رفتن به محتوای اصلی

حزب آزادى و رفاه ايرانيان( آرا): روز جهانى زن را گرامى می داریم
06.03.2021 - 09:48

 

روز جهانى زن را گرامى می داریم وهمراه با تشكل هاى زنان عمل می كنيم

روز جهانى زن بزرگداشتى است كه هرساله در ٨ مارس ميلادى برابر با ۱۷ اسفند برگزار مي شود.

بذر این روز بزرگ در سال ۱۹۰۸ کاشته شد، زمانی که ۱۵ هزار زن در شهر نیویورک راهپیمایی کردند و خواهان ساعات کار کمتر وحقوق بیشتر شدند. حزب سوسیالیست آمریکا، یک سال بعد از این راهپیمایی، اولین روز زن را اعلام کرد.

پيشنهاد جهانی شدن این روز از بانويى به نام «کلارا زتکین» بود. او این پیشنهاد را در سال ۱۹۱۰ در کنفرانس جهانی زنان کارگر، در کپنهاگ دانمارك داد. در این کنفرانس ۱۰۰ زن از ۱۷ کشور جهان حضور داشتند که همگی به اتفاق آراء با پیشنهاد او موافقت کردند.

چنين روزى نقطه عطقی در جنبش حقوقى زنان است. اين روز برای بزرگداشت زنان جهان در دفاع از حقوق خود و براى دستاوردهاى اقتصادى و سياسى و اجتماعى است.  هدف اين روز آن بوده است كه زمينه هاى حقوق بشرى كه توسط سازمان ملل متحد تعيين شده با قدرت اجرا شود. اما در بسيارى از كشورها تنها به گرامى داشت اين روز پرداخته مي شود و اقدامات عملى از جانب سازمان ملل برای دستیابی به حقوق ديده نمى شود. 

ما به سهم خود اين روز را یک دستاورد سياسى در ز مينه حقوق بشر می دانیم كه در سراسر جهان قابل اجرا می باشد. چنين روزى به همت زنان، با آگاهي سياسى و اجتماعى واميدوار كننده، توانسته است به يك مبارزه همه جانبه در سراسر جهان تبديل شود. سازمان ملل هم از سال ١٩٧٧ميلادى/ ترسايى اين روز را به عنوان «روز حقوق بشر زنان و صلح بين الملل» به رسميت مي شناسد.

 حزب آزادی و رفاه ایرانیان (آرا): با خواسته های زیر همراه مبارزات متشکل زنان ایران و جهان است :

١-اين روز را مهم مي داند چرا كه  دراین روز بر مبارزه با قوانين زن ستيز و تبعیض جنسیتی تا مرحله نفی کامل آن در سراسر جهان تاکید می شود. تشكل های زنان ايران و جهان، در اين راه بار سنگینی را بر دوش دارند و لازم است سازمانها و جوامع بين الملی پستیبانی عملی از مبارزات زنان در رفع تبعیض جنسی – جنسیتی را به عمل آورند. 

٢-  ازسازمان ملل و سازمانهاي حقوق بشرى ديگر ، مانند عفو بين الملل و ديده بان حقوق بشر مي خواهد كه با بازديد از  زندان ها ى سياسى - زنان، بویژه درايران از وضعيت زنان با خبر شده، و خواستار رعایت حقوق انسانی زندانیان و آزادی آنان گردند. زيرا رژيمهاي توتاليتري مانند جمهورى إسلامى با قوانين واپسگرایانه خود به.راحتى شكنجه کرده و جان انسانها را مي گيرد.

٣- از هر سه زن  درجهان يك تن مورد خشونت قرار می گیرد . لازم است سازمان ملل و سازمان های بین المللی اقدام عملی عاجل را در برنامه داشته باشند.

امسال در روز ٨ مارس  بیست و دو گروه مستقل زنان ایرانی از سراسر دنیا در خارج از کشور گرد هم  می آیند تا با همبستگی گسترده خود نيرومندتر از گذشته این روز را گرامی بدارند و با تلاش و نیروی بیشتر پا در ميدان مبارزه گذاشته و خواستار حقوق حقه خود شوند.

حزب آزادی و رفاه ایرانیان این روز فرخنده را به آنها وتمام زنان جهان شادباش گفته و از خواسته های آنان حمایت می کند.

حزب آزادى و رفاه ايرانيان( آرا)

١٥ اسفند خورشيدى

٥ مارس ٢٠٢١ ميلادى( ترسايى)

hezvara@gmail.com

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

هوشنگ اسدی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.