تجمع‌های مردمی»، یک مورد سرقت‌های مختلف و موردی دیگر نیز «اقدام خرابکارانه با همکاری» مجاهدین خلق احکام اعدام صادر شده است. علاوه بر این اسماعیلی به صدور حکم‌های هشت و ۱۰ سال زندان برای سه فردی خبر داد که به گفته او «به تحریک گروه ضد انقلاب» وارد ساختمان دولتی شده بودند و قصد تخریب داشتند.

مهاباد – طاهر حسین‌زاده، ٢٨ ساله اهل شهرستان مهاباد به یکسال و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.

تهران – به گزارش روزنامه شرق، دو فرد در تهران در کنار سایر مجازاتها به تحمل ضربات شلاق محکوم شدند.

تهران- بنفشه جمالی، فعال حقوق زنان، به یک سال حبس، پرداخت ۴ میلیون تومان جزای نقدی و عدم استفاده از وسایل الکترونیکی هوشمند و شرکت در مرکز مشاوره ماوا در شهر قم محکوم شد.

ارومیه – زندانی سیاسی حامد قره اوغلانی که پیش از این با غالب شدن رای دو قاضی به رای قاضی سوم که حکم بر اعدام او داده بود، توسط دادگاه انقلاب ارومیه به ۱۴ سال و یک ماه حبس محکوم شد.

تهران- یاشار سلطانی، روزنامه نگار و مدیرمسئول سایت معماری نیوز با شکایت محمدباقر قالیباف به دلیل انتشار مطالبی در صفحه شخصی خود به تحمل ۱۳ ماه و یک روز حبس محکوم شد.

قتل در ایران هفته پنجم بهمن:

بلوچستان- روز شنبه ۲۵بهمن۹۹ بدنبال تیراندازی ماموران مسلح حکومتی به سمت خودروی یک سوختبر در منطقه پسکوه یک نفر کشته و هموطن دیگر زخمی شد. سوختبری که جان خود را از دست داد قاسم ارضی نام داشت و اهل زاهدان بود.

دیواندره- خانواده مهرداد طالشی ادعای مرگ او بر اثر «ایست قلبی» را «کذب محض» خواندند. مهرداد طالشی، جوان ۲۱ ساله اهل دیواندره بود که چند روز پس از بازداشت در تهران، بر اثر شکنجه و ضرباتی که در آگاهی شاهپور به سرش زده بودند، جان باخت.

جزئیات قتل مهرداد طالشی در زیر شکنجه نیروهای امنیتی در تهرانمهرداد طالشی

نوسود- در پی شلیک مستقیم پاسداران به سوی گروهی از کولبران در مناطق مرزی نوسود، یک کولبر زخمی شد. نام این کولبر سیوان شیرمحمد بود.

سراوان-یک ‌سوختبر بلوچ بر اثر تیراندازی ماموران امنیتی به سمت خودروی شخصی اش که با آن سوخت جابجا می کرد، جان خود را از دست داد. محمد سنجرزهی ۱۹ ساله اهل زاهدان با تیراندازی مستقیم ماموران امنیتی در محور کوهک به سراوان جان باخت. ماموران امنیتی پس از کشته شدن محمد و در بازرسی از خودرو تنها یک گالن بنزین ۶۰ لیتری کشف کردند.

محمد سنجرزهی محمد سنجرزهی

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته چهارم بهمن ماه ۹۹ را اینجا بخوانید

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
کانون حقوق بشری نه به زندان- نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.