رفتن به محتوای اصلی

عباس عراقچی درباره سردرگمی آمریکا در ارتباط با تحریم‌ها!
21.02.2021 - 07:46

عباس عراقچی که شنبه شب در برنامه «نگاه یک» تلویزیون جمهوری اسلامی گفت: «بحثی در تیم بایدن است که آیا از ابزارهایی که ترامپ ایجاد کرده باید استفاده کند یا نه؟»

معاون وزیر خارجه استدلال کرده که اگر ابزارهای دولت ترامپ کارآیی داشت همان موقع نشان می‌داد و این نتایج نشان می‌دهد که آمریکا هنوز به سیاست جایگزین نرسیده‌ است.

او هم‌چنین به گفته‌های اخیر جو بایدن هم اشاره کرده و گفته است که هرچند بایدن به صراحت نگفت که به برجام برگشته است اما برای مذاکره در قالب ۵+۱  اظهار تمایل کرد.

معاون وزیر امور خارجه گفته است که «برجام مخالفان جدی در کنگره، داخل آمریکا و منطقه دارد. نیروهای مختلف بعد از ۲۰ ژانویه و استقرار بایدن در کاخ سفید شروع به کار کردن کردند و معلوم بود بر سر اینکه چگونه به برجام برگردند اختلاف دارند.»

اواخر آبان ماه امسال بود که روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی مدعی شد که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ایران تلاش کرده تا از طریق واسطه‌ها به مشاوران جو بایدن پیام دهد که آمریکا باید پیش از هرگونه مذاکراتی و بدون هیچ پیش شرطی به توافقنامه هسته‌ای بازگردد. 

در همین راستا روز جمعه، دوم اسفندماه، علی ربیعی گفته بود که «با اطمینان می‌توانیم پیش بینی کنیم که به رغم کش و قوس‌های دیپلماتیک که مقدمه طبیعی در بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات و از جمله لغو تمامی تحریم‌ها در آینده نزدیک است، ابتکارهای دیپلماتیک به خوبی و تا رسیدن به نتیجه مطلوب عمل خواهند کرد.»

معاون وزیر خارجه ایران درباره اظهارات اروپایی‌ها نسبت به آنچه «نقض برجام» از سوی ایران خوانده شده، با بیان این ادعا که «اروپا در جایگاهی نیست که چنین حرفی بزند» گفته است: «با وجود  این بیانیه‌هایی که صادر می‌کنند در جلسات زبانشان در برابر ایران بسته است. آنها نتوانستند نبودن آمریکا در برجام را جبران کنند، از این رو ادعای آنها برای اینکه ایران قصوری در برجام دارد، درست نیست.»

اواخر دی‌ماه امسال بود که فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ایی نسبت به اقدام ایران برای تولید‌ اورانیوم فلزی برای راکتور تحقیقاتی تهران هشدار دادند و گفتند که این اقدام نقض برجام است. قدرت‌های اروپایی  گفته بودند که «اورانیوم فلزی برای ایران هیچ استفاده غیرنظامی ندارد و کاربرد آن به صورت بالقوه در امور نظامی است».

عراقچی ادعا کرده است که «اگر برجام زنده است به خاطر ایران است و اروپا سهمی در این رابطه ندارد، مگر سهمی سیاسی در سازمان ملل که مقابل اقدامات آمریکا ایستاد».

در بخش دیگری از گفتگوی این مقام وزارت خارجه با تلویزیون جمهوری اسلامی عراقچی درباره اجرای مصوبه مجلس در تاریخ ۵ اسفندماه و ایجاد تغییرات در دامنه نظارت آژانس بین‌المللی هسته‌ای هم گفته است که «این نظارت‌ها محدود می‌شود، نه اینکه از بین برود». 

عراقچی گفته «بر اساس پادمان جامع بازرسان در ایران حضور خواهند داشت و تبلیغات غربی‌ها در این باره درست نیست. از نظر بنده حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد توان نظارتی آژانس بعد از لغو اجرای پروتکل الحاقی کاهش می‌یابد.»

عراقچی گفته اقدام پنجم اسفند یعنی توقف اجرای پروتکل الحاقی «برگشت‌پذیر» است و به محض اینکه «خواسته‌های ما در برجام و خواسته مجلس» در مصوبه مذکور انجام شود، «ما می‌توانیم به این اقدامات بازگردیم».

مجلس شورای اسلامی ایران در آذرماه امسال کلیات طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» را به تصویب رساند. این طرح  برخی تعهدات هسته‌ای ایران را کاهش می‌دهد و هم‌چنین مجوزی برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم است. این طرح دولت ایران را موظف می‌کند که از سرگیری تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد را شروع کند. طرح مجلس انتقاد بسیاری را در پی داشت و در آن زمان حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم  این مصوبه را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک «مضر» دانسته بود.

با این حال عراقچی با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران هم توضیح داده است که «وقتی پنجم اسفند قانون مجلس را اجرا کنیم، طبیعی است که وضعیت جدیدی بین ما و آژانس ایجاد می‌شود.»

عراقچی گفته است که با توقف پروتکل الحاقی و نظارت‌های جدید وضعیت جدیدی ایجا می‌شود و آقای گروسی خودش اظهار کرد که نوع جدیدی از همکاری بین ایران و آژانس ایجاد شود تا همکاری‌ها کمترین آسیب را ببیند. به گفته عراقچی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران آمده است تا «نظم جدیدی» بین همکاری‌ها ایجاد کند که «امری طبیعی» است و این کار را روز یکشنبه با همراهی دوستان ما در سازمان انرژی اتمی انجام می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپند نت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.