رفتن به محتوای اصلی

دستورالعمل استراتژی امنیت ملی بایدن: تاکید بر جلوگیری از تهدید ایران و حل مساله هسته‌ای با
04.03.2021 - 13:21

 

دولت جو بایدن در دستورالعمل موقت خود در زمینه استراتژی امنیت ملی بر عزم ایالات متحده بر جلوگیری از «تهاجم» ایران در منطقه و حل مساله هسته‌ای جمهوری اسلامی از طریق دیپلماسی تاکید کرد.

کاخ سفید اعلام کرد: «هدف از این دستورالعمل انتقال دیدگاه رییس‌جمهور بایدن در مورد چگونگی ارتباط آمریکا با جهان است تا در زمانی‌که دولت تهیه استراتژی امنیت ملی را آغاز کرده، وزارت‌خانه‌ها و نهادهای آمریکایی با توجه به آن فعالیت‌های خود را هماهنگ کنند.»

بایدن در این دستورالعمل موقت، بر لزوم تغییر تعداد نیروهای آمریکا در خاورمیانه تاکید کرد و گفت این تغییر باید به صورتی باشد که آمریکا بتواند فعالیت‌ شبکه‌های تروریستی را مختل کرده، جلوی تهاجم ایران را بگیرد و از منافع حیاتی خود محافظت کند.

دستورالعمل دولت بایدن هشدار داد: «بازیگران منطقه‌ای همچون ایران و کره‌شمالی در حالی‌که متحدان و شریکان ایالات متحده را تهدید کرده و ثبات منطقه‌ای را به چالش می‌کشند، به دنبال دستیابی به توانایی‌ها و فناوری‌هایی هستند که معادلات موجود را تغییر دهد.»

دولت بایدن تاکید کرد آمریکا برای جلوگیری از تهاجم‌ها و تهدیدهای ایران نسبت به تمامیت ارضی کشورهای منطقه، مختل کردن فعالیت القاعده و شبکه‌های تروریستی مرتبط با آن، جلوگیری از بازگشت داعش و رسیدگی به بحران‌های انسانی به همکاری با متحدان و شرکای منطقه‌ای خود ادامه خواهد داد.

این دستورالعمل با اشاره به لزوم ادامه تلاش‌های آمریکا برای کاهش خطر تسلیحات هسته‌ای، تاکید کرد برای رسیدگی به مساله هسته‌ای ایران، ایالات متحده با همکاری متحدان و شرکای خود به دنبال «دیپلماسی اصولی» خواهد بود.

دولت بایدن ضمن بی اثر خواندن سیاست دولت ترامپ در اعمال فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی اعلام کرده در صورتی‌که ایران به اجرای تعهدات هسته‌ای خود بازگردد، ایالات متحده نیز چنین خواهد کرد.

 این در حالی است که ایران در اعتراض به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اجرای بخشی از تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای، از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده‌ است. به گفته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از توقف اجرای پروتکل الحاقی امکان تایید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.