رفتن به محتوای اصلی

روش های کم هزینه ارتش سایبری رژیم اسلامی برای وابستگان خود در خارج
05.03.2021 - 16:08

حکومت ایران در راستای گسترش نفوذ خود در منطقه، از ابزارهای بسیاری استفاده می‌کند. از تشکیل گروه‌های شبه‌نظامی در عراق گرفته تا به کارگیری مزدوران در سوریه، و نيز تشکیل ارتش سایبری و رسانه ای برای گروه‌های نيابتى وابسته به خود در این کشورها توسط سپاه پاسداران.
شاید کابوس تحریم‌ها همان چیزی است که تهران را به شدت بیمناک کرده و باعث شده دستگاه‌های امنیتی‌اش به رسانە‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای کنترل جامعه، دفاع از نظام و مواجهه با «دشمنانش» روی آورد. این رویکرد به ویژه پس از اعمال سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ - رئیس جمهوری سابق آمریکا - تأثیر به‌سزایی در استراتژی خصمانه ایران در منطقه ایفا کرد.
با این حال، براساس برخی گزارش‌ها، اعضای "اتحادیه رادیو و تلویزیون" و برخی شبکه‌های ایرانی مرتبط با آن به سبب مشکلات مالی مجبور به توقف پخش برنامه‌های خود در سال 2020 شدند. بر اساس گزارشی که موسسه تحقیقات واشنگتن "washington institute" منتشر کرده است، دلیل این امر انباشت بدهی به اپراتورهای ماهواره‌ای بود.

بکارگیری روش‌های ارزانتر
بر اساس برخی مستندات، حزب الله و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در عراق توانستند با به‌ کارگیری روش‌های ارزان همچون استفاده از امکانات شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی، مخاطبان خود را حفظ و برنامه‌های شستشوی مغزی آنان را پیش ببرند. این موسسه آمریکایی افزایش استفاده این گروه‌ها شبه‌نظامی از شبکه‌های فضای مجازی، به ویژه «تلگرام»، را رصد کرده و از تالارهایی برای گفتگو که از طریق آن می‌توان مواضع طرفدار ایران را منتقل و فعالیت‌ها و رویدادهای مربوط به آن را سازماندهی کرد، خبر داده‌اند.
علاوه بر این، برخی از این گروه ها کانال‌های خبری در رسانه‌ها تشکیل داده‌اند که در کارزارهای نشر اخبار گمراه کننده ودروغ علیه آمریکا و دولت عراق شرکت می‌کنند و گزارش‌هایی را در مورد حمله به منافع آمریکا نشر می‌دهند، همچنین جوانان عراقی را برای ارسال تصاویر و اخبار مربوط به تحرکات ایالات متحده، از سراسر کشور استخدام می‌کنند.
هسته‌ مخفى
به عنوان مثال، گروهی به نام «خلية الظل» یا «هسته مخفى» در فضای مجازی فعالیت می‌کند و از تلگرام برای سازماندهی فعالیت‌های رصد ومراقبت با هدف خاموش کردن صدای مخالفان گسترش نفوذ ایران در عراق و منتقدان خرابکاری و انجام حملات عليه فروشگاه‌ها و رستوران‌ها، استفاده می‌کند.
علاوه بر این، موسسه تحقیقات واشنگتن خاطرنشان كرد فعالیت‌های رسانه‌ای فوق الذکر اکنون مهمترین روش ایران در جهت استفاده ابزاری از شبکه‌های فضای مجازی در جهت پیشبرد اهداف خود محسوب می‌شوند.
قابل ذکر است که "ارتش‌های سایبری" به ویژه با گسترش فضای اینترنتی به یک بازیگر اصلی در برخی از نبردهای سیاسی تبدیل شده‌اند.
همچنین گفتنی است که این طرح نه تنها توسط شبه‌نظامیان طرفدار ایران در عراق دنبال می‌شود، بلکه یکی از ابزارهای حزب الله لبنان نیز محسوب می‌شود. آنها یک "ارتش سایبری" تمام عیار را آموزش داده و صدها وفادار و فعال را به منظور ترویج ایده‌های خود و انجام حملات الکترونیکی علیه شخصیت‌های خاص و همچنین پخش اخبار خاص، بکار گرفته است.
این شبه‌نظامیان همچنین امکانات مالی این‌گونه ارتش‌های سایبری که از سیاست‌های آنها حمایت می‌کنند را تامین می کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.