رفتن به محتوای اصلی

بایدن می‌گویدرهبران ایران بدانند که اقداماتشان بدون پاسخ نخواهد ماند!
27.02.2021 - 06:06

 


جو بایدن برای بازدید از مناطق آسیب دیده تگزاس به این ایالت سفر کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، جمعه هشتم اسفند گفته است که پیام حمله به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران این است که اقدامات این کشور بدون پاسخ نخواهد ماند.

جو بایدن که برای بازدید از مناطق آسیب دیده به تگزاس سفر کرده است، در پاسخ به این پرسش که قصد داشتید چه پیامی با حمله به یک هدف در سوریه برای ایران بفرستید؟ گفت: (این‌که) شما نمی‌توانید با مصونیت از مجازات اقدام کنید. مراقب باشید.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون روز گذشته اعلام کرد که ارتش این کشور مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران را در شرق سوریه هدف قرار داده است.

به گزارش رویترز، یک مقام شبه نظامی شیعه عراقی نزدیک به ایران گفته است که در حمله هوایی آمریکا به شرق سوریه در شامگاه پنجشنبه یک پیکارجو کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در همین روز گفته است٬ هدف از حمله به مواضع شبه نظامیان در سوریه، ارسال این پیام به ایران بود که اقدامات این کشور مصون از مجازات نخواهد بود.

آنتونی بلینکن گفت، طی ۱۰ روز گذشته چند بار به نیروهای ما، مواضع ما و به منافع ما حمله شد که به مرگ یک نفر و مجروح شدن منجر شد.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: این خیلی روشن بود که ما می‌بایست هم به این حملات و هم به تهدیدهای موجود پاسخ می‌دادیم.

او همچنین اظهار داشت، ما دست به این اقدام زدیم که مشخص و متناسب بود و همچنین در کاهش توان شبه نظامیان برای تدارک حملات دیگر هم موثر بود.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد، این باید به ویژه برای ایران روشن کرده باشد که اقداماتش علیه نیروهای ما، شرکای ما و منافع ما مصون از مجازات نخواهد ماند.

 

واکنش ایران و سوریه

وزارت امور خارجه ایران هم پیشتر در روز جمعه حمله آمریکا به مواضع شبه نظامیان شیعه در شرق سوریه را «نقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین المللی» دانست و آن را «بشدت محکوم کرد.»

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بیانیه خود گفته است، «این اقدام دولت جدید امریکا را تجاوز آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نقض قوانین حقوق بین الملل» است و «به تشدید درگیری‌های نظامی و بی ثباتی بیشتر منطقه» منجر خواهد شد.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه ایران در بیانیه خود به نیروهایی که در این حمله هدف قرار گرفتند، اشاره‌ای نکرده است.

وزارت خارجه سوریه هم در بیانیه‌ای حمله هوایی آمریکا به مناطقی در «استان دیرالزور واقع در نزدیکی مرز سوریه با عراق » را محکوم کرده است.

وزارت خارجه سوریه از دولت بایدن خواسته است «از قانون جنگل» پیروی نکند و به قوانین بین الملل متعهد باشد.

در حملات هوایی آمریکا در اوایل بامداد جمعه به وقت محلی، تاسیسات شبه نظامیان شیعه در داخل خاک سوریه و در مرز با عراق هدف قرار گرفت. در این منطقه شبه نظامیان مورد حمایت ایران یک گذرگاه مهم مرزی را در اختیار دارند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون روز گذشته اعلام کرد به طور مشخص این حملات باعث نابودی چندین تاسیسات واقع در یک نقطه کنترل مرزی شد که توسط تعدادی از گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت حکومت ایران از جمله کتائب حزب الله و کتائب سید الشهدا استفاده می‌شدند.

مقامات غربی و برخی مقامات عراقی شبه نظامیان مورد حمایت ایران را به دست داشتن در حملات موشکی مرگبار به پایگاه‌های نظامی محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق طی ماه گذشته متهم می‌کنند.

پنتاگون هم گفته بود، این حمله در پاسخ به حملات راکتی اخیر علیه محل استقرار نیروهای آمریکایی در اربیل عراق در ماه گذشته صورت گرفته است.

در حملات شامگاه ۲۷ بهمن، شلیک سه راکت به اطراف فرودگاه بین‌المللی اربیل در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال عراق شلیک شد. در این حمله یک پیمانکار غیر نظامی کشته و یک نیروی نظامی آمریکایی نیز مجروح شد.

رویترز به نقل از یک مقام شبه نظامی شیعه نزدیک به ایران می‌گوید، در حملات هوایی آمریکا مواضع کتائب حزب الله در شرق سوریه و در نزدیکی مرز با عراق هدف قرار گرفته شد.

کتائب حزب الله تایید کرده است که یک پیکارجوی این گروه به نام سلام زاید الشرفی در این حمله کشته شده است.

«کتائب حزب‌الله»[گردان‌های حزب‌الله] یکی از گروه‌های تشکیل دهنده حشد الشعبی است و در بین این گروه‌های شبه نظامی، به جمهوری اسلامی ایران بسیار نزدیک است.

این گروه در سال ۲۰۰۷ از ادغام چند دسته و هیأت مذهبی شیعی در شهر العماره در جنوب عراق پدید آمد و در سال ۲۰۰۹ در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، با اشاره به حمله روز پنج‌شنبه آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در شرق سوریه، به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد و گفت: ایران نمی‌تواند از پیامد اقداماتش مصون باشد.

رییس جمهوری آمریکا یک یک روز پس از آنکه ارتش آمریکا در پاسخ به حملات راکتی اخیر به مواضع آمریکا و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در عراق، پایگاه‌های شبه نظامیان تحت حمایت ایران را در شرق سوریه هدف قرار دادند، در جمع خبرنگاران خطاب به جمهوری اسلامی ایران گفت: «نمی‌توانید از پیامد اقدامات خود مصون باشید. مواظب باشید.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، حمله اخیر به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در شرق سوریه را پیامی «روشن» به جمهوری اسلامی خواند و گفت: «آنها نمی‌توانند از پیامدهای اقداماتشان علیه شرکا، منافع و مردم ما مصون باشند و فکر می‌کنم پیام ما به وضوح دریافت شده است.»

او افزود: طی ده روز اخیر مواضع آمریکا بارها مورد حمله قرار گرفته و تاکید کرد واشینگتن باید به «این حمله‌ها و نیز تهدیدهای مداوم» پاسخ می‌داد.

بلینکن واکنش نظامی آمریکا در شرق سوریه را «متناسب» ارزیابی کرد و گفت این حمله‌ها ظرفیت‌های این گروه‌های شبه‌نظامی را در انجام حمله‌های بعدی تضعیف کرده‌ است.

حمله شامگاه پنج‌شنبه هفتم اسفند به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه، اولین اقدام نظامی دولت بایدن از زمان روی کار آمدنش در یک ماه گذشته است که به گفته سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، در جریان آن دست‌کم ۲۲ شبه‌نظامی مورد حمایت ایران کشته شدند.

 پنتاگون شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد که در واکنش به حملات اخیر به مواضع آمریکا و نیروهای ائتلاف ضد داعش در عراق، نیروهای نظامی ایالات متحده به دستور جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، و پس از هماهنگی با شرکای خود، تاسیسات مورد استفاده نیروهای مورد حمایت ایران در شرق سوریه را هدف قرار دادند.

طبق اعلام پنتاگون، در این حمله‌ها به طور مشخص چندین ساختمان مورد استفاده کتائب حزب‌الله و کتائب الشهدا، دو گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، در نزدیکی یک پست بازرسی مرزی منهدم شدند.

این بیانیه افزود «این عملیات یک پیام بی‌ابهام را می‌فرستد: رییس‌جمهوری بایدن برای حفاظت از کارکنان آمریکایی و ائتلاف دست به اقدام می‌زند. در همین حال، ما این اقدام را به نحوی ملاحظه‌شده انجام داده‌ایم تا وضعیت کلی تنش‌ها در شرق سوریه و عراق کاهش یابد.»

صفحه توییتر فارسی فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، نیز در توییتی اعلام کرد که این حمله به دستور جو بایدن و در پاسخ به حمله‌های اخیر به مواضع آمریکا در عراق صورت گرفته است.

در بیانیه‌ای پنتاگون آمده که این حمله در واکنش به حملات اخیر به مواضع آمریکا و نیروهای ائتلاف ضد داعش در عراق و به دستور جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، و پس از هماهنگی با شرکای این کشور انجام شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شامگاه جمعه یک روز بعد از آنکه ارتش آمریکا با دستور جو بایدن مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران را در سوریه هدف قرار داد،گفت: این حمله ادامه تجاوز به سوریه و نقض قوانین بین‌المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که این حمله ادامه حملات اسرائیل در ماه‌های گذشته است و منجر به تشدید درگیری‌ نظامی و افزایش بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.