رفتن به محتوای اصلی

کشف مواد اتمی اعلام نشده و نگرانی عمیق مدیرکل آژانس!
01.03.2021 - 18:29

Missing media item.

 

قدرت‌های اروپایی پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران را به شورای حکام آژانس دادند

 

بریتانیا، فرانسه و آلمان با حمایت از موضع آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، پیش‌نویس این قطعنامه را به نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا ارائه داده‌اند.

در این قطعنامه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز قرار گرفته است، قدرت‌های اروپایی نسبت به عدم توضیح قابل قبول از سوی تهران در خصوص ذرات اورانیوم یافت شده در دو سایت پیشین هسته‌ای ایران، ابراز «نگرانی عمیق» کرده‌اند.

سه کشور اروپاییِ طرف برجام در پیش‌نویس قطعنامه خود، با حمایت از موضع آمریکا، از ایران خواسته‌اند که به «نقض» توافق هسته‌ای پایان دهد.

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از روز دوشنبه ۱۱ اسفند در وین برای بررسی کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران آغاز شده است.

##################################################

آقای گروسی در جلسه شورای حکام آژانس که برخی از ۳۵ کشور عضو به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت ویدئویی در آن حاضر شده اند، گفته است که "وجود ذرات چندگانه اورانیوم طبیعی با منشاء فعالیت انسانی از جمله ذرات تحول یافته ایزوتوپی در مکانی که توسط ایران اعلام نشده بود،نشان می‌دهد که مواد اتمی یا تجهیزات آلوده به آن در محل وجود داشته است".

مدیر کل آژانس خطاب به اعضای شورای حکام گفته است "ایران با گذشت ۱۸ ماه، توضیحات لازم، کامل و معتبر فنی را درباره وجود این ذرات ارائه نداده" و آژانس از این که این نوع مواد هسته‌ای هنوز تحت توافق پادمانی ایران گزارش نشده است، عمیقا نگران است".

آقای گروسی گفته است ایران "درباره در سه محل دیگر که هیچ کدام از آنها قبلا به آژانس اعلام نشده بود، به هیچ یک از سئوال‌های درباره وجود احتمالی مواد اتمی در آنها پاسخ نداده است."

آژانس می گوید کشف اورانیوم در این مکان‌ها در نمونه‌گیری‌های محیطی که سال جاری خورشیدی انجام شده اورانیوم طبیعی با منشاء فعالیت انسانی را نشان می دهد.

آقای گروسی گفته است در جریان سفر هفته گذشته خود به تهران "نگرانی اش به دلیل عدم پیشرفت در شفاف‌سازی مسائل پادمانی مربوط به این مکان ها را با دولت ایران در میان گذاشته بود. وی گفته که آمادگی دارد برای "عبور از این بن بست" با ایران همکاری بیشتر انجام دهد.


 

مدیرکل آژانس همچنین به شورای حکام گفته است که کاهش همکاری ایران با این نهاد از جمله توقف اجرای پروتکل الحاقی که بازرسی های سرزده از تاسیسات اتمی را ممکن می کرد، "تاثیری جدی بر توان آژانس در زمینه گزارش دادن اجرای تعهدات ایران خواهد گذاشت" اما در عین حال به اعضای شورای حکام اطمینان داده که توافق موقت سه ماهه ای که با ایران برای ادامه فعالیت دوربین های آژانس به دست آمده، آژانس را قادر می کند که بر نظارت بیشتر بر برنامه اتمی ایران ادامه دهد.

شورای حکام آژانس در طول نشست خود که تا اواخر هفته طول خواهد کشید، گزارش مدیرکل این نهاد را بررسی می‌کند و سپس تصمیم خواهد گرفت که چه واکنشی نشان دهد.

گزارش ها حاکی از آن است که پیش نویس قطعنامه ای از سوی یکی از کشورهای اروپایی در حال آماده شدن است که اقدامات اخیر ایران را محکوم می کند. ایران گفته در صورت تصویب چنین قطعنامه ای به اجرای توافق موقت خود با آژانس خاتمه خواهد داد.

بر اساس توافقی که میان ایران و آژانس هفته گذشته به دست آمد دوربین های نظارتی این نهاد سه ماه آینده بدون اینکه بازرسان به محتوی آن دسترسی داشته باشند، فعال خواهند بود. اگر ایالات متحده تحریم های ایران را رفع کند این کشور به بازرسان اجازه بازخوانی اطلاعات دوربین ها را خواهد داد در غیر این صورت تهدید کرده که اطلاعات آن را پاک خواهد کرد.

گروسی و صالحی

رافائل گروسی مدیرکل آژانس و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جریان توافق هفته گذشته در تهران

بخشی از این توافق محرمانه اعلام شده که مدیرکل آژانس امروز در جلسه شورای حکام گفته محتوی آن را در اختیارشان قرار داده است.

این توافق با تایید آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران بین سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس به دست آمده با این امید که طی این مدت دولت ایالات متحده تحریم هایی که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ وضع شده بود را رفع کند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، در زمان مبازرات انتخاباتی وعده بازگشت به توافق هسته ای را مطرح کرده بود اما پس از شروع ریاست جمهوری از ایران خواسته که ابتدا به اجرای کامل تعهداتش بازگردد سپس ایالات متحده تحریم ها را رفع کند. ایالات متحده می گوید این مقدمه ای برای یک توافق تازه است که مسائل تازه تری از جمله برنامه موشکی ایران را هم در بر بگیرد.

ایران این شرط را رد کرده و آیت الله علی خامنه ای، رهبر این کشور، گفته است که اول آمریکا باید تحریم ها را رفع کند و ایران پس از "راستی آزمایی" آن به اجرای کامل تعهدات مطابق توافق هسته ای برجام بازخواهد گشت.

مقام های ایرانی به رفع تحریم های آمریکا خوشبین هستند اما شرکت در نشست غیررسمی اعضای برجام با حضور آمریکا را رد کرده اند و گفته اند چنین نشستی پس از رفع تحریم ها و بازگشت ایالات متحده به توافق برجام امکانپذیر است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
بي بي سي

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.