رفتن به محتوای اصلی

واکنش طعنه‌آمیز معاون اول رئیس جمهوری به اظهارات محسن رضایی
07.03.2021 - 03:35

تبعات گفت‌وگوی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با فایننشال تایمز و اظهاراتش درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مذاکره با آمریکا، هنوز ادامه دارد. اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، روز شنبه ۱۶ اسفندماه گفت: «نباید اعتبار موضع‌گیری وزیر خارجه را با اظهار نظرهای غیرکارشناسی و غیرمسئولانه مخدوش کرد، چرا که موضع وزیر خارجه تنها موضع جمهوری اسلامی در این حوزه است.»

اشاره او به آن بخش از سخنان محسن رضایی با فایننشال تایمز است که طی آن، دبیر مجمع تشخیص مصلحت گفته بود: «ایران آماده است که به مذاکرات هسته‌ای با آمریکا و دیگر قدرت‌های جهان باز گردد، اگر طرف‌های مقابل سیگنال واضحی بفرستند که تحریم‌ها تا یک سال آینده برداشته می‌شود. آن‌ها باید به ما اعلام (کنند) و اطمینان خاطر دهند که تحریم‌های اعمال شده بعد از برجام، در عرض یک سال برداشته می‌شوند.»

جهانگیری درباره سرنوشت برجام هم گفت که برجام یک «تفاهم‌نامه‌ بین‌المللی» است و مسیر مذاکره ایران با آمریکا تابع «سیاست‌های علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران است.»

معاون اول حسن روحانی ادعا کرد که «باید تحریم‌ها علیه کشور لغو شود تا ایران پای مذاکره بیاید و قطعاً آمریکا در این باره کوتاه خواهد آمد.»

با این حال، اشاره تلویحی معاون اول رئیس جمهوری به اظهارات محسن رضایی، تنها واکنش به سخنان او درباره مسیر مذاکره با آمریکا نبود واظهارات رضایی خیلی زود از سوی وزارت امورخارجه تکذیب شد. سعید خطیب‌زاده عصر روز جمعه ۱۵ اسفندماه، در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد سخنان اخیر محسن رضایی گفته بود: «مصاحبه و نظرات مطرح شده در این مصاحبه شخصی می‌باشد. کلیه امور مرتبط با حوزه سیاست خارجی صرفا از طریق وزارت خارجه و به صورت نهادی و از مجاری رسمی خودش منتقل می‌شود.» 

جواد ظریف هم البته به سیاق خود و در صفحه تویئیترش به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح می‌کنند. اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود. من، به عنوان وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، به زودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد؛ البته از طریق کانال‌های دیپلماتیک.»

از سوی دیگر، مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس سابق سازمان تربیت بدنی و  نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، در واکنش به مصاحبه محسن رضایی با فایننشال تایمز گفت: «ایشان البته برخی از صحبت‌های خود را تکذیب کرده‌اند. اما ایشان مرتب فرمایش می‌کنند و درخصوص همه مسایل و با همه کس صحبت می کنند.»

مصطفی هاشمی طبا گفت: «متاسفانه برخی از مسئولین ما در حیطه وظایف خود حرف نمی‌زنند.»

هاشمی طبا با اشاره به تبعات چنین اظهارنظرهایی و اصرار به رویه تکذیب در بین مقامات نیز گفت: «نمی‌شود آدم حرفی را بزند و بعد تکذیب کند. معمولا آنها فایل صحبت را دارند، ضبط می کنند و پخش می‌کنند. تکذیب ایشان مصرف داخلی دارد و مصرف بین‌المللی همان است که درج شده است.»

هاشمی‌طبا افزود که اظهارات محسن رضایی در حال‌حاضر «یک نقطه ضعف بزرگ برای ما در سیاست خارجه جمهوری اسلامی است.»

گفت‌وگوی محسن رضایی هرچند در میان بخش زیادی از نزدیکان به دولت حسن روحانی و خصوصا وزارت خارجه دولت واکنش‌هایی درپی داشت، اما در نهایت نقطه اشتراک بزرگی در حرف‌های رضایی و برخی مقامات نزدیک به دولت وجود دارد که اکنون دیگر در پهنه سیاست  ایران واضح است: نقش کلیدی «بیت رهبری» در تصمیم‌گیری‌های نهایی درخصوص مذاکره با آمریکا؛ نکته‌ای که هم محسن رضایی به آن اشاره داشته است و هم اسحاق جهانگیری.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپند نت

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.