رفتن به محتوای اصلی

خامنه‌ای: حد غنی‌سازی ایران متناسب با نیاز می‌تواند به ۶۰درصد هم برسد
22.02.2021 - 17:21

خامنه ای برای اولین بار در یک سال گذشته در جمع نمایندگان مجلس خبرگان سخنرانی کرده است. فعالیت این مجلس که اختیار عزل نصب رهبر، نظارت بر وی و انتخاب رهبر آینده ایران را دارد در یک سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف بوده است.

در سخنرانی امروز، آقای خامنه‌ای در پی اختلاف مجلس و دولت ایران بر سر نحوه اجرای قانونی که مطابق آن باید سطح همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی کاهش یابد، گفته است: "مجلس و دولت اختلاف‌نظر امروزشان را حل کنند که نشان‌دهنده دوصدایی نباشد".

وی در عین حال از قانون مجلس ایران دفاع کرده و گفته باید به آن عمل شود. آقای خامنه ای گفته که "باید به دقت به این قانون که قانون خوبی است عمل شود" اما به صراحت مشخص نکرده که آیا از توافق روز گذشته دولت حسن روحانی با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت می کند یا خیر.

نمایندگان خبرگان

 

آیت الله خامنه ای برای اولین بار در یک سال گذشته در جمع نمایندگان مجلس خبرگان سخنرانی کرده است

بر اساس این توافق، ایران به آژانس اجازه داده تا در اقدامی فراتر از توافقات دوجانبه کشورها موسوم به پادمان، سه ماه دیگر تعداد بازرسان در ایران کاهش نیابد و دوربین های نظارتی آن در مراکز اتمی فعال باشد تا در صورت رفع تحریم های آمریکا بازرسان به محتوی آن دست پیدا کنند در غیر این صورت تمام ذخایر این دوربین ها را "برای همیشه از بین می برد".

مجلس ایران می گوید این توافق خلاف مصوبه مجلس است که نظارت های فراتر از پادمانی با آژانس را ممنوع می کند و از قوه قضائیه خواسته این توافق را باطل اعلام کند.

مجلس در قانون "اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران" با تعیین ضرب‌الاجلی دولت ایران را موظف کرده اگر تحریم‌های آمریکا در سال جاری برداشته نشود، اجرای پروتکل الحاقی و بازرسی سرزده بازرسان آژانس از مراکز هسته‌ای را خاتمه دهد و تولید اوارنیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد را از سر بگیرد.

دولت جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا گفته است که ایران باید ابتدا به اجرای کامل تعهداتش بازگردد سپس ایالات متحده هم تحریم ها را رفع خواهد کرد اما آیت‌الله خامنه‌ای این شرط را رد کرده و گفته آمریکا باید اول تحریم ها را رفع کند بعد ایران با "راستی آزمایی" اقدامات آمریکا آن به اجرای کامل توافق هسته ای بازگردد.

آمریکا می گوید فعالیت های منطقه ای ایران همچون حمایت از شبه نظامیان در کشورهای خاورمیانه و برنامه موشک های بالستیک ایران هم باید به توافق اتمی اضافه شود اما آقای خامنه ای چنین احتمالی را رد کرده و گفته برنامه موشکی "خط قرمز" است و مذاکره تازه ای هم درباره برجام صورت نخواهد داد.

اتحادیه اروپا به ایران و آمریکا پیشنهاد داده تا برای گفت وگوی رو در رو با هدف کاهش اختلافات یک جلسه غیررسمی با حضور کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه برگزار کنند.

ایالات متحده از این پیشنهاد استقبال کرده و ایران هم گفته است که در حال بررسی آن است.

دولت دونالد ترامپ نزدیک به سه سال پیش از توافق هسته ای برجام خارج شد و همه تحریم های اتمی را همراه با تحریم های تازه علیه ایران به اجرا گذاشت. ایران می گوید این وضعیت باعث شده است که درآمدهای آن از ۱۰۰ میلیارد دلار به کمتر از ۸ میلیارد دلار سقوط کند.

اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی رئیس جمهور ایران مدیریت کشور با وجود تحریم را دشوار توصیف کرده و گفته "دولت با سیلی صورت خود را سرخ نگه می‌دارد". او وعده داده که پس از رفع تحریم ها دشورای های سه سال اخیر را بازگو کند.

در حالی که چشم انداز روشنی درباره رفع تحریم های آمیریکا وجود ندارد مقام های دولتی ایران از شروع "دوره پس از تحریم" می گویند و وعده هایی برای بهبود شرایط معیشتی شهروندان ایرانی در این دوره می دهند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
bbc

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.