رفتن به محتوای اصلی

کایلی مور گیلبرت: «سپاه از من می‌خواست جاسوسی کنم»
08.03.2021 - 08:53

کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی بریتانیایی که ۸۰۴ روز را به اتهام جاسوسی در ایران در زندان سپری کرده، می‌گوید مقامات تهران از او خواستند «در قبال آزادی، تن به جاسوسی دهد».

این استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن در گفت‌و‌گو با اسکای‌نیوز استرالیا بار دیگر تاکید کرد که سپاه پاسداران در دوران بازداشت او بارها سعی کرد کایلی مور گیلبرت را به عنوان یک جاسوسی استخدام کند.

کایلی مور گیلبرت شهریورماه ۱۳۹۷ زمانی که برای شرکت در کنفرانس شیعه‌شناسی به تهران سفر کرده بود، بازداشت شد. او سپس به جاسوسی متهم و حکم ۱۰ سال زندان را دریافت کرد. او هیچگاه این اتهام را نپذیرفت و سرانجام پس از حدود دو سال در مقابل آزادی سه ایرانی متهم به بمب‌گذاری علیه منافع اسرائیل در تایلند،‌ آزاد شد.

کایلی مور گیلبرت در جریان مصاحبه بارها تاکید کرد که سپاه از او می‌خواست که جاسوسی کند و حاضر بود در صورت موافقت با جاسوسی، کایلی مور گیلبرت را آزاد کند. او گفت: «می‌دانستم دلیل اینکه وارد مذاکره معنی‌دار با دولت استرالیا نمی‌شوند، چیست. اینکه می‌خواستند من را استخدام کنند. می‌خواستند برای آنها جاسوسی کنم.»

کایلی مور گیلبرت در عین حال خاطرنشان کرد که گمان نمی‌کند ایران به دنبال جاسوسی از استرالیا بود. او گفت: «می‌خواستند من را با پوشش استاد دانشگاه راهی سفر به کشورهای خاورمیانه و احتمالا اروپا و آمریکا کنند تا برای آنها اطلاعات جمع‌آوری کنم.»

کایلی مور گیلبرت در ادامه گفت که گمان می‌کند از نگاه سپاه او یک مهره ارزشمند بوده و به همین دلیل به ماموران زندان دستور داده شده بود که مراقب باشند برای او اتفاقی نیفتد.

به گفته کایلی مور گیلبرت، همسر اسرائیلی او یکی از دلایلی بود که با اتهام «جاسوسی» مواجه شد. کایلی اکنون در حال جدایی از همسر خود است.

مقامات تهران در مورد اظهارات کایلی مور گیلبرت که پیش‌تر نیز در چارچوب نامه‌ای خطاب به اسکات‌موریسون، نخست‌وزیر استرالیا منتشر شده بود، اظهار نظری نکرده‌اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.